Mailinglister på ITU
Hvad er mailinglister?
Mailinglister er et middel til at dele information mellem flere personer. En
mailingliste har en email-adresse, som bliver "ekspanderet" til en gruppe af
emailadresser, når man sender en mail til den. Hvis f.eks. Kasper, Jesper og
Jonathan abonnerer på mailinglisten truegeeks@itu.dk, så vil de alle tre
modtage de mails, der sendes til truegeeks@itu.dk. En fordel ved mailinglister
er, at abonnenterne modtager mails til listen, så snart det bliver sendt og at
disse mails havner i abonnenternes postkasse, så de automatisk bliver "gjort
opmærksomme" på de nye mails. Dette er imidlertid samtidig mailinglisternes
svaghed; nemlig at man risikerer at blive druknet i uinteressante mails. Dette
betyder også, at der kræves en vis disciplin af mailingliste-abonnenterne: man
bør kun sende mails til en mailingliste, som menes at være relevante for alle
listens modtagere. Det betyder også, at til mere "useriøse" emner kan
nyhedsgrupper være en bedre mulighed for at dele informationer end
mailinglister.
Automatisk genererede og "private" mailinglister på ITU
En del af mailinglisterne på IT-Universitetet genereres automatisk, bl.a. ud fra
nogle lister over ansatte og studerende. Et eksempel er
"alle_stud@itu.dk"-listen, som alle studerende automatisk abonnerer på. En
mail sendt til alle_stud@itu.dk ryger derfor ud i alle studerendes mailboxe,
hvilket kan være godt, hvis det er en vigtig eller relevant besked men skidt,
hvis det er overflødig information eller kun relevant for nogle få.
En gruppe brugere på ITU kan imidlertid også få oprettet deres "egen"
mailingliste. Det gør de ved at henvende sig til SysAdm og fremlægge en
relevant (studiereleateret) begrundelse for listen. SysAdm opretter så
mailinglisten og herefter er det op til ejeren af listen (se nedenfor) at
administrere den. NB: Der skal fremover indgå en bindestreg eller en underscore i en nye mailinglistes navn, f.eks. geek-list eller true_geeks. Dette er indført for lettere at kunne at skelne mellem mailinglister og brugernavne.
Klik her for at få en liste over de aktuelle
mailinglister på IT-Universitetet.
En kort brugervejledning for mailinglister
Det er ganske enkelt at sende en mail til en mailingliste; du gør akkurat
ligesom, når du sender en mail til en enkelt person og skriver blot
mailinglistens navn (f.eks. "truegeeks@itu.dk") som modtager. Herefter vil
alle abonnenter på "truegeeks@itu.dk"-listen modtage din mail i deres
postkasse. Hvis du selv abonnerer på listen, modtager du naturligvis selv
mails, når andre sender til listen (du modtager også dem, du selv sender,
medmindre, du slå denne feature fra).
Hvis du vil begynde at abonnere på en af de lister, der ikke er automatisk
genererede, kan du bruge det webinterface, der findes på hjemmesiden http://mail.itu.dk under linket "Public
available mailinglists". Her kan du klikke på en liste, du vil abonnere på, og
så udfylde felterne for emailadresse og password. Du får så tilsendt en mail,
som du skal reply'e på, før du er aktiv abonnent på listen.
Som abonnent har du mulighed for at ændre på dine indstillinger for listen.
Dette gøres også via ovenstående webinterface. For at ændre
indstillinger skal du klikke på listens navn og udfylde det nederste felt
med din emailadresse og klikke "Edit Options". Herefter har du f.eks. mulighed
for at ændre password og slå såkaldt "Digest Mode" til. Det er også her du
framelder dig listen (unsubscribe), hvis du ikke ønsker at modtage mails fra
den længere.
En mere udførlig manual for abonnenter af mailinglister kan
findes i PDF-format på denne
URL.
En kort administrationsvejledning for mailinglister
Hver mailingliste har som sagt en ejer. Ejeren har mulighed for at ændre en
lang række indstillinger for mailinglisten; f.eks. kan han tilføje og fjerne
abonnenter, sørge for at kun abonnenter kan skrive til listen og sætte en
maksimal størrelse (i bytes) på mails sendt til listen. Ejeren er kort sagt gud
over listen. Ejeren ændrer listens indstillinger via et webinterface; gå ind på
http://mail.itu.dk og klik på "Mailing list
management". Herefter klikker ejeren på sin liste, indtaster
listepasswordet i det angivne felt og klikker på "Let me in..."-knappen.
Indstillingsmulighederne er delt op i kategorier, f.eks. "General Options" og
"Membership Managament", og for hver kategori er der en række indstillinger,
der kan ændres. Betydningen af indstillingsmulighederne er ofte selvindlysende;
ellers er der en kort hjælpetekst til hver indstilling (klik på
"Details"-linket). Der findes en kort vejledning til administrationsinterfacet
her og en mere udførlige dokumentation på denne hjemmeside. Husk at logge ud, når du er færdig! Bemærk, at det er
ejerens og ikke SysAdms ansvar at administrere listens indstillinger og dens
medlemmer.
Der findes en række automatisk genererede mailinglister på IT-Universitetet,
f.eks. alle_stud@itu.dk, men det er også muligt for brugere at få oprettet
egne mailinglists, hvis det har et studierelevant formål (henvend dig til
SysAdm).
|