Vi samler statistik ved hjælp af cookies

Vi begynder at bruge cookies, når du klikker dig videre til næste side. Du kan sige Nej tak til statistik ved at klikke her. Vi bruger en cookie, så systemet kan huske, at du har svaret "Nej tak".

Hvis du helt ønsker at undgå cookies, skal du slå dem fra i din browser. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du slår cookies fra, kan du ikke bruge de funktioner, som forudsætter, at hjemmesiden kan huske dine valg.

Læs mere om IT-Universitetets brug af cookies.

Acceptér cookies

ITU

Kandidat i
Digital design og kommunikation

Om uddannelsen

Den 2-årige kandidatuddannelse (MSc) i Digital design og kommunikation giver dig teknisk og sociologisk viden om, hvordan digital kommunikation påvirker vores tilværelse. Du kommer til at arbejde med nye mediers betydning for kommunikation og samarbejde, og du vil lære, hvordan man tænker tekniske muligheder sammen med brugernes behov.

På kandidatuddannelsen Digital design og kommunikation får du indblik i alle de processer, som indgår i udviklingen af en digital løsning. De forskellige fag giver dig værktøjer, som på hver sin vis bidrager til, at du kan udvikle et færdigt digitalt koncept, og du får redskaber til at arbejde teoretisk, kreativt og praktisk med digitale medier og kommunikation.

Arbejdsmarkedet eftersøger medarbejdere med kompetencer til at designe digitale kommunikationsløsninger til forskellige målgrupper og platforme. På Digital design og kommunikation vil du lære metoder til at få budskabet til at brænde igennem, og du vil blandt andet designe innovative løsninger inden for områder som webformidling, mobile platforme og sociale medier.

Kandidatlinjen udbydes på dansk, men der kan indgå kurser i studieforløbet, hvor undervisningen foregår på engelsk.

Bemærk: Digital design og kommunikation optager kun nye studerende til efterårssemesteret.

Studiets opbygning

Kandidatlinjen Digital design og kommunikation er fleksibelt opbygget. Den giver dig solide kompetencer inden for uddannelsens område, samtidig med at den giver dig muligheden for at specialisere dig inden for et område, du i høj grad selv definerer indholdet af. Det betyder, at du igennem studiet har stor frihed til at danne din egen unikke profil.

Se studieordning for Digital design og kommunikation.

Studieforløb i Digital design og kommunikation
1. semester

Videnskabelige metoder og it-forståelse
5 ECTS

Design til digitale kommunikationsplatforme
10 ECTS

Interaktionsdesign
7,5 ECTS
Digitale medier og kommunikation
7,5 ECTS
2. semester Digital Innovation
7,5 ECTS
Digital retorik
7,5 ECTS
Valgfrit kursus
7,5 ECTS
Specialiserings-
kursus, del 1
7,5 ECTS
3. semester* Global it
(7,5 ECTS)
Valgfrit kursus
(7,5 ECTS)
Thesis Preparation
(2,5 ECTS)
Specialiseringskursus, del 2
(12,5 ECTS)
4. semester Speciale
(30 ECTS)
* I slutningen af 3. semester ligger der også en 'specialeforberedende aktivitet', som er obligatorisk og fylder 2,5 ECTS.

I løbet af uddannelsen følger du 7 obligatoriske kurser:

  • Interaktionsdesign (7,5) inkluderer anvendelse af centrale teorier om interaktionsdesign, metoder til dataindsamling, dataanalyse og ideudvikling til design af interaktive produkter samt planlægning og udførelse af eksplorative designprojekter. NB.: Dette kursus er ikke obligatorisk for studerende med bacheloruddannelse i digitale medier og design eller tilsvarende.
  • Digitale medier og kommunikation (7,5) inkluderer kommunikations- og medieteori, teorier om digitalt medieret kommunikation samt identifikation og analyse af aktuelle fænomener og problemstillinger i et digitalt perspektiv. NB.: Dette kursus er ikke obligatorisk for studerende med bacheloruddannelse i digitale medier og design eller tilsvarende.
  • Videnskabelige metoder og IT-forståelse 1. + 2. del (5 ECTS). Kursernes fokus er grundlæggende teoretisk forståelse og praktisk anvendelse af videnskabelige metoder og redskaber til arbejdet med digitale løsninger.
  • Design til digitale kommunikationsplatforme (10 ECTS). kursets teoretiske fokus er teorier om digitalt medieret kommunikation samt historiske og nutidige forestillinger om digitale enheder og platformes kommunikative potentiale. Modulets praktiske fokus er design af kommunikation og programmering til digitale kommunikationsplatforme.


  • Digital Innovation (7,5 ECTS). Kursets fokus er innovations- og konceptudviklingsprocessen fra ide til realisering på avanceret niveau i teori og praksis.
  • Digital retorik (7,5 ECTS). Kursets fokus er teoretisk forståelse af de digitale mediers særlige egenskaber og vilkår samt anvendelse af kommunikationsstrategier på avanceret niveau.
  • Global IT (7,5 ECTS). Kursets fokus er interaktion, kultur og samfundmæssige forandringsprocesser i et globalt digitalt perspektiv i teori og praksis.
  • Specialiseringer og valgfrie kurser

    Allerede på andet semester vælger du hvilket område du vil specialisere dig i. Læs mere om specialiseringsmulighederne nedenfor.

    Derudover har du god mulighed for at skabe din egen profil gennem valgfrie kurser. Du kan vælge mellem alle kurser, IT-Universitetet udbyder, samt tage valgfrie kurser på et andet universitet. Se alle udbudte kurser i kursusoversigten.

    Mere

    Skjul

    Projekteksempel: Wayfinding på Amager Hospital

    Servicedesign handler om at udvikle brugervenlige designløsninger. Et hold studerende fra tredje semester fik mulighed for at afprøve teorierne i praksis i et projektsamarbejde med Amager Hospital og designvirksomheden Triagonal. Opgaven var at udvikle nye wayfinding-løsninger, der skulle gøre det lettere for hospitalets brugere at finde vej til den rette afdeling. Det kunne for eksempel være i form af apps eller digitale informationsskærme.

    Men de studerende kiggede på mere end bare skilte og skærme. For at opnå et helhedsperspektiv på brugernes behov lavede de studerende observationer på hospitalet og interviewede læger, sygeplejersker og portører. Som afslutning på projektet præsenterede de studerende deres løsninger for hospitalets personale, og feedbacken var klar: der er brug for servicedesignere i sundhedsvæsenet.

    Billede af studerende.

    Specialiseringer

    I løbet af uddannelsen på Digital design og kommunikation skal du følge og bestå en specialisering (22,5 ECTS).

    Specialiseringerne er sammensat på en måde, der skal lede frem til specialeskrivning. Kurserne er således videregående og det kronologisk sidste kursus i specialiseringen bygger direkte ovenpå det første - der er altså også en faglig progression inden for specialiseringen.

    En specialisering er sammensat af 2 kurser - et 7,5 ECTS kursus og et 15 ECTS kursus. Kurset på 15 ECTS indeholder som regel et projektarbejde.

    Specialisering: Sociale medier & kultur

    Denne specialiseringen giver grundlæggende indsigt i sociale medier, som de udvikles i dagens samfund. Med fokus på kommunikation og interaktion trækkes på forskningstraditioner inden for samfundsvidenskab og humaniora, og basalt set vil specialiseringen bidrage til en forståelse af relationerne mellem medieteknologi, samfundsudvikling og digital kultur. 

    Netværk er den gennemgående betegnelse for både teknologiske koblinger og sociale sammenhænge, og der lægges vægt på såvel historisk forankring som fremtidige strategier til håndtering af sociale medier. 


    Målet for specialiseringen er at understøtte teoretiske og praktisk-analytiske perspektiver på sociale medier og deres anvendelse.

    Specialiseringen består af følgende to kurser:

    • Del I: Sociale medier: kulturer og netværk (7,5 ECTS)
    • Del II: Sociale medier: brugere og strategier (12,5 ECTS)

    Læs mere om kurserne forneden.

    Del I: Sociale medier: kulturer og netværk (7,5 ECTS)

    Her introduceres grundlæggende begreber og perspektiver og fundamentet lægges for en fælles forståelse af sociale og digitale netværk. Historien om de sidste 20-25 års online fællesskaber giver perspektiv til nutidens sociale netværksplatforme, og de konkrete teknologiske rammer sættes i relation til udviklingen af brugernes digitale praksis. Med de sociale mediers stadigt større integration i hverdagen udvides anvendelsen tilsvarende, og kurset inddrager således også et strategisk afsenderperspektiv.

    Del II: Sociale medier: brugere og strategier (12,5 ECTS)

    I anden del går specialiseringen mere i dybden, med både teoretiske perspektiver og konkrete metoder til social media management. Der arbejdes med brugeranalyser og typologier, og med eksempler på både konstruktiv og destruktiv social aktivitet. Kurset ser på strategisk anvendelse af sociale medier, på konkrete analyseværktøjer og på kommunikationsplanlægning. Relevante gæster fra aftagersiden inddrages i undervisning og øvelser. 

    Du kan også læse beskrivelsen m.m. i kursusbasen

    Mere

    Skjul

    Specialisering: Digital Aesthetics

    Denne specialisering undersøger de digital mediers specifikke egenskaber (interaktivitet, multimedialitet, virtualitet, etc.) og udnytter deres kreative potentiale inden for digital kunst, oplevelser og underholdning. 

    Det er vores mål, at de studerende opnår en dybdegående viden inden for området, at de får kendskab til de gængse teorier og historiske tendenser og lærer at bruge deres viden kreativt til at producere værker inden for digital kunst og underholdning.

    Specialiseringen er en naturlig videreudvikling af DDKs fundament inden for digital kommunikation og design. Teoretisk vil den danne en tværfaglig kontekst af analytiske positioner og skabe tæt sammenhæng mellem kritisk analyse og kreativ praksis.

    Specialiseringen består af to kurser: 

    • Del I: Digital medieæstetik (7,5 ECTS)
    • Del II: Creative Digital Practice (12,5 ECTS)

    Fold afsnittet ud og se mre om kurserne.

    Del I: Digital medieæstetik (7,5 ECTS)

    Dette er et hovedsageligt teoretisk kursus som har til formål at definere og redefinere mediets essentielle egenskaber (interaktivitet, virtualitet, multimedialitet, simulering, etc.). De studerende lærer at identificere og reflektere over æstetikkens nøglestrategier og designmetoder ved digitale medier og teknologier. De lærer at analysere digital kunst og oplevelser ved brug af æstetisk teori og identificere og udforske æstetiske processer og fænomener under påvirkning af digitale medier i historiske og mediespecifikke kontekster.

    Del II: Creative Digital Practice (12,5 ECTS)

    På dette kursus vil underviserne integrere de studerende i et rigtigt projekt inden for deres aktuelle forskning i digital kunst og æstetik. Selvom emnerne vil skifte afhængigt af de skiftende underviseres specialiseringer, er formålet altid at opnå et højt fokusniveau og at anvende metoderne og teorierne fra området. Arbejdet foregår i seminar-form (højt deltagelsesniveau hos de studerende, diskussioner, samarbejde, læsning af komplekse tekster) og cirka halvvejs gennem semestret skal de studerende definere deres egne problemformulering og fortsætte med det som projekt.

    I det afsluttende projekt skal de studerende deltage i kreativ produktion i grupper samt analysere og reflektere på deres egen praksis ved at skrive en individuel opgave. Der vil være en obligatorisk fremvisning af kreative værker før kursets afslutning.

    Du kan finde mere information i kursusbasen.

    Mere

    Skjul

    Specialisering: Designing Interactive Artifacts

    Denne specialisering bygger videre på et grundlæggende kursus i interaktionsdesign. Det giver de studerende en struktureret måde at studere et vigtigt og spændende felt som favner elementer fra datalogi og design, og som er yderst relevant for branchen, f.eks. for at kunne arbejde som brugeroplevelsesdesigner.

    Interaktive artefakter, uanset om det er software, hardware eller en kombination heraf, bliver mere og mere fremtrædende i den moderne verden. Store tekniske forhindringer er blevet ryddet af vejen, wi-fi er nærmest allestedsnærværende og udbredte, billige computing-platforme i en række form-factors.

    Interaktionsdesign spiller en vigtig rolle i designet af hensigtsmæssige anvendelser af de teknologiske byggeklodser, og til at skabe value-add og differentiering for interaktive produkter. For interaktionsdesignere er det at forstå og undersøge kontekster for anvendelse et nøglekoncept som danner grundlag for designaktivitet.

    Specialiseringen består af to kurser: 

    • Del I: Designing Interactive Artifacts (7,5 ECTS)
    • Del II: Research Topics in Interaction design (12,5 ECTS)

    Fold afsnittet ud og se mere om kursusbeskrivelserne.


    Del I: Design af Interaktive Artefakter (7,5 ECTS)

    Dette kursus dykker dybere ned i interaktionskernen af interaktionsdesign. Nærmere betegnet beskæftiger man sig med interaktions forskellige kvaliteter, nye modaliteter og former. Der er fokus er på designermæssigt engagement og på at finjustere teknologien i takt med at der interageres med interaktionsdesign-temaer. Der er ikke så meget fokus på feltarbejde og holistiske løsninger, men til gengæld på at designe og prototypeudvikle nytænkende interaktionsteknikker og interaktive artefakter.


    Del II: Forskningsemner i Interaktionsdesign (12,5 ECTS)

    Her vender vi tilbage til praktisk brug og der dykkes dybere ned i interaktionsdesignets teori og praksis. Det er således et forskningsorienteret kursus som forbereder dig på at kunne skrive et fremragende speciale inden for interaktionsdesign. Kurset vil fokusere på udvikling af konceptuelt udfordrende projekter som fordrer til reflektion over både designmetoder og -teknikker og forskningstraditioner.

    Du kan læse mere i kursusbasen

    Mere

    Skjul

    Specialisering: Service Design

    Som tværfagligt felt handler servicedesign om at designe systemer og processer med henblik på at skabe helstøbte brugeroplevelser af serviceydelser, specifikt om at definere hvert berøringspunkt eller kontaktflade mellem bruger og serviceudbyder, samt om at skabe en overordnet servicestrategi for en organisation. Modsat produkter bliver serviceydelser skabt i det øjeblik de bliver brugt. Dette gør det svært for en designer at få et fuldt billede af samspillet mellem bruger og serviceudbyder på forhånd. Serviceydelser er systemer som er under indflydelse af mange forskellige faktorer og stakeholders.

    Servicedesignere kan finde beskæftigelse inden for sundhedsvæsenet, salg, finanssektoren, underholdning, uddannelse, transport, etc. For eksempel mikrobetaling ved køb af musik, nyhedsforbrug og andre områder som kræver et design af serviceydelser som er baseret på en forståelse af mobilteknologi, e-business samt kundeadfærd.

    Ligeledes er den kollektive trafik, inklusive det nye Rejsekortet, et eksempel på et meget komplekst serviceydelsesprojekt som er designet med henblik på at gøre det nemmere for pendlere at bruge den offentlige transport i hele byen samt gøre det nemmere for transportudbyderne at planlægge trafikken. Servicedesign-specialiseringen tager et makro-perspektiv og en holistisk tilgang til design, for at forene erhvervslivets behov, brugere og teknologi i arbejdet med innovative serviceydelser.

    Specialiseringen består af to kurser:

    • Del I: Introduktion til Servicedesign (7,5 ECTS)
    • Del II: Servicedesign (12,5 ECTS)

    Fold afsnittet ud og se mere af kursusbeskrivelserne.

    Del I: Introduktion til Servicedesign (7,5 ECTS)

    Målet med dette kursus er at give en introduktion til de konceptuelle og operationelle værktøjer der skal bruges til at designe og lede innovation inden for serviceydelser, såsom evaluering og forbedringer af brugeroplevelser, design af organisationsprocedurer for serviceydelser, interfacedesign af serviceydelser, samt at forestille sig realiseringsmulighederne for og implementeringen af nye ideer inden for serviceydelser.

    Del II: Servicedesign (12,5 ECTS)

    I løbet af dette kursus vil de studerende arbejde med innovation af serviceydelser med fokus på social, strategisk ledelse og de operationelle aspekter af servicedesign. De studerende vil indgå i et samarbejde med en rigtig partner inden for den offentlige eller private sektor. Kursusemnerne vil blandt andet inkludere udvikling af servicestrategi, forretningsanalyse, stakeholder-analyse, planlægning af serviceinnovation, change management, den sociale kontekst af servicedesign i praksis, iværksætteri inden for service, teknologisk infrastruktur, anvendelse af systemtænkning, samarbejde om skabelsen af serviceydelser i praksis, analyse af brugerrejse, udvikling af overordnet plan for serviceydelser og design af berøringspunkter i serviceydelser.

    Du kan læse mere i kursusbasen

    Mere

    Skjul

    Specialisering: Communication Design

    Denne specialisering henvender sig til de studerende som ønsker at arbejde med de udfordringer der findes i arbejdet med at skabe nye, innovative medieprodukter, enten i mediebrancherne eller i kommunikationsrollerne i andre typer organisationer. De to kurser udforsker, hvordan viden inden for kommunikation og retorik kan kombineres med designtænkning, multimodal komposition og medieinnovation som drivkraft for udvikling af nye medier. De studerende forventes at gøre brug af deres viden og færdigheder fra andre kurser i uddannelsen - såsom “Digital Retorik” og “Interaktionsdesign” - for at udforske kombinationen af kommunikation og designtænkning i tværfaglige designprocesser yderligere. 

    Mediebrancherne er i gang med en kæmpe omvæltningsproces som ikke blot indebærer en krise inden for de traditionelle medier, men som også medfører en intensiv jagt på nye medieinnovationer for at indfange fremtidens publikum. Journalister benytter sig af crowdsourcing og data mining for at finde historier og fortælle dem online ved brug af en blanding af multimedia, dynamiske interfaces og sociale medier. Der kan findes lignende tendenser med brugerinvolvering, spil og dynamiske præsentation inden for markedsføring og andre dele af kommunikationsbranchen.


    En kommunikationsdesigner er ekspert i at anvende teoretisk baseret viden om medier og kommunikation til praktisk design af nye medier. Dette indebærer udvikling af nytænkende former for kommunikation med nye medier og kombination af forskellige medieformer med nytænkende teknologier og interaktioner for at formidle et budskab. Hovedkompetencen består af et sæt designmetoder og holistiske tilgange som lægger vægt på slutbrugerens og publikums behov, og som vægter de kommunikative behov højere end de specifikke teknologiske platformes kapaciteter.

    Specialiserignen består af følgende to kurser: 

    • Del I: Communication Design: Applied Methods and Techniques (7,5 ECTS) 
    • Del II: Communication Design for Mobile, Wearable and Emergent Devices (12,5 ECTS)
    Fold afsnittet ud og se mere af kursusbeskrivelserne.

    Part I: Communication Design: Applied Methods and Techniques (7,5 ECTS) 

    The goal of this course is to introduce the practical methods and approaches which will be used in the course. The course will focus on the communication aspects of design, to run in tandem with the digital rhetoric course which focuses on strategic communication and rhetoric.

    Part II: Communication Design for Mobile, Wearable and Emergent Devices (12,5 ECTS)

    The goal of this course is to apply the communication design approach to emerging media platforms, such as mobile and wearable devices, the Internet of Things, ubiquitous/pervasive media etc. The course will be organized around two practical exam projects, one group project and one individual. Each of the projects will include a report and an oral presentation.

    You can read the description in the course base

    Mere

    Skjul

    Specialisering: Digital Democratic Citizenship

    This specialization is directed towards students who want to critically investigate and understand the larger sociotechnical consequences of their work in communication and design. The two courses are designed to give students tools and competences to analyze the profound and ongoing changes of democracy and citizenship in digital society.

    Students will learn to critically evaluate the potential of technology design and architecture for democracy and citizenship as well as its limitations due to surveillance and privacy issues. In interaction with researchers and practitioners, this specialization provides theoretical, methodological and practical insights into the challenges and potential of technology for democracy.

    Many would argue that new media technologies reshape how we vote, protest, resist, deliberate, participate, organize, and manage our everyday lives as citizens in a democratic society. By taking a macroperspective on the performance of digital democratic citizenship, this specialization aims at providing the students with a critical and self-reflective perspective to understand and contribute to social change through technology.

    This specialisation consists of the following two courses:

    • Part 1: Digital Democratic Citizenship (7.5 ECTS)
    • Part 2: Digital Democratic Citizenship in Research and Practice (12.5 ECTS)
    Part 1: Digital Democratic Citizenship (7.5 ECTS)

    The goal of this course is to introduce methods and theoretical concepts, which will be used in the specialization. During the course the students develop a conceptual and practical understanding of digital democratic citizenship and equip themselves with methodological tools.

    Part 2: Digital Democratic Citizenship in Research and Practice (12.5 ECTS)

    In this course the students use the theoretical and methodological tools introduced in the first part of the specialization. They will work on small research projects together with

    Du kan læse mere i kursusbasen

    Mere

    Skjul

    Karrieremuligheder

     Med en kombination af teoretisk indsigt og praktiske færdigheder, opbygger du kompetencer, der sætter dig i stand til at arbejde strategisk med digital kommunikation. Som færdig kandidat opnår du blandt andet kompetencer inden for konceptudvikling, projektstyring, grafisk design, digital kommunikation, brugervenlighed, design og konstruktion af web- og multimedieproduktioner samt digital interaktion.

    Er du interesseret i at søge en phd, så kan du se mere om de forskellige forskningsområder her.

     


    Meetingbox

    Cand.it

    Maria Ørndrup Sørensen
    »

    På ITU tog jeg en masse kodefag, så jeg fik en sjov kobling af servicedesign og det tekniske. Det bruger jeg meget i mit arbejde. I stedet for bare at have fokus på, at tingene virker, kan jeg også bruge mit fokus på brugeroplevelsen til at skabe en retning.

    Maria Ørndrup Sørensen Analysekonsulent hos Peytz & Co
    «

    Nanna Holdgaard
    »

    På min bachelor var jeg i praktik i kommunikationsafdelingen på Statens Museum for Kunst, og der fandt jeg ud af, at man kunne lave en ny type fortællinger med de digitale medier. På Digital Design og Kommunikation valgte jeg derfor at arbejde med museumsformidling og målgruppeanalyse, når jeg kunne. Jeg kunne godt lide, at uddannelsen gav mulighed for at arbejde tværfagligt, og at man kunne arbejde med projekter ude i den virkelige verden.

    Nanna Holdgaard, Postdoc ved IT-Universitetet
    «

    Udveksling

    Det kan være både fagligt udviklende og se godt ud på CV’et at læse en del af sin uddannelse på et udenlandsk universitet. Vi har tilrettelagt studieforløbet, så du især på dit tredje semester har gode muligheder for at læse et semester i udlandet. IT-Universitetet har udvekslingsaftaler med universiteter rundt omkring i verden, og for studerende med faglighed inden for digital design og kommunikation vil vi fremhæve:

    Undervisningen

    Undervisningen består af en variation af forelæsninger, gruppearbejde og workshops. De studerende på Digital design og kommunikation kommer med forskellige faglige baggrunde; fra uddannelser inden for musik, kunst og design, over naturvidenskab og til samfundsvidenskabelige uddannelser i eksempelvis sociologi og statskundskab. Denne forskellighed skaber et kreativt fagligt miljø, hvor projekter gribes an fra mange forskellige perspektiver.

    Digital design og kommunikation er tilrettelagt så du allerede under uddannelsen får mulighed for at samarbejde med virksomheder og organisationer i både den offentlige og private sektor. Det sikrer, at linjen er forankret i erhvervslivet og i de reelle problemstillinger, virksomhederne står med. Samtidig er det en måde for dig at skabe gode erhvervsrelationer til brug for senere jobsøgning.

    #lifeatitu

    Studievejledning

    Er du interesseret i at læse på en af IT-Universitetets uddannelser, er du velkommen til at kontakte Studie- og Karrierevejledningen.

    Lokale 3D05 og 3D07
    Rued Langgaards Vej 7
    DK-2300 København S

    Tlf: +45 7218 5240

    Email: studievejledningen@itu.dk