Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Åbent hus for bacheloruddannelser
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Åbent hus for kandidatuddannelser
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • Mød ITU
    • Spørg en studerende
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Åbent hus
    • For gymnasielærere
    • Gymnasiebesøg
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Master i it
    • Master i it-ledelse
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg og arrangementer
    • Kontakt
    • Enkeltfagskurser
    • Om enkeltfag
    • Enkeltfagskurser på masterniveau
    • Se alle enkeltfagskurser
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser

    • Om ITU Professional Courses
    • Kurser
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Kontakt
    • Nyhedsbrev
    • Online kurser
    • Kurser i cybersikkerhed
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Centre for Information Security and Trust
    • Danish Institute for IT Program Management
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup programme
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
3 måder at skabe en mere lige kønsfordeling på it-uddannelserne
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  3 måder at skabe en mere lige kønsfordeling på it-uddannelserne

3 måder at skabe en mere lige kønsfordeling på it-uddannelserne

Fordomme om, hvad mænd og kvinder er gode til, præger stadig de unges studievalg, viser forskning fra både Danmark og udland. Antropolog og diversitetskonsulent på ITU Valeria Borsotti dykkede ned i årsagerne til danske kvinders valg og fravalg af tekniske it-uddannelser.

ForskningUddannelsediversitet

Skrevet 17. september 2018 10:38 af Vibeke Arildsen

Kvinderne har i årevis været stærkt underrepræsenterede på de tekniske it-uddannelser i Danmark såvel som i hele den vestlige verden. Hvad er egentlig årsagerne til, at det forholder sig sådan?

Det undersøgte antropolog og diversitetskonsulent på ITU Valeria Borsotti i et forskningsprojekt. For at blive klogere på de unges syn på it-faget foretog hun interviews og spørgeskemaundersøgelser blandt danske gymnasieelever og ITU’s egne softwarestuderende. Forskningsartiklen blev i maj 2018 hædret med en ACM SIGSOFT Distinguished Paper-pris ved ICSE-konferencen i Göteborg.

Her deler Valeria Borsotti tre af de vigtigste indsigter om, hvorfor vælger it-uddannelserne fra, og hendes bud på, hvad man kan gøre ved det. Læs hele forskningsartiklen her.

1) Klichéen om den mandlige nørd

“Når man beder folk om at forestille sig en datalog, vil de fleste, både mænd og kvinder, se en mandlig nørd med dårlige sociale evner for sig. Det er en kliché med stærkt negative konnotationer. Når jeg spurgte de unge mennesker i min undersøgelse, hvorfor de troede, at så få kvinder vælger it-fagene, gav næsten alle dette stereotype billede skylden.

En stor del af gymnasieeleverne i min undersøgelse havde samtidig en forestilling om, at datalogifaget er for ’nørder’ og slet ikke kræver interaktion med andre mennesker. Som en kvindelig gymnasieelev udtrykte det: ’jeg vil ikke sidde lænket til skærmen hele dagen’.”

Det kan vi gøre:
”Uddannelsesinstitutionerne bør have fokus på at kommunikere it-uddannelserne på en måde, der aktivt modarbejder stereotyper.

»

Uddannelsesinstitutionerne bør have fokus på at kommunikere it-uddannelserne på en måde, der aktivt modarbejder stereotyper.

«
Her skal man være opmærksom på ikke at nøjes med symbolske gestusser, som eksempel at have en kvinde med i sine billedmaterialer, men fremhæve eksempler på både kvindelige og mandlige rollemodeller inden for branchen, som viser, hvilke jobs man kan få med en teknisk uddannelse, og hvordan man kan bruge softwareudvikling til at gøre en forskel i verden.

På selve uddannelserne er det vigtigt, at underviserne bruger eksempler, som er relevante for alle studerende, og viser, at programmering bruges i alle mulige forskellige brancher – ikke kun i mandsdominerede brancher.”

2) Forestillingen om, at it-uddannelser ikke er for kvinder

”I både Danmark og resten af den vestlige verden, er der en udbredt forestilling om, at mænd har mere flair for de tekniske it-fag, på trods af at kvinder har spillet en central rolle i datalogiens historie. Disse forestillinger påvirker både de unge, deres forældre og deres lærere. Jeg talte for eksempel med en HTX-studerende, som sagde, at ’programmering er for drenge’, og nogle af de kvindelige ITU-studerende fortalte, at deres familier havde været overraskede over deres studievalg.  

Et stort internationalt studie med omkring 350.000 respondenter viste, at stereotyper om, hvilket køn der egner sig til forskellige naturvidenskabelige discipliner, er meget dominerende, hvis der er en stor overvægt af mænd i faget. Det gælder også i lande, hvor der ellers er stor lighed mellem kønnene. Så overvægten af mænd inden for it-fagene forstærker i sig selv forestillingen om, at mænd er bedre egnede til en karriere inden for disse fag.

Forestillingen om, at kvinder fra naturens side er mindre egnede til og mindre interesserede i tech og logisk tænkning er et kulturelt fænomen, som er udbredt over hele den vestlige verden. I andre kulturer er der faktisk en overvægt af kvinder på datalogistudierne. I Dubai er omkring 50% af datalogistuderende kvinder, i Qatar er det 70% og i Malaysia 60%."

Det kan vi gøre:
”Det er nødvendigt at have rollemodeller inden for it-fagene, som kvinderne kan identificere sig med – også blandt underviserne på studiet.

»

I markedsføringen af uddannelserne kan rollemodeller være med til at afmystificere, hvad man egentlig kan med en teknisk uddannelse.

«
I markedsføringen af uddannelserne kan rollemodeller være med til at afmystificere, hvad man egentlig kan med en teknisk uddannelse. Kvindelige rollemodeller er selvfølgelig vigtige, men mandlige rollemodeller virker også – så længe de afviger fra stereotypen om den asociale nørd. Mange af de kvindelige softwarestuderende, jeg talte med, havde eksempelvis fået kendskab til programmering gennem deres far, bror eller kæreste.” 

3) Mindre kendskab til programmering

“Forskning fra det amerikanske universitet Carnegie Mellon viser, at kvinder, der starter på datalogi, i gennemsnit har langt mindre erfaring med at programmere end deres mandlige medstuderende, når de starter på studiet.

Min undersøgelse blandt ITU-studerende viste, at det også er tilfældet i Danmark. En af de kvindelige ITU-studerende fortalte for eksempel, at nogle af hendes medstuderende kom med op til 10 års programmeringserfaring, hvorimod hun havde lært programmering fra et to-timers kursus på nettet."

Det kan vi gøre:
”Det er en rigtig god idé at arrangere aktiviteter, der introducerer unge kvinder til softwareudvikling og programmering, hvilket ITU for eksempel gør igennem it-camps og coding caféer for kvindelige gymnasieelever.

»

Fordi kvinderne typisk kommer med mindre programmeringserfaring end deres mandlige medstuderende er det vigtigt, at uddannelsesinstitutionerne sørger for at have initiativer, som gør at studerende, som ikke har kodet før, føler sig velkomne og kan få hjælp og støtte.

«
Fordi kvinderne typisk kommer med mindre programmeringserfaring end deres mandlige medstuderende er det også vigtigt, at uddannelsesinstitutionerne sørger for at have initiativer, som gør at studerende, som ikke har kodet før, føler sig velkomne og kan få hjælp og støtte. Dermed sender man et signal om, at programmering er for alle.

ITU introducerede i 2016 et frivilligt introkursus til programmering før studiestart og ekstra studiehjælp på første semester. Det blev rigtig godt modtaget af de studerende – i undersøgelsen fortalte de, at initiativerne havde øget deres faglige selvtillid. Det gjaldt også for de mandlige studerende uden programmeringserfaring. I bund og grund handler det om sørge for, at uddannelserne er attraktive og tilgængelige for alle talenterne derude - både kvinder og mænd.”


Mere information

Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk

Nyheder

Forskere og eksperter viser vejen til en inkluderende digitalisering

Forskere og eksperter viser vejen til en inkluderende digitalisering

27. januar 2023

35 forskere, eksperter og repræsentanter for organisationer har underskrevet en vision, som skal understøtte en mere inkluderende digitalisering af den offentlige sektor. Visionen er et resultatet af konferencen, Welfare after Digitalization, som IT-Universitetets Center for Digital Velfærd var vært for.

Radu-Cristian Curticapean sikrer midler fra Villum Fonden til forskning i beregningsmæssige problemer

Radu-Cristian Curticapean sikrer midler fra Villum Fonden til forskning i beregningsmæssige problemer

24. januar 2023

I år får 22 forskertalenter inden for teknisk og naturvidenskabelig forskning tilsammen 126 mio. kr. fra Villum Fondens Young Investigator-program. En af dem, der i år er sluppet gennem nåleøjet, er lektor i datalogi på IT-Universitetet, Radu-Cristian Curticapean, som har sikret 3 millioner kroner til forskning inden for teoretisk datalogi.

Angående sag om identiske eksamenssæt

Angående sag om identiske eksamenssæt

13. januar 2023

Studerende, der i forbindelse med kurset Security 1 aflagde eksamen d. 22. december sidste år, blev præsenteret for et eksamenssæt identisk med det foregående års eksamenssæt. Universitetets ledelse undersøger pt. sagens omfang.

Studie: Mere transparens vil kunne formodentlig styrke smitteopsporingen

Studie: Mere transparens vil kunne formodentlig styrke smitteopsporingen

21. december 2022

Forskere fra IT-Universitetet har undersøgt brugen af smitteopsporings-applikationer i fire lande, og de kan konkludere, at mange har fravalgt at deltage i den digitale opsporing pga. bekymring over beskyttelsen af deres private data. Studiet, som er blevet offentliggjort i det anerkendte datalogiske medie, ACM, kan vise sig værdifuldt i bekæmpelsen af fremtidige pandemier.

ITU-forsker modtager bevilling til udvikling af kvante-inspirerede algoritmer

ITU-forsker modtager bevilling til udvikling af kvante-inspirerede algoritmer

19. december 2022

Lektor på IT-Universitetet i København, Michael Kastoryano, er blevet tildelt fem millioner kroner fra Carlsbergfonden til udvikling af kvante-inspirerede algoritmer.

ITU-datalog modtager bevilling til at optimere maskinlæringsmodeller på små enheder

ITU-datalog modtager bevilling til at optimere maskinlæringsmodeller på små enheder

16. december 2022

Lektor i datalogi på IT-Universitetet i København, Pınar Tözün, har modtaget 2,7 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden til at udvikle nye mekanismer, der kan optimere databehandling på små hardware-enheder.

ITU-forsker sikrer midler fra Det Europæiske Forskningsråd til at udvikle kreativ AI

ITU-forsker sikrer midler fra Det Europæiske Forskningsråd til at udvikle kreativ AI

14. december 2022

Professor Sebastian Risi fra IT-Universitetet i Københavns Institut for Digital Design har modtaget en bevilling på 14,8 millioner kroner til at udvikle kunstig intelligens, som er i stand til at tilpasse sig uforudsete omstændigheder. Målet er at forløse mere af automatiseringens enorme potentiale.

Spinout-virksomheden LAIKA hjælper forfattere over skriveblokaden

Spinout-virksomheden LAIKA hjælper forfattere over skriveblokaden

9. december 2022

Lektor på IT-Universitetet, Martin Pichlmair, står bag udviklingen af LAIKA – et redskab baseret på kunstig intelligens, der agerer skrivemakker for forfattere, der kæmper med at finde inspirationen. Projektet er i samarbejde med ITU Business Unit netop lanceret som spinoutvirksomhed.

Forskningsprojekt om internetvalg i Grønland skal give bedre beslutningsgrundlag

Forskningsprojekt om internetvalg i Grønland skal give bedre beslutningsgrundlag

7. december 2022

Et forskningsprojekt, som har til formål at undersøge, hvorvidt man kan skabe et tillidsvækkende internetvalg i Grønland, er nu blevet delt i to, således at IT-Universitetets forskere kan arbejde uafhængigt af kommercielle interesser.

Kan sikkerhedsproblemerne i Whatsapp løses?

Kan sikkerhedsproblemerne i Whatsapp løses?

29. november 2022

Verdens mest brugte beskedapplikation, Whatsapp, er blevet kritiseret for at have store sikkerhedsproblemer. Nu vil forskere fra IT-Universitetet udvikle en metode, som kan hjælpe tech-virksomhederne og deres udviklere med at sikre, at behandlingen af brugernes data sker som tilsigtet.

Engang var vi verdensmestre i demokratisk iværksætteri – hvordan bliver vi det igen?

Engang var vi verdensmestre i demokratisk iværksætteri – hvordan bliver vi det igen?

29. november 2022

Demokratisk iværksætteri kan være med til at tackle nogle af samfundets største udfordringer og hjælpe et arbejdsmarked i forandring. Selvom vi har tradition for medarbejderejede virksomheder i Danmark, er vi langt bagefter udviklingen i dag. Det vil ITU-forskningsgruppen Reflection and Action (Reflact) gøre noget ved.

Routledge udgiver længe ventet håndbog i kollektiv intelligens

Routledge udgiver længe ventet håndbog i kollektiv intelligens

23. november 2022

Håndbogen, som bl.a. er redigeret af adjunkt på IT-Universitetet, Carina Antonia Hallin, er et vigtigt fundament for forskere, der arbejder med kollektiv intelligens inden for en bred vifte af discipliner. Bogen er nu mulig at forudbestille.

ITU-forsker sikrer prestigiøs EU-bevilling til forskning i teoretisk datalogi

ITU-forsker sikrer prestigiøs EU-bevilling til forskning i teoretisk datalogi

22. november 2022

Lektor Radu-Cristian Curticapean fra IT-Universitetet i København har modtaget en bevilling på ca. 11 millioner kroner fra Det Europæiske Forskningsråd til at forske i teoretisk datalogi.

ITU-forskning i valgsikkerhed og grafmodifikation bevilget midler fra DFF

ITU-forskning i valgsikkerhed og grafmodifikation bevilget midler fra DFF

16. november 2022

To forskere fra Institut for Datalogi på IT-Universitetet i København, lektor Oksana Kulyk og adjunkt Paloma Thomé De Lima, har hver især modtaget 2,8 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond til deres respektive projekter.

Nyt forskningscenter stiller skarpt på IT-aspekterne af den grønne omstilling

Nyt forskningscenter stiller skarpt på IT-aspekterne af den grønne omstilling

11. november 2022

IT-Universitetet lancerer nyt Center for Climate IT, der stiller skarpt på det komplekse forhold mellem digitalisering og klimaforandringer. Centeret åbnes formelt ved en reception på ITU d. 7. december.

AI-spilmotor-udvikleren modl.ai sikrer investering på 63 millioner kroner

AI-spilmotor-udvikleren modl.ai sikrer investering på 63 millioner kroner

9. november 2022

Firmaet, der bl.a. er stiftet af professor ved IT-Universitetet, Sebastian Risi, tackler komplekse spiludviklingsproblemer ved hjælp af kunstig intelligens og en hær automatiserede spillere.

Forskningsprojekt giver vigtig viden om digital udsathed

Forskningsprojekt giver vigtig viden om digital udsathed

7. november 2022

I forskningsprojektet CAPE indsamles og analyseres erfaringer fra nogle af landets frivillige it-hjælpere, som hjælper digitalt udsatte borgere. Forskningsresultaterne kan blive værdifulde, når de nuværende offentlige it-systemer skal forbedres – og ikke mindst når fremtidens pendant til MitID skal designes.

Med filosofien som vejviser i en digital tid

Med filosofien som vejviser i en digital tid

3. november 2022

Filosofi kan være en indgang til at nytænke udviklingen af de teknologier, som får stadig større indflydelse på vores liv, samfund og verden. I IT-Universitetets AIRLab bruger lektor, Jonas Fritsch, den franske psykoanalytiker og filosof, Felix Guattaris essay, De tre økologier, til at perspektivere sin forskning for at skabe teknologisk grundlag for en holistisk og grøn udvikling.

ITU åbner Center for Digital Play

ITU åbner Center for Digital Play

24. oktober 2022

Det ny Center for Digital Play på IT-Universitetet i København skal fungere som ramme omkring forskning inden for computerspil, kreativ kunstig intelligens, design og digital kultur.

Folketingsvalg: ITU’s eksperter står klar med svar

Folketingsvalg: ITU’s eksperter står klar med svar

13. oktober 2022

Den digitale vinkel på det kommende folketingsvalg finder du på IT-Universitetet. Hvis du er journalist og har spørgsmål om fx misinformation på sociale medier, datavisualisering eller kandidattests, kan du kontakte en af IT-Universitetets eksperter.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra https://en.itu.dk/