Kandidat i
Spil

Om Uddannelsen

At spille kan være en kommunikationsform, et læringsværktøj, en vej til socialt samvær og underholdning. Fra videospil til User Experience Design, fra e-sport til gamification – vores verden er fuld af spil.

Med udgangspunkt i et solidt fundament af kreative, tekniske, sociale og analytiske kompetencer vil du lære om fremtidens legende oplevelser. Ved at forstå den komplekse og kreative proces omkring spilproduktion, og hvordan tværfaglige teams arbejder sammen, vil du lære at gøre en forskel i projekter, der involverer spilteknologi eller spildesign.

Den 2-årige kandidatuddannelse i Spil giver dig teoretisk og praktisk viden om, hvordan computerspil bliver lavet, hvordan de skaber mening og hvordan de påvirker os socialt. Du kommer til at arbejde med nogle af verdens førende spilforskere, udforske avancerede teknologier for potentielle legende elementer og så bliver du selv ekspert i, hvordan man realiserer kreative projekter i tværfaglige teams. Du kommer til at lære at bruge designmetoder, analytiske værktøjer, kritisk tænkning og videnskabelig forskning til at drive innovation.

Uddannelsen har et internationalt perspektiv og al undervisning foregår derfor på engelsk.

 

Carolina fortæller om det tekniske spor på Spil

På det tekniske spor på kandidaten i Spil får Carolina og hendes medstuderende mulighed for at udvikle spil i tæt samarbejde med industrien. Her kan du høre hende fortælle om, hvad de lærer på studiet, og hvad det kan bruges til.

Martin fortæller om designsporet på Spil

Martin vil fortælle historier med sine spil, og valgte derfor kandidaten i Spil på ITU. Hør ham fortælle om det faglige og det sociale på studiet.

Hvem læser Spil?

Som studerende på kandidatuddannelsen i Spil ønsker du at arbejde innovativ og nytænkende med spil. Du er ikke bange for at blive udfordret, når du skal lære de anvendte praksisser inden for spildesign og programmering. Du er nysgerrig efter, hvad spil er som et kulturelt fænomen, og du er klar til at blive udfordret på få din opfattelse af, hvad man kan gøre med spil og leg.

Du har en universitets-bacheloruddannelse eller en professions-bacheloruddannelse. Enten kan du allerede programmere, eller så vil du gerne lære at programmere, mens du studerer på kandidatuddannelsen i Spil. Der er meget gruppearbejde i løbet af uddannelsen, så du bør være motiveret for at samarbejde med andre studerende – især på tværs af discipliner.

Studiets opbygning

Kandidatuddannelsen i Spil består af en solid forståelse for designprocessen af spil, det tekniske fundament og spils kulturelle påvirkning. Gennem projektarbejde lærer du at samarbejde i tværfaglige teams samt at realisere en række prototyper af spil og legende oplevelser. Du vælger mellem to spor:

  • SpilTeknologi
  • SpilDesign

IT-Universitetet samarbejder og er i løbende dialog med spilindustrien, så de færdigheder, du lærer på uddannelsen er yderst anvendelige både inden for og uden for spilbranchen. Mens begge spor giver dig mulighed for at arbejde med udvikling af spil og legende oplevelser, giver SpilTeknologi dig yderligere færdigheder, der er nødvendige for at implementere spilspecifik teknologi og kræver en bachelor i datalogi eller tilsvarende. SpilDesign fokuserer derimod på at udforske legende designmetoder og kræver ingen forudgående programmeringsfærdigheder.

Se studieordning for kandidatuddannelsen i Spil.

Studiestruktur for MSc i Spil
1. semester  Games & Culture
7,5 ECTS
Game Programming *
7.5 ECTS
Making Games
15 ECTS
Programming for Designers **
7.5 ECTS
2. semester Data-Driven Design and Development
7,5 ECTS
Valgfag
7,5 ECTS
Valgfag
7,5 ECTS
Specialisering
Data Mining
*
7,5 ECTS
Specialisering
Psychology of Play and Games**
7,5 ECTS
3. semester

Cross-disciplinary team work
7,
5 ECTS

Specialisering
Graphics Programming *
7,5 ECTS
Specialisering (inkl. speciale-forberedelse)
Modern Artificial Intelligence *
15 ECTS
Specialisering
Advanced Game Studies **
7,5 ECTS
Specialisering (inkl. speciale-forberedelse)
Play Lab **
15 ECTS
4. semester Speciale
(30 ECTS)

* Spilteknologi
** Spildesign




Obligatoriske kurser

Det obligatoriske indhold er fordelt på følgende kurser:

  • Game Prototyping: På dette kursus er der fokus på anvendt design research inden for design af computerspil samt design og udvikling af prototyper.
  • Games & Culture: På kurset formidles de nødvendige værktøjer til at kunne analysere spil fra forskellige vinkler – alt fra klassiske spilteorier og semiotik til transmedia.
  • Data-Driven Production: På dette kursus tillærer du dig analytiske metoder og teknikker til at kunne evaluere design-beslutninger.
  • Game Programming/Programming for Designers: På disse kurser lærer du programmeringsteknikker til computerspil.
  • Game Project: Her lærer du det grundlæggende inden for spilproduktion (både design- og softwareudviklingsdelen) ved at lave og afprøve et spil i en tværfaglig gruppe.

På 2. semester begynder du på din specialisering. Du kan læse mere om specialiseringsmuligheder nedenfor.

 

 

Valgfag og kandidatafhandling

Valgfagene og kandidatafhandlingen giver dig mulighed for at forme din egen profil. Du kan vælge mellem en række kurser, der tilbydes på IT-Universitetet på kandidatniveau eller endda tage valgfag på et andet dansk eller udenlandsk universitet. Kandidatafhandlingen kan skrives i grupper eller individuelt.

I Kursusoversigten finder du beskrivelser af alle de kurser, der udbydes på IT-Universitetet.

 

    Mere

    Skjul

    Specialiseringer

    På hvert spor er tilknyttet en særlig specialisering. En specialisering består af to kurser omhandlende et bestemt område indenfor spil og et tredje kursus, der er forbereder dig til at skrive din kandidatafhandling.

    På specialiseringen på sporet SpilTeknologi introduceres du til forskellige koncepter, metoder og algoritmer inden for området Kunstig Intelligens (AI) – alle forbundet med og anvendelige i spilproduktion. Du vil lære at implementere moderne AI-algoritmer, og hvordan man bruger dem til at forbedre spiloplevelsen.

    På Designsporets specialisering lærer du at arbejde kreativt med spildesign. Du lærer at udforske nye teknologiers muligheder og forstå de psykologiske bevæggrunde bag, hvorfor og hvordan vi spiller. Således giver specialiseringen dig værktøjerne og det teoretiske fundament for at skabe innovative, interaktive oplevelser.



    Alle studerende på kandidatuddannelsen i Spil kan ansøge om denne specialisering på deres tredje semester. DADIU (The Danish Academy of Digital, Interactive Entertainment) er et uddannelsesprogram inden for computerspil. Programmet koordineres af Den Danske Filmskole og er et samarbejde mellem universiteter og kunstskoler i Danmark.

    Du har også mulighed for frit at ansøge om en individuel specialisering, der passer til dine egne mål og drømme. En anden interessant mulighed, især på dit tredje semester, er at studere i udlandet (læs mere nedenfor).


    Aktiviteter for studerende på Spil

    Demo Night

    Tre gange pr. semester er kandidatuddannelsen i Spil vært for en Demo Night, hvor ufærdige prototyper bliver fremvist og spillet sammen. Begivenheden er åben for gæster, og alle kan komme og vise et spil-relateret projekt, der endnu ikke er færdigt. En gæstetaler fra spilbranchen åbner arrangementet.

    Global Game Jam

    Global Game Jam er verdens største ’spil jam’-begivenhed, der finder sted rundt om i verden. Tænk på det som en hackathon fokuseret på spiludvikling, hvor vi kan være sammen, være kreative, dele erfaringer og udtrykke os på mange måder ved hjælp af videospil. Hvert år er IT-Universitetet vært for en Global Game Jam-begivenhed. Studerende på Spil hjælper normalt til med arrangementet, men deltager også. Begivenheden har været udgangspunktet for både kommercielle spil, venskaber og hele virksomheder. 

    Summer Games

    IT-Universitetet kører hvert år en udstilling om spil, som er lavet af dig og dine medstuderende. Vi inviterer internationale gæstetalere og nyder en eftermiddag med spil og leg. Til denne begivenhed inviterer vi også repræsentanter fra pressen og spilbranchen.

    Video: Level One Jam

    Hvad laver en færdig spilkandidat?

    Camilla Carstensen, der arbejder som Associate Producer hos gamesproducenten Tarsier Studios i Malmø

    I denne video fortæller Camilla om hvordan hendes kandidatudddannelse i Games på ITU, førte hende til et job i spilbranchen. Her beskriver hun også hvad en Associate Producer laver og hvad det kræver af kompetencer.

    Game tutorial

    Hvordan laver man et computerspil? Tutorial del 1

    Se hvordan Sarah griber det an, når hun skal designe et computerspil. 

    Hvordan laver man et computerspil? Tutorial del 2

    Se Sarahs virtual reality-univers tage form i andet afsnit af hendes game tutorial

    Hvordan laver man et computerspil? Tutorial del 3

    Se sidste afsnit i Sarahs tutorial til hvordan man laver et computerspil.

    Specialeportræt

    hillip Phoelich og Óscar Losada.

    »

    Vi ville gerne se, om vi kunne lave en realistisk VR-hånd, der ikke kan gå igennem genstande, og samtidig bibeholde spillerens oplevelse af at være til stede i den virtuelle verden.

    Óscar Losada og Phillip Phoelich, Cand. IT i spil

    «

    Specialeportræt

    »

    Vi ville gerne lave noget anderledes med VR. At spille et VR-spil kan føles meget isoleret, for det er svært at interagere med folk uden for spillet. Derfor besluttede vi at undersøge, hvordan det ville fungere, hvis vi skabte et spil, hvor én spiller er inde i VR-oplevelsen, mens den anden spiller er udenfor. Da vi startede projektet, eksisterede der kun meget få af den type spil, fordi teknologien stadig er relativt ny.

    Elisa Marchesi, Martin Thomsen, Fran Avilés og Sonny Dalheim, Cand.IT i Spil

    «

    Tell Me What You See game.

    Udveksling

    Du har mulighed for at læse en del af din uddannelse på et udenlandsk universitet. Tredje semester er velegnet til et udvekslingsophold. At studere i udlandet er samtidigt en mulighed for dig, hvor du kan specialisere din uddannelse og profil og samtidig få erfaring med at arbejde i en ny kultur i et nyt land. IT-Universitetet har udvekslingsaftaler rundt om i verden, blandt andet med:



    Undervisningen

    Undervisningen omfatter både forelæsninger, gruppeprojekter og øvelser, og du bliver undervist af nogle af verdens førende eksperter inden for computerspil, hovedsageligt fra Center for Computer Games Research. Undervisningen er baseret på moderne spilforskning.

    IT-Universitetet samarbejder med erhvervslivet og spilbranchen, og du får derfor mulighed for at samarbejde med private virksomheder. Det betyder, at du vil arbejde med aktuelle udfordringer, og du får mulighed for at skabe dig et netværk i spilbranchen allerede under studierne.

    Som studerende på kandidatuddannelsen i Spil bliver du del af et dynamisk og kreativt miljø. Du kan opleve, at dine studier bliver en livsstil. Forelæsninger, undervisning og workshops er kun halvdelen af studielivet på IT-Universitetet.

    Karrieremuligheder

    De kompetencer, du tilegner dig i løbet af kandidatuddannelsen i Spil er anvendelige både i og uden for spilbranchen, og du vil kunne søge en karriere både i Danmark og i udlandet, eksempelvis som:

    • Game director
    • Spiludvikler
    • Project manager
    • Producer
    • QA-manager

    Din profil er også målrettet en bred vifte af stillinger i blandt andet softwarehuse, konsulenthuse og offentlige institutioner samt i selvstændigt iværksætteri.

    Hvis du læser SpilTeknologi, vil du være kvalificeret til at søge jobs som eksempelvis:

    • Programmør
    • SystemudviklerSoftwarearkitekt
    • AI-ingeniør
    • Dataanalytiker

    Hvis du læser SpilDesign, vil du være kvalificeret til at søge jobs som eksempelvis:

    • Spildesigner
    • Level-designer
    • Interaktionsdesigner
    • Dataanalytiker
    • Game researcher

    Uafhængigt af hvilket spor, du har læst, vil du også kunne arbejde med eksempelvis:

    • Gamification: Design og udvikling af pædagogiske værktøjer, offentlige tjenester eller applikationer.
    • Interaktionsdesign: Arbejdet med engagerende og interaktive, digitale produkter eller services.
    • Spiludvikling: Udover pc-spil og apps kan du fokusere på det legende element inden for bl.a. brætspil og escape games.

    Er du interesseret i at søge en PhD på IT-Universistetet, kan du læse mere om forskningsområderne her.

    #lifeatITU - Se billeder fra studielivet på ITU

    Er du interesseret i at læse på en af IT-Universitetets uddannelser, er du velkommen til at kontakte Studie- og Karrierevejledningen.


    Email: studievejledningen@itu.dk