Nordisk projekt med ITU-deltagelse skal styrke fremtidens medborgerskab
I en tid med algoritmer, misinformation og svækket tillid til institutioner skal børn og unge rustes til at navigere demokratisk i det digitale samfund. Et nyt nordisk projekt sætter fokus på løsninger – og lektor Gitte Stald fra IT-Universitetet i København spiller en central rolle.
Gitte StaldForskningSamarbejderdemokratisociale medier
Skrevet 6. november 2025 08:36 af Theis Duelund Jensen
Demokratiet er under pres. Ikke kun fra globale kriser og politisk polarisering, men også fra de digitale teknologier, som former den måde, unge orienterer sig og deltager i samfundet. Digitale teknologier giver mange muligheder, men i takt med at informationsmiljøet bliver mere fragmenteret og algoritmestyret, bliver det sværere for børn og unge at finde troværdige kilder, forstå komplekse sammenhænge og føle sig som en del af den demokratiske samtale.
Vi skal vise unge, at de har både ansvar og rettigheder i deres hverdag. Demokratiet skal være relaterbart og forståeligt.
Gitte Stald
Et nyt nordisk projekt,
Nordic co-operation on a safer digital democracy for children and youth, forsøger at tage livtag med netop disse udfordringer. Projektet, som løber til 2026, er politisk forankret under Nordisk Råd og samler forskere og eksperter fra hele Norden. Målet er at kortlægge børn og unges digitale liv, analysere de politiske og juridiske rammer – og formulere konkrete anbefalinger til fremtidens demokratiske politikker.
Danmarks repræsentant i projektets arbejdsgruppe er Gitte Stald, lektor og medlem af Digitalization, Democracy & Governance sektionen på IT-Universitetet i København. Hun har siden starten af nullerne forsket i unge, teknologi og demokrati og er udpeget af Mads Bramsen, leder af Center for Sociale Medier og Demokrati under Slots- og Kulturstyrelsen. Projektet bygger videre på tidligere arbejde om big tech, informationsmiljøer og demokratisk deltagelse.
Behov for øget engagement
"Det handler om at understøtte et bæredygtigt demokrati for fremtidens generationer," siger Gitte Stald, der også leder ITU’s Center for Digital Velfærd, hvor man arbejder med forskning i krydsfeltet mellem teknologi og samfund. "Unge har mange ressourcer – de ved godt, at de bliver manipuleret, og de har lært kildekritik. Men det er svært at omsætte i praksis, når hverdagen er fyldt med sociale forventninger og hurtige indtryk."
Hun understreger, at demokratisk deltagelse ikke kun handler om stemmeboksen eller storpolitik. Det handler også om at engagere sig i lokale spørgsmål – som en dårlig fodboldbane eller manglende lys på cykelstien. "Vi skal vise unge, at de har både ansvar og rettigheder i deres hverdag. Demokratiet skal være relaterbart og forståeligt."
Projektet har flere lag: Forskere fra Finland, Sverige og Norge kortlægger eksisterende viden om børn og unges digitale liv. Dernæst skal de politiske og juridiske rammer i de nordiske lande, samt på EU- og FN-niveau analyseres og endelig gennemføres høringer blandt unge i Norden for at indhente deres synspunkter og anbefalinger. Sideløbende med dette arbejder den gruppe, Gitte Stald er en del af, med kritisk refleksion over resultaterne samt udvikling af anbefalinger til videre arbejde på politisk plan og på tværs af sektorer.
”Der er helt afgjort øget opmærksomhed. Det er en problemstilling, som flere internationale og politisk betydningsfulde aktører involverer sig i,” siger Gitte Stald og henviser til, at FN eksempelvis har et charter, der understreger, at børn også har rettigheder i det digitale rum og skal høres ved ændringer.
Tillid til systemet
En af de mest opløftende pointer i projektet er den relativt høje grad af demokratisk tillid blandt unge i Norden. "I Danmark viser undersøgelser, at unge generelt har tillid til demokratiet. Det står i kontrast til fx England, hvor op mod halvdelen af unge ikke tror på demokratiet," fortæller Gitte Stald. Her kan den nordiske kontekst måske danne grundlag for fælles løsninger.
Der er politiske strømninger, som ønsker at beskytte unge gennem forbud – men det kan føre til, at indhold flyttes til uregulerede platforme og kontekster. I stedet bør der satses på digital dannelse, journalistisk kvalitet og redaktionel tilstedeværelse online. "Vi skal investere i troværdig information og styrke de digitale miljøer, hvor unge færdes. Det kræver politisk vilje – ikke kun over for techgiganter, men også over for indholdsleverandører."
Projektet er stadig i sin opstartsfase, med første møde i september og en workshop i Stockholm i november. Arbejdsgruppen mødes fire gange om året, og en afsluttende rapport med anbefalinger forventes i anden halvdel af 2026. "Det handler i sidste ende om demokratiets overlevelse på et informeret grundlag," afslutter Gitte Stald. "Vi skal finde måder at udnytte de digitale muligheder, samtidig med at vi beskytter de mest sårbare. Det er en fælles opgave – politisk, pædagogisk og samfundsmæssigt."
Theis Duelund Jensen, Presseansvarlig, telefon +45 2555 0447, email thej@itu.dk