Fra ingeniør til digital design: ”Sindssygt god kobling mellem min bachelor og det, jeg lærer nu”

Efter en ingeniørbachelor havde Emilie Hvashøj lyst til at gøre sin profil mere digital. Hun fandt den helt rigtige blanding af teknologi og design på kandidatuddannelsen Digital Design og Interaktive Teknologier.

Institut for Digital DesignUddannelsestudielivdesign

”Jeg har altid været interesseret i at udvikle og skabe ting,” siger Emilie Hvashøj, som læser på første semester af kandidatuddannelsen Digital Design og Interaktive Teknologier (DDIT).

Det var fascinationen af design, der i sin tid fik hende til at vælge en bachelor i design- og innovationsingeniør på DTU, hvor hun fik en god ballast af både designfag og tungere ingeniørfag som matematik og elektroniklære.

Da bachelorgraden var i hus, tog hun en pause fra studierne for at tænke over, hvad det næste skridt skulle være. Hun fik et praktikjob hos en designvirksomhed, hvor hun arbejdede med UX-design og blev mere og mere sikker på, at hun gerne ville gå i den digitale retning.

»

Det er spændende at arbejde med digital produktudvikling. Udviklingsprocessen kan være mere iterativ og interaktiv, fordi du i samskabelse med dine brugere eller kunder hurtigt kan forme en løsning.

«
”Det er spændende at arbejde med digital produktudvikling. Udviklingsprocessen kan være mere iterativ og interaktiv, fordi du i samskabelse med dine brugere eller kunder hurtigt kan forme en løsning. Og du kan ændre løsningen blot ved at ændre et par linjer kode, i modsætning til fysiske produkter, der måske skal sendes til Østen for at produceres,” siger hun.

Emilie havde længe haft kig på ITU, og da hun hørte, at DDIT-uddannelsen fra 2018 ville blive mere teknisk, var hun ikke i tvivl om, at hun havde fundet den rigtige blanding af teknologi og design. Og det har vist sig at holde stik.

”Indholdsmæssigt er der en sindssygt god kobling mellem den ingeniørfaglige profil, jeg kommer med, og det, jeg lærer nu,” siger hun.

Lærer om den nyeste teknologi

Udviklingen går stærkt i den teknologiske verden, og for Emilie er det vigtigt at få den nyeste viden om teknologi på studiet.

»

Der er ikke en følelse af, at underviserne har undervist i det samme i ti år. Viden bliver hurtigt forældet, når det gælder teknologi, og her får vi den nyeste viden og lærer de nyeste programmer.

«
”Det har jeg virkelig en fornemmelse af at få her på ITU. Der er ikke en følelse af, at underviserne har undervist i det samme i ti år. Viden bliver hurtigt forældet, når det gælder teknologi, og her får vi den nyeste viden og lærer de nyeste programmer,” siger hun.

Hun fremhæver faget ’Prototyping Interactive Technologies’, hvor de studerende lærer om digital prototyping og programmering.

”Det er super hands-on. En af vores undervisere kommer fra industrien, hvor han har arbejdet med spiludvikling, og han kender til alle de nyeste programmer, workflows og metoder,” siger hun.

De studerende kommer gennem hele processen med at udvikle en app til telefonen – fra idé til programmering til færdig prototype. Konkret skal Emilies studiegruppe udvikle en app, der hjælper turister med at finde seværdigheder på en destination.

Godt mix af profiler

Emilie er glad for projekt- og gruppearbejde, og noget af det, der tiltrak hende ved DDIT var mixet af studerende med vidt forskellige baggrunde. På holdet har hun mødt alt fra teknoantropologer med analytiske hjerner til programmeringsstærke interaktionsdesignere.

Emilie Hvashøj.
Emilie forbereder sig til undervisningen i studentercaféen Analog.

”På min bachelor sad mange af os med den samme viden og erfaring, men når man laver projektarbejde synes jeg, det er vigtigt, at der kommer mange forskellige perspektiver på projektet. Derfor er det fedt, at der er så mange forskellige profiler på uddannelsen,” siger hun.

I det hele taget giver studiemiljøet på ITU gode muligheder for at engagere sig og lære nye mennesker at kende, fortæller hun.

»

På ITU kan man gå ind i Café Analog eller et af studenterrådene, hvor man lynhurtigt lærer andre at kende.

«
”ITU er lille og kendt for sit sociale miljø, og det kan jeg godt lide. Jeg håber også på at møde folk som læser business og software herude, igen for at møde nye perspektiver. På min gamle uddannelse var vi lidt i vores egen lille boble og havde ikke så meget interaktion med de øvrige studerende på universitetet. På ITU kan man gå ind i Café Analog eller et af studenterrådene, hvor man lynhurtigt lærer andre at kende.”

Selv har hun valgt at gå ind i et udvalg, hvor studerende og undervisere arbejder med at evaluere og udvikle uddannelsen.

Job med mening

Emilie regner med at vælge en specialisering i interaktionsdesign, hvilket er den mest tekniske retning, man kan vælge på DDIT-studiet. Når hun er færdig, drømmer hun om at arbejde med UX i tæt samarbejde med udviklere og programmører. Måske inden for sundhedssektoren.

”Det er måske en kliché, men det er vigtigt for mig at jeg i mit fremtidige arbejde designer teknologi, der gør verden til et bedre sted. Det kunne være noget med at udvikle digitale sundhedsløsninger til hospitaler eller borgere,” siger hun.

”Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om, at der er gode jobmuligheder, når jeg er færdig.”

Mere information

Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk