Ny musiktjeneste satser på fremtidens stjerner

Limelight Music matcher nye kunstnere fra alle genrer med potentielle fans. Den nylancerede app er skabt af to nyudklækkede bachelorstuderende fra IT-Universitetet, og kan hjælpe pladeselskaberne med at finde den næste store stjerne.

IværksætteriUddannelseappsstartups

”Limelight skal være det mest attraktive sted for upcoming musikere at uploade deres musik og samtidig være det nemmeste sted for den musikinteresserede at gå på opdagelse i upcoming-segmentet,” siger Qadar Ahmed, som sammen med Anders Nygaard står bag Limelight Music.

Over 800 kunstneres musik ligger allerede tilgængelig på platformen, som netop er lanceret til både iOS og Android. Lytteren starter med at definere sine yndlingsgenrer, hvorefter appens radio præsenterer lytteren for ny musik inden for disse genrer.

Brugeren kan bedømme de enkelte sange med en tommel op eller ned, hvilket hjælper den bagvedliggende algoritme med at tilpasse musikstrømmen til vedkommendes præferencer.

Både Qadar Ahmed og Anders Nygaard er netop færdige som bachelorer i Global Business Informatics fra ITU, og de to iværksættere har udviklet Limelight sideløbende med studierne. Fremover vil de dog fokusere 100 procent på at videreudvikle forretningen.

I opstartsfasen har Limelight fået støtte fra ITU Business Development, blandt andet til at raffinere forretningsmodellen.

I juni landede virksomheden sin første store investering på 1,75 millioner kroner fra investeringsselskabet Capnova. Pengene skal primært bruges til at skyde appen udover rampen i de kommende måneder.

Data kan afdække nye talenter

Limelight er gratis at benytte for både musikfans og for kunstnere, som vil udbrede deres musik.

»

Vi måler og vejer på alt, så ud fra konkrete data vil vi kunne pege på, hvem der er den nye Lukas Graham eksempelvis

Anders Nygaard, medstifer af Limelight
«
Omdrejningspunktet i Limelights forretningsmodel er pladeselskaber og bookingbureauer, som vil kunne købe sig til værdifulde data om lovende kunstnere og brugernes lyttevaner, når virksomheden lancerer sit analyseværktøj senere på året.

”Vi måler og vejer på alt, så ud fra konkrete data vil vi kunne pege på, hvem der er den nye Lukas Graham eksempelvis,” siger Anders Nygaard.

Virksomheden har allerede fået tilkendegivelser fra nogle af de allerstørste pladeselskaber, om at de vil bruge værktøjet til at opdage nye talenter.

”De pladeselskaber, vi har henvendt os til, er ekstremt positive, og synes det er en meget nyskabende måde at gå til markedet på,” siger Anders Nygaard.

Mere information

Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk