Nyt ITU-lab undersøger teknologiens samspil med følelserne

Teknologien er efterhånden blevet så stor en del af vores liv, at den påvirker vores oplevelse af både os selv og omverdenen. AIR Lab er et nyt tværfagligt mødested på ITU, hvor de følelsesmæssige aspekter af teknologien tages alvorligt.

Institut for Digital DesignForskningUddannelsedesignJonas Fritsch

I ITU’s nye Affective Interactions & Relations (AIR) Lab vil studerende og forskere undersøge de følelsesmæssige aspekter ved at leve med digitale teknologier og hvordan interaktionen med disse teknologier kan ændre vores relationer til hinanden, os selv og vores omgivelser.

Lab’et blev lanceret med en reception fredag d. 1. marts, hvor studerende og forskere fremviste eksempler på projekter, der kobler teknologi og følelser – blandt andet en Virtual Reality-løsning til behandling af flyskræk og et specialeprojekt om, hvordan interaktivt lyddesign kan skabe engagerende naturoplevelser.

SE STEMNINGSVIDEO FRA LANCERINGEN AF AIR LAB

Ifølge Jonas Fritsch, lektor ved Institut for Digital Design og leder af AIR Lab, kræver teknologiens indtog i hverdagen, at vi begynder at forholde os til deres påvirkning af vores følelsesliv.

”Teknologien er blevet en så stor del af vores liv, at den ændrer den måde, vi er sammen på, og den måde, vi relaterer til os selv og verden. Derfor kan vi ikke nøjes med at kigge på, om teknologien er brugbar og brugervenlig. Vi er nødt til at kigge mere i dybden og undersøge, hvad den betyder for vores forståelse af os selv og de følelser, vi har,” siger han.

Måling af følelser

I AIR Lab vil man blandt andet arbejde med biometrisk og emotionel tracking, altså måling af følelser ved hjælp af teknologi. Det kan ifølge Jonas Fritsch blandt andet være nyttigt inden for sundhed.

”Vi synes det er interessant at kigge på, hvordan man kan bruge affektive data i for eksempel et sygdomsforløb. Det kan være en stor omvæltning at blive diagnosticeret med en kronisk sygdom, men i øjeblikket er der ikke mange, der arbejder med at opsamle de følelsesmæssige dimensioner af et udredningsforløb. Hvis vi kan tage følelserne seriøst, kan vi måske også skabe bedre behandlingsforløb,” siger han.

Derudover kan studerende og forskere blandt andet kaste sig ud i eksperimenter med affektive robotter, Augmented Reality, Sonic Interaction Design (lyddesign) og interaktive installationer.

AIR Lab er også åbent for eksterne partnere, som er interesserede i projektsamarbejder med forskere og studerende.

Mere information

Jonas Fritsch, lektor, email frit@itu.dk