Innovationsspil gav studerende indblik i forretningsprocesser

Et hold på 60 studerende fra Digital Innovation & Management på IT-Universitetet fik lov til at gå bag kulisserne i tøjvirksomheden Getro. Projektet udmundede i en række forslag til, hvordan virksomheden kan forbedre sine forretningsprocesser – og gav de studerende indblik i en udfordringerne for en rigtig virksomhed.

UddannelseSamarbejderforretninginnovationInstitut for Business IT

Som på så mange kandidatuddannelser kommer de studerende fra Digital Innovation & Management med vidt forskellige baggrunde – fra filosofi til forretning. Det kan være en udfordring for underviserne. For at give de studerende et fælles udgangspunkt for at forstå forretnings- og innovationsprocesser udviklede professor Mar Alaranta et innovationsspil. Spillet løb henover otte uger, og udfordringen var at optimere firmaets ordre- og leveringscyklusser hos tøjgrossisten Getro, der er specialiseret i moderigtigt sportstøj virksomhed.

Professor Mar Alaranta
Professor Mar Alaranta udviklede innovationsspillet for at give de studerende en forståelse for forretningsprocesser.
“Målet med innovationsspillet har været at give de studerende en førstehåndsoplevelse af forretningsprocesser og et konkret procesinnovationsprojekt. Samarbejdet med Getro har været en god, håndgribelig måde at få de studerende til at tænke i processer og forstå udfordringerne for virkelige virksomheder. Samtidig giver spillet ny viden og nye ideer til case-virksomheden. Denne udveksling af viden udvisker grænserne mellem universitetet og det omgivende samfund”, siger Mar Alaranta.

Tre timers rollespil
De studerendes første opgave var at skabe et overblik over ordreprocesserne hos Getro, blandt andet ved hjælp af analyser, observationer og interviews med både kunder og medarbejdere. Derefter bragte de hele ordreprocessen til live i et tre timer langt rollespil, der kortlagde alle aktørers perspektiv – fra kunder til lagermedarbejdere. Projektarbejdet udmundede i 13 forbedringsforslag, som de studerende præsenterede for Getro ved en pitchrunde på ITU.

For Getro gav de studerendes input nye og anderledes perspektiver på forretningen.

”Det gode har været, når de studerende har tænkt videre, end vi selv har gjort. De studerende kom med et nøgternt perspektiv og nogle teoretiske refleksioner, der går lidt ud over vores praktiske refleksioner i hverdagen. Alt i alt har det været ganske lærerigt”, siger Christian Martin Quitzau, Operating Manager hos Getro.