Skip to main content ITU
ITU
  • Eng
  • Stillinger
  • Presse
  • ITU Alumni
  • Nyheder
  • Events
  • Kontakt
  • Om ITU
  • English
  • Om ITU
x
  • Uddannelser
    • Bachelor
      • BSc i Global Business Informatics
      • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
      • BSc i Softwareudvikling
      • BSc i Data Science
      • Sådan søger du ind
      • Gæstestuderende på bachelorniveau
      • ITU Summer University på bachelorniveau
      Kandidat
      • MSc i Data Science
      • MSc i Digital Innovation & Management
      • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
      • MSc i Datalogi
      • MSc i Softwaredesign
      • MSc i Spil
      • Sådan søger du ind
      • Gæstestuderende på kandidatniveau
      • ITU Summer University på kandidatniveau
      Studieliv
      • Hvordan er det at være studerende på ITU?
      • Kvinder i tech
      • Labs for studerende
      • Spørg en studerende
      • Studenterorganisationer
      • Studiestart
      • Studie- og karrierevejledning
      • #lifeatITU
      Besøg ITU
      • Studerende for en dag
      • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
      • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
      • Gymnasiebesøg
      • Studiepraktik i uge 43
      • Åbent Hus
      • Få besøg af ITU
        • Digital Dannelse
        • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Master i it
      • Master i it-ledelse (opstart 2021)
      • Master i it-ledelse (sidste optag 2020)
      • Studiestart
      • Besøg IT-Universitetet
      • Kontakt
      • Nyhedsbrev
      Enkeltfagskurser
      • Se alle kurser
      • Kontakt
      ITU Professional Courses
      • Om ITU Professional Courses
      • Alle kurser
      • Skræddersyede kurser
      • Kontakt
  • Forskning
    • Institutter
      • Institut for Business IT
      • Institut for Datalogi
      • Institut for Digital Design
      • Forskningsgrupper og labs
        • Forskningsgrupper
        • Labs
      Forskningscentre
      • Center for Computer Games Research
      • Center for Computing Education Research
      • Center for Digital Velfærd
      • European Blockchain Centre
      • Forskningscenter for offentlig it
      • Centre for Information Security and Trust
      • Forskningsetik og -integritet
        • God forskningspraksis
      Udvalgte forskningstemaer
      • Big data
      • Blockchain
      • Computerspil
      • It-sikkerhed
      • Kunstig intelligens
      • Digitalisering
      • Find en forsker
        • Faculty Search
      Ph.d.-skole
      • Ledige ph.d.-stillinger
      • Om ph.d.-uddannelsen
      • Ph.d.-kurser
      • Ph.d.-forsvar
      • Tekniske rapporter
        • Tekniske rapporter
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
      • Projektsamarbejde
      • Projektmarked
      • Studiejob
      • Projektopslag
      • Job- og projektbank
      • Kandidatportrætter
      Employer Branding
      • IT Match Making
      • Sådan ansætter du en ITU'er
      • Lav opslag i Jobbanken
      Samarbejde om forskning
      • Licenser teknologi
      • Samarbejde om forskning
      • ErhvervsPhD
        • Ansæt en ErhvervsPhD
      Innovation og iværksætteri
      • ITU Business Development
      • ITU Startup programme
      • Startup historier
      • CSSME
        • Introduktion til it-sikkerhed for virksomheder
        • It-sikkerhed i praksis for virksomheder
  • Uddannelser
    • Forside: Uddannelser
    • Besøg ITU
    • Studieliv
    • Bacheloruddannelser
    • Kandidatuddannelser
  • Efteruddannelser
    • Forside: Efteruddannelser
    • Kvalifikationsforloeb
    • Master i it
    • Enkeltfagskurser
    • ITU Professional Courses
  • Forskning
    • Forside: Forskning
    • Institutter
    • Forskningsgrupper og centre
    • Labs
    • Forskningsetik og -integritet
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skolen
  • Erhvervssamarbejde
    • Forside: Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med studerende
    • Employer Branding
    • Samarbejde om forskning
    • Erhvervs-ph.d.
    • Employer Branding
    • Innovation og iværksætteri
  • Genveje
    • Stillinger
    • Presse
    • ITU Alumni
    • Nyheder
    • Events
    • Kontakt
    • Om ITU
  • English
Henrik Berglykke
ITU  /  ITU Alumni  /  Masterportrætter  /  Henrik Berglykke

Henrik Berglykke

Oprindeligt var der langt fra it-afdelingen til Henrik Berglykkes uddannelse som cand.scient.pol. Men gennem de sidste 15 års projekter og ansættelser har it-projektledelse og it-ledelse sneget sig ind i hans hverdag. Derfor har Henrik Berglykke valgt at læse en Master i it-ledelse på IT-Universitetet.

Skrevet af Ninna Gandrup

Master i it-ledelse

Master i it-ledelse er en to-årig deltidsuddannelse, der giver dig de færdigheder, som er væsentlige for at være en kompetent it- eller digitaliseringsleder. Du bliver præsenteret for den nyeste forskningsbaserede viden inden for feltet, og du kommer til at arbejde med, hvordan du som leder kan skabe værdi med it i samspil med forretningen.

Læs mere om masteruddannelsen her.

- Tidligere var det teknikeren, der blev it-chef, men i dag er forretningsforståelse og ledelse langt mere i centrum for en it-leder. Jeg er rimeligt stærk inden for ledelsesdelen, men som it-leder er man faktisk langt nede i de tekniske detaljer. Det kræver en forståelse for it-organisationen og vedligeholdelse af den faglige viden indenfor it, hvis man skal kunne være bindeleddet mellem teknikerne og organisationen, siger Henrik Berglykke, som til daglig er stedfortræder for it-chefen hos FOA.

Faglig fordybelse er grundlag for bedre beslutninger
Med masteruddannelsen har Henrik Berglykke styrket sin faglighed og fået et nyt fundament for at tage beslutninger. Men uddannelsen har også givet et rum til at se det hele lidt fra helikopteren.

- Jeg kan godt lide det akademiske miljø. Det føles næsten luksus-agtigt at få lov til at reflektere over tingene på det niveau. Dermed giver uddannelsen mulighed for at komme i dybden med det, der glider meget hurtigt forbi i hverdagen. Enten fordi der ikke er tid til at gå i dybden, eller fordi man ikke er god nok til at tænke yderligere over det, fortæller Henrik Berglykke.

»

Det har gjort, at jeg fra start har kunnet fokusere på it-vinklen relateret til ledelse og organisationer, og derved har bygget ovenpå den viden, jeg havde i forvejen. Det var præcis det, jeg manglende i forhold til mit fremtidige arbejde som it-chef eller lignende.

Henrik Berglykke

«

For Henrik Berglykke er det afgørende, at it-organisationen ikke bare er en servicefunktion uden kobling til resten af organisationen. Den skal være en integreret del af forretningen og organisationen, og her har uddannelsen givet Henrik Berglykke de teoretiske argumenter.

- Det er vigtigt at lære organisationen at kende, så man ved, hvor den er på vej hen, og hvilke ambitioner den har på it-området. Værktøjer, metoder og teorier fra uddannelsen har givet mig nogle nye øjne at se med, når jeg skal tage beslutninger både i projekter men også i organisationen som helhed. Jeg føler mig mere sikker, når jeg skal vælge, hvad vi skal styrke, justere eller udvikle, fordi jeg også har fået de teoretiske kroge at hænge det hele op på, fortæller Henrik Berglykke.

Pauserne er vigtige
Som masterstuderende kan man lære af hinanden og relatere teorien til den virkelighed, man hver især møder i hverdagen.

- Når seminarerne er så intensive, er pauserne selvfølgelig vigtige. Men pauserne giver også mulighed for at vende, det man har lært med de andre studerende. Mange ting er ens på tværs af brancher, men der er også meget inspiration at hente, og man lærer meget af andres erfaringer. Det kan fx være noget, man har kvajet sig med, men som man ved, hvordan man undgår næste gang, siger Henrik Berglykke og fortsætter:

- Det er ikke bare teorien for teoriens skyld. Vi relaterer hele tiden teorien til eksempler og analyserer, hvad der gik godt eller galt, så vi lærer teorierne at kende i praksis, og derfor kan vi også tage dem i brug med det samme i hverdagen.

Når ledelse og it smelter sammen med teori og hverdagen
Henrik Berglykkes baggrund som cand.scient.pol har været en stor fordel, når der blev diskuteret it-ledelse og it-strategier.

- Andre kommer jo med en mere teknisk baggrund, men mange af kurserne er jo noget med strategi, forandringsledelse og organisation. Det har gjort, at jeg fra start har kunnet fokusere på it-vinklen relateret til ledelse og organisationer, og derved har bygget ovenpå den viden, jeg havde i forvejen. Det var præcis det, jeg manglende i forhold til mit fremtidige arbejde som it-chef eller lignende, fortæller Henrik Berglykke.

Fordi uddannelsen relaterer direkte til det, som Henrik Berglykke laver i hverdagen, har han også brugt konkrete problemstillinger fra sit arbejde og undersøgt dem gennem studiet.

- Det betyder jo, at man får lov at lege med emnerne fra uddannelsen i praksis og reflektere over løsninger og udfordringer i forlængelse af det. Det gør uddannelsen meget målrettet, men det gør det også både sjovt og direkte anvendeligt i hverdagen, fortæller Henrik Berglykke og fortsætter:

- Helt konkret har jeg brugt uddannelse i vores it-strategiproces og i opbygningen af nye it-governance-modeller. Bagudskuende har vi også set på tidligere projekter og analyseret, hvorfor de ikke forløb helt efter planen. Men uddannelsen har også spillet ind i dialogen med kollegaerne, hvor vi har snakket om nye muligheder eller andre måder at gøre tingene på, fortæller Henrik Berglykke.

Fik merit for enkeltfag
Henrik Berglykke havde ikke en traditionel start på masteruddannelsen. Hans liv på IT-Universitetet startede med enkeltfagskurser.

- I starten havde jeg stor ærefrygt for at starte på en hel masteruddannelse. Det er mange timer ud over arbejdet, man skal bruge på studiet. Derfor startede jeg med enkeltfag på de kurser, som var en del af masteruddannelsen. Senere fik jeg tilmeldt mig hele uddannelsen og fik merit for de kurser, jeg allerede havde taget. Det gav mig mulighed for at se uddannelsen lidt an og mærke på egen krop, om jeg kunne gennemføre det, fortæller Henrik Berglykke.

Nyheder

Ny rapport: Cybersikkerhed er underprioriteret i danske virksomheder

Ny rapport: Cybersikkerhed er underprioriteret i danske virksomheder

12. januar 2021

Danske virksomheder ser cybersikkerhed som vigtigt, men prioriterer området lavt, viser en ny rapport udarbejdet af forskere fra IT-Universitetet og Syddansk Universitet. En del af forklaringen er, at topledere har for lidt viden om cybertruslen, mener forskerne bag rapporten.

IT-Universitetets blockchain-professor får topplaceringer på to internationale ranglister

IT-Universitetets blockchain-professor får topplaceringer på to internationale ranglister

22. december 2020

Ifølge to internationale ranglister er professor på IT-Universitetet, Roman Beck, blandt de mest betydningsfulde akademikere inden for sit felt.

”Hvis man vil lykkes med digitale løsninger, er det afgørende at tage kundens perspektiv.”

”Hvis man vil lykkes med digitale løsninger, er det afgørende at tage kundens perspektiv.”

18. december 2020

Digitalisering bliver ofte set som løsningen, hvis man både vil effektivisere og samtidig yde digital service for sine kunder. Men at lykkes med digitalisering kræver, at de digitale løsninger giver værdi for kunden. Ellers ringer kunder i stedet til kundeservice.

Meddelelse om sikkerhedsbrud

Meddelelse om sikkerhedsbrud

16. december 2020

En fil indeholdende personlige oplysninger om censorer og en række ansatte har ligget tilgængelig på et af ITU’s interne netværksdrev. Sikkerhedsbruddet er anmeldt til Datatilsynet, og de berørte personer er blevet underrettet.

It-studerende lærer unge at programmere på YouTube

It-studerende lærer unge at programmere på YouTube

11. december 2020

IT-Universitetet går i luften med en ny YouTube-kanal, hvor it-studerende inspirerer andre unge til at lære at programmere og se muligheder i teknologien. ’Tænk i Tech’-projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden og omfatter desuden undervisning på blandt andet ungdomsskoler.

It-fag i gymnasiet kan være nøglen til ligestilling i techbranchen

It-fag i gymnasiet kan være nøglen til ligestilling i techbranchen

9. december 2020

Debatindlæg bragt på Altinget.dk den 7. december 2020.

Coronakrisen gør os mere sårbare over for hackere

Coronakrisen gør os mere sårbare over for hackere

8. december 2020

It-sikkerheden er under pres, når vi arbejder hjemme og al vigtig kommunikation foregår over nettet. Hackere forsøger at udnytte vores psykologiske og tekniske sårbarheder i forbindelse med coronakrisen, fortæller Oksana Kulyk, som forsker i de menneskelige faktorer ved it-sikkerhed på ITU.

På hjemmekontoret er du din egen it-medarbejder – og det stresser

På hjemmekontoret er du din egen it-medarbejder – og det stresser

2. december 2020

Coronakrisen har bundet os til vores computere i endnu højere grad end tidligere. Det bør være en anledning til at tale åbent om, hvordan teknologien kan være en stressfaktor, mener Raluca Stana, som forsker i technostress på IT-Universitetet.

Studie: Kvindelige forskere er lige så produktive som mænd – men har kortere karrierer

Studie: Kvindelige forskere er lige så produktive som mænd – men har kortere karrierer

30. november 2020

Et omfattende studie af 1,5 millioner forskeres karrierer viser, at kvinder og mænd i gennemsnit producerer lige mange videnskabelige artikler årligt, men at kvinderne forlader forskerkarrieren tidligere. ITU-forsker Roberta Sinatra, som er medforfatter til studiet, mener at beslutningstagere bør kigge nærmere på årsagerne til, at kvinderne forlader den akademiske verden.

IT-Universitetet bliver en vigtig del af nyt nationalt forskningscenter for digitale teknologier

IT-Universitetet bliver en vigtig del af nyt nationalt forskningscenter for digitale teknologier

26. november 2020

Innovationsfonden har bevilliget 100 mio. kr. til et nationalt forskningscenter for digitale teknologier. Centerets konsortium består af syv danske universiteter, deriblandt IT-Universitetet, samt Alexandra Instituttet.

Unge ITU-forskere har stor succes med Sapere Aude-bevillinger

Unge ITU-forskere har stor succes med Sapere Aude-bevillinger

25. november 2020

Selvom IT-Universitetets datalogi-forskere kun fylder 0,4 procent i det samlede danske universitetslandskab, har de fået mere end 8 procent af årets Sapere Aude-bevillinger fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Coronakrisen har fået ledere til at slippe tøjlerne og finde empatien frem

Coronakrisen har fået ledere til at slippe tøjlerne og finde empatien frem

23. november 2020

Da coronaen ramte og medarbejderne blev sendt hjem, måtte lederne slippe kontroltrangen og i stedet fokusere på den enkeltes unikke situation, siger Louise Harder Fischer, som forsker i ledelse og digital transformation på ITU. Her er første artikel i en ny serie, hvor forskere fra ITU sætter ord på coronaens aftryk på den digitale omstilling.

IT-Universitetet igangsætter arbejde for større kønsdiversitet blandt de ansatte

IT-Universitetet igangsætter arbejde for større kønsdiversitet blandt de ansatte

12. november 2020

Med en ny handlingsplan vil ITU arbejde systematisk og strategisk for at fremme kønsdiversiteten ved at sikre lige muligheder for alle ansatte.

Bliv klogere i kaffepausen: ITU lancerer samtalerække om digital transformation

Bliv klogere i kaffepausen: ITU lancerer samtalerække om digital transformation

12. november 2020

I en ny serie af livestreamede samtaler vil IT-Universitetet formidle indsigter fra it-forskningen til professionelle, der arbejder med digitalisering. Under overskriften ITU ESPRESSO vil serien forløbe som en række koncentrerede kaffepauser, der gør dig klogere på alt det, der rører sig på digitaliseringsagendaen. Første talk går i luften 26. november.

Software-studerende vinder pris for lærerigt spil om techmonopoler

Software-studerende vinder pris for lærerigt spil om techmonopoler

11. november 2020

Lily Li og Olivia Winkel afsluttede deres bachelorgrad i Softwareudvikling med et projekt om spilbaseret læring. Opgaven har netop modtaget FA’s bachelorpris – og med anerkendelsen følger en check på 30.000 kroner.

Ny uddannelseschef til ITU

Ny uddannelseschef til ITU

9. november 2020

IT-Universitetet har ansat Pernille Rydén som uddannelseschef per 1. januar 2021.

Forelæsning via liveradio: Corona baner vej for nye undervisningsformer

Forelæsning via liveradio: Corona baner vej for nye undervisningsformer

5. november 2020

De logistiske udfordringer, der følger med coronarestriktionerne, giver anledning til nytænkning blandt underviserne på ITU. Halvdelen af forelæsningerne på kurset ’Navigating Complexities’ er i dette semester forvandlet til et live-radioprogram med både nyheder, diskussioner og musikpauser. Radioformatet giver nye muligheder for at formidle kompleks viden til de studerende, mener underviserne.

Populært it-sikkerhedskursus for mindre virksomheder rykker online

Populært it-sikkerhedskursus for mindre virksomheder rykker online

3. november 2020

IT-Universitetets gratis it-sikkerhedskurser til små og mellemstore virksomheder går nu i luften på nettet og bliver dermed tilgængelige for virksomheder over hele Danmark.

Nyt center på IT-Universitetet skal give flere unge nøglen til digitale fagområder

Nyt center på IT-Universitetet skal give flere unge nøglen til digitale fagområder

27. oktober 2020

Mange mennesker bliver skræmte bare ved tanken om at lære om it, fx et programmeringssprog. Men sådan behøver det faktisk ikke at være. Deltag i åbningen af IT-Universitetets nye Center for Computing Education Research torsdag 5. november og få mere at vide om, hvordan vi sikrer, at dørene til it-fagene bliver åbnet for flere.

ITU skal uddanne eftertragtede Data Science-kandidater

ITU skal uddanne eftertragtede Data Science-kandidater

21. oktober 2020

Fra næste sommer bliver det muligt at tage en to-årig cand.scient. i Data Science på IT-Universitetet. De kommende kandidater bliver stærkt eftertragtede i erhvervslivet, som skriger på specialister, der kan trække værdifuld viden ud af store datamængder.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra http://212.97.130.100/