Skip to main content ITU
ITU
  • Eng
  • Stillinger
  • Presse
  • ITU Alumni
  • Nyheder
  • Events
  • Kontakt
  • Om ITU
  • English
  • Om ITU
x
  • Uddannelser
    • Bachelor
      • BSc i Global Business Informatics
      • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
      • BSc i Softwareudvikling
      • BSc i Data Science
      • Sådan søger du ind
      • Gæstestuderende på bachelorniveau
      • ITU Summer University på bachelorniveau
      Kandidat
      • MSc i Data Science
      • MSc i Digital Innovation & Management
      • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
      • MSc i Datalogi
      • MSc i Softwaredesign
      • MSc i Spil
      • Sådan søger du ind
      • Gæstestuderende på kandidatniveau
      • ITU Summer University på kandidatniveau
      Studieliv
      • Hvordan er det at være studerende på ITU?
      • Kvinder i tech
      • Labs for studerende
      • Spørg en studerende
      • Studenterorganisationer
      • Studiestart
      • Studie- og karrierevejledning
      • #lifeatITU
      Besøg ITU
      • Studerende for en dag
      • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
      • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
      • Gymnasiebesøg
      • Studiepraktik i uge 43
      • Åbent Hus
      • Få besøg af ITU
        • Digital Dannelse
        • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Master i it
      • Master i it-ledelse
      • Studiestart
      • Nyhedsbrev
      • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
      • Besøg IT-Universitetet
      • Kontakt
      Enkeltfagskurser
      • Se alle kurser
      • Kontakt
      ITU Professional Courses
      • Om ITU Professional Courses
      • Alle kurser
      • Skræddersyede kurser
      • Kontakt
  • Forskning
    • Institutter
      • Institut for Business IT
      • Institut for Datalogi
      • Institut for Digital Design
      • Forskningsgrupper og labs
        • Forskningsgrupper
        • Labs
      Forskningscentre
      • Center for Computer Games Research
      • Center for Computing Education Research
      • Center for Digital Velfærd
      • European Blockchain Centre
      • Forskningscenter for offentlig it
      • Centre for Information Security and Trust
      • Forskningsetik og -integritet
        • God forskningspraksis
      Udvalgte forskningstemaer
      • Big data
      • Blockchain
      • Computerspil
      • It-sikkerhed
      • Kunstig intelligens
      • Digitalisering
      • Find en forsker
        • Faculty Search
      Ph.d.-skole
      • Ledige ph.d.-stillinger
      • Om ph.d.-uddannelsen
      • Ph.d.-kurser
      • Ph.d.-forsvar
      • Tekniske rapporter
        • Tekniske rapporter
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
      • Projektsamarbejde
      • Projektmarked
      • Studiejob
      • Projektopslag
      • Job- og projektbank
      • Kandidatportrætter
      Employer Branding
      • IT Match Making
      • Sådan ansætter du en ITU'er
      • Lav opslag i Jobbanken
      Samarbejde om forskning
      • Licenser teknologi
      • Samarbejde om forskning
      • ErhvervsPhD
        • Ansæt en ErhvervsPhD
      Innovation og iværksætteri
      • ITU Business Development
      • ITU Startup programme
      • Startup historier
      • CSSME
  • Uddannelser
    • Forside: Uddannelser
    • Bacheloruddannelser
    • Kandidatuddannelser
    • Besøg ITU
    • Studieliv
  • Efteruddannelser
    • Forside: Efteruddannelser
    • Master i it-ledelse (opstart 2021)
    • Master i it-ledelse (sidste optag 2020)
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg ITU
    • Kontakt
    • Master i it
    • Enkeltfagskurser
    • ITU Professional Courses
  • Forskning
    • Forside: Forskning
    • Institutter
    • Forskningsgrupper og centre
    • Labs
    • Forskningsetik og -integritet
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skolen
  • Erhvervssamarbejde
    • Forside: Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med studerende
    • Employer Branding
    • Samarbejde om forskning
    • Erhvervs-ph.d.
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Develpment
    • CSSME
  • Genveje
    • Stillinger
    • Presse
    • ITU Alumni
    • Nyheder
    • Events
    • Kontakt
    • Om ITU
  • English
Digitaliseringsstyrelsen: Den største udfordring bliver at samarbejde på tværs
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Digitaliseringsstyrelsen: Den største udfordring bliver at samarbejde på tværs

Digitaliseringsstyrelsen: Den største udfordring bliver at samarbejde på tværs

Den 8. september besøger Digitaliseringsstyrelsen IT-Universitetet på et seminar om, hvordan vi gør Danmark mere brugervenligt. Her løfter Nina Husfeldt Clasen sløret for nogle af de centrale udfordringer, der er for at nå strategiens mål for en ”let, hurtig og sikker offentlig service”.

Institut for Business ITForskningEventsdesignoffentlig itdigitalisering

Skrevet 30. august 2016 15:36 af Søren Jean Christensen

- Den tidligere digitaliseringsstrategi havde det mål, at 80 procent af al kommunikation med det offentlige skulle foregå digitalt. Men når nu vi ved lovgivning har gjort det obligatorisk for danskerne at blive digitale, så skylder vi også borgere og virksomheder at gøre det let og brugervenligt at være i digital kontakt med myndighederne, siger Nina Husfeldt Clasen, som er kontorchef hos Digitaliseringsstyrelsen.

Nina Husfeldt Clasen

Nina Husfeldt Clasen Foto: Agnete Schlichtkrull

Nina Husfeldt Clasen er kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen med ansvar for tværgående projekter. Nina var ansvarlig for arbejdet med udarbejdelsen af den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020., hvor der bl.a. er fokus på at skabe bedre brugeroplevelser og mere sammenhængende brugerforløb på tværs af de fællesoffentlige løsninger. Nina har i Digitaliseringsstyrelsen tidligere arbejdet med bl.a. digital velfærd samt en række forskellige digitaliserings- og effektiviseringsanalyser og har i øvrigt en mangeårig baggrund i Finansministeriets koncern, bl.a. med ansvar for implementeringen af økonomisystemer i staten og som ministersekretær.

Men serviceperspektivet er selvfølgelig ikke kun med for Digitaliseringsstyrelsens blå øjnes skyld. Der er også en række gevinster at høste i form af kortere sagsbehandling og færre omkostninger til administration, når service er brugervenlig og fungerer optimalt.

»

Hvis vi skal yde en bedre service på tværs af myndigheder og organiseringer, kræver det et fælles fodslag om at arbejde med brugervenlighed og en fælles forståelse af, hvad god digital service er

Nina Husfeldt Clasen, kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen

«

- Der er flere ting, der gør sig gældende i forhold til service. For det første er der servicedesignet, som bliver afgørende, fordi det skal sikre, at brugerne forstår, hvordan de gennemfører en handling, hvornår den er fuldført, og hvad der sker undervejs. De skal have tillid til systemet og føle sig trygge ved at bruge de offentlige digitale løsninger, siger Nina Husfeldt Clasen og fortsætter:

- Men der er også hele oplevelsen ved at benytte en digital service. Her skal det offentlige være bedre til at dele oplysninger på tværs – selvfølgelig inden for lovgivningens rammer – så brugerne ikke skal indtaste flere oplysninger end nødvendigt.

Tid er også et serviceparameter. Borgere og virksomheder skal opleve at blive betjent hurtigt og måske få en afgørelse med det samme. Ikke mindst i de mere simple sager, hvor det menneskelige skøn ikke er nødvendigt.

- Det handler om, at den offentlige sektor i højere grad skal bruge objektive kriterier for, hvornår man kan modtage en offentlig ydelse som fx boligstøtte. Her skal vi blive bedre til at genbruge oplysninger fra brugerne, så sagsbehandlingen i højere grad kan automatiseres og sagsbehandlingstiden forkortes, siger Nina Husfeldt Clasen.

Seminar: Brugervenlighed i det digitale Danmark

På seminaret Hvordan gør vi det digitale Danmark mere brugervenligt? den 8. september præsenterer Nina Husfeldt Clasen tankerne bag den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, som bl.a. har fokus på, hvordan myndigheder kan skabe mere sammenhængende brugerrejser og sikre grundlaget for en brugervenlig og overskuelig offentlig sektor.

Christian Østergaard Madsen fremlægger desuden fundene fra sit ph.d-projekt hos ATP sammen med Anders Schmidt Hansen, underdirektør i ATP. Læs mere om hans pointer i artiklen: Digitalisering i det offentlige: Hvorfor bliver de ved med at ringe?

Seminaret er desværre udsolgt, men livestreames her den 8. september kl. 14.30-16.

Silo-tænkning er en udfordring for god service
En afgørende forudsætning for en bedre service af borgere og virksomheder bliver et opgør med den traditionelle offentlige silo-tænkning.

- Hvis vi skal yde en bedre service på tværs af myndigheder og organiseringer, kræver det et fælles fodslag om at arbejde med brugervenlighed og en fælles forståelse af, hvad god digital service er, siger Nina Husfeldt Clasen.

Det gælder ikke mindst, når brugerens behov skal løses hos forskellige myndigheder. Et eksempel kan være når man skal oprette virksomhed og derfor skal være i digital kontakt med mange forskellige myndigheder. Eller når man som borger skal flytte fra en kommune til en anden. Her skal man først registrere flytningen i folkeregistret, registrere skoleskift for eventuelle børn, måske ansøge om boligstøtte og endelig skal man have en ny forskudsopgørelse.

»

Vi skal kunne bruge de data, vi allerede har om borgere og virksomheder til at levere en bedre service, men det kræver et en fælles rammearkitektur og it-standarder.

Nina Husfeldt Clasen, kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen

«

- Vi skal være bedre til at guide borgeren igennem de offentlige selvbetjeningsløsninger og dele relevante data, så den enkelte oplever at kunne klare sit ærinde i et mere sammenhængende forløb. Vi taler om, at vi skal have fokus på bruger- eller servicerejsen, så den enkelte bruger ikke behøver at forholde sig til, hvilken myndighed der har ansvar for en specifik del af den samlede servicerejsen, fortæller Nina Husfeldt Clasen og fortsætter:

- Hvis man på den måde skal indtænke brugernes ønsker til vores løsninger, så kræver det lidt af alle de parter, der er inde over, som fx folkeregistret, skolen og SKAT. Vi skal forstå hinandens forretningsbehov, og hvordan vi samarbejder om at nå målet. Det stiller krav til fælles retningslinjer og en stærk governance, som har fokus på gevinster, økonomi og mål. Vi skal forpligte hinanden og tage ansvar hver især, så vi kan samarbejde på tværs af den offentlige sektor.

Mere brugervenlige selvbetjeningsløsninger

Alle obligatoriske selvbetjeningsløsninger skal fremover leve op til nogle helt konkrete krav, som fx at de skal brugertestes. Derfor vil udviklingsvejledningen blive udviklet og optimeret.

Også gamle it-systemer, lovgivning og agilitet bliver store udfordringer
Mange løsninger i det offentlige er bygget på gamle it-systemer, og det er en arv, der er dyr at gøre op med. Derfor er ønsket, at man fremadrettet skal basere it-systemerne på ensartet it-arkitektur og standarder.

- Vi skal kunne bruge de data, vi allerede har om borgere og virksomheder til at levere en bedre service, men det kræver et en fælles rammearkitektur og it-standarder. For at udvikle det skal vi tale sammen og nedbryde de siloer, der findes, siger Nina Husfeldt Clasen.

Også lovgivningen kan spænde ben for den digitale udvikling.

- Lovgivningen er ikke altid lavet ud fra et digitalt univers. Derfor skal vi se på, hvor lovgivningen spænder ben for den digitale udvikling, så vi sikrer, at vi som samfund kan udnytte de muligheder, digitalisering giver, fortæller Nina Husfeldt Clasen.

Men det er ikke kun lovgivningen, der ikke på alle områder er helt digitaliseringsklar.

- Brugernes behov ændrer sig hurtigt, og vi kan slet ikke følge med det, som Apple, Google og andre mastodonter laver, som hurtigt bliver standard. Men vi kan blive bedre til at arbejde i kortere sprint, så vi hurtigere kan integrere ændringer og lave løsninger.

Fortsat arbejde for bedre brugeroplevelser
- Når strategien siger, at det offentlige skal yde en let, hurtigt og sikker service, så skal det ses som en ledestjerne for vores fremadrettede arbejde. Vi når i mål med noget, men indsatsen skal fortsætte ud over 2020. Vi skal blive ved med at udvikle og skabe en mere sammenhængende, brugerorienteret offentlig service. Og vi skal på mange områder bygge et solidt digitalt fundament for offentlig digitalisering de kommende år. Men det siger sig selv, at i en omskiftelig og stadig mere digital verden vil vi konstant skulle arbejde med at forbedre og tilpasse den offentlige service til de nye muligheder og behov, siger Nina Husfeldt Clasen.

Porteføjlestyregruppe for den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi

Digitaliseringsstyrelsen har nedsat en porteføljestyregruppe med Lars Frelle-Petersen, direktør i Digitaliseringsstyrelsen, som formand. Også Danske Regioner, KL, ATP og en række ministerier sidder med i styregruppen, som blandt andet skal koordinere, styre og eksekvere digitaliseringsstrategien. Porteføljestyregruppen har ansvaret for den overordnede koordination på tværs af strategiens initiativer.

Digitaliseringsstyrelsen vil følge fremdriften i arbejdet med at skabe en mere sammenhængende og brugervenlig offentlige service. Til det formål vil de fællesoffentlige parter i de kommende måneder fastlægge nogle konkrete KPI’er for arbejdet.

Nyheder

Offentlig digitalisering: Behovet for it-hjælp skal undersøges i nyt projekt

Offentlig digitalisering: Behovet for it-hjælp skal undersøges i nyt projekt

8. marts 2021

Digitaliseringen har medført, at vi selv skal varetage flere opgaver i kontakten med offentlige institutioner og myndigheder. Det er ikke lige let for alle, og mange har brug for hjælp. Men hvor får de den fra? Et nyt forskningsprojekt på IT-Universitetets Center for Digital Velfærd, skal kortlægge en uformelle hjælpekultur.

Portræt af nyudnævnt professor: Brobygger i klimaets tjeneste

Portræt af nyudnævnt professor: Brobygger i klimaets tjeneste

3. marts 2021

Steffen Dalsgaard er tiltrådt som professor på Institut for Business IT på IT-Universitetet. En af hans ambitioner er at skabe og udbrede viden om, hvordan teknologiske klimatiltag virker.

Fremtidens digitale udvikling stiller krav til ledere

Fremtidens digitale udvikling stiller krav til ledere

26. februar 2021

Den teknologiske udvikling skaber massive ændringer på arbejdsmarkedet. Derfor er det ikke længere muligt at lede en virksomhed – offentlig eller privat – uden af vide noget om it. Erik Møberg, som er senior direktør i Rambøll, fortæller her om de kompetencer, han mener er vigtige for fremtidens ledere.

IT-Universitetet i spidsen for forskningsprojekt om politiets brug af digitale teknologier

IT-Universitetet i spidsen for forskningsprojekt om politiets brug af digitale teknologier

9. februar 2021

Politiets brug af big data, ansigtsgenkendelse, overvågning og andre datadrevne værktøjer skal undersøges i det nye tre-årige forskningsprojekt, CUPP. Projektet er et samarbejde med fire europæiske universiteter, et forskningscenter og de it-professionelles fagforening, PROSA.

ITU-forsker vil udvikle metode til at sikre, at vores private data ikke bliver misbrugt

ITU-forsker vil udvikle metode til at sikre, at vores private data ikke bliver misbrugt

5. februar 2021

Hvis private oplysninger virkelig er private, kan det være en udfordring at opdage misbrug, datalæk og kriminelle aktiviteter. Danmarks Frie Forskningsfond har tildelt lektor ved IT-Universitetet, Bernardo David, en Sapere Aude-bevilling, så han kan finde ud af, hvordan man sikrer, at vores følsomme oplysninger ikke bliver misbrugt.

Datatilsynet: ITU har ageret korrekt ved brug af ProctorExam

Datatilsynet: ITU har ageret korrekt ved brug af ProctorExam

4. februar 2021

ITU brugte programmet ProctorExam, som er et monitoreringsværktøj, for at føre tilsyn ved skriftlig hjemmeeksamen i foråret 2020. Datatilsynet besluttede i den forbindelse at undersøge, om ITU havde efterlevet databeskyttelsesforordningens regler ved brug af ProctorExam.. Datatilsynet har nu afgjort sagen, og konkluderer, at ITU’s behandling af personoplysninger samt brugen af ProctorExam er sket indenfor rammerne af de databeskyttelsesretlige regler.

IT-Universitetet er medarrangør på de danske og europæiske cybermesterskaber

IT-Universitetet er medarrangør på de danske og europæiske cybermesterskaber

1. februar 2021

Sammen med Industriens Fond, Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) og tre andre universiteter, afholder IT-Universitetet for første gang de danske cybermesterskaber. Målgruppen er de 15-25 årige, og formålet er at sikre, at danske virksomheder og myndigheder i fremtiden har medarbejdere med gode digitale kompetencer.

IT-Universitetet henter to internationale forskerprofiler med startpakke fra Novo Nordisk Fonden

IT-Universitetet henter to internationale forskerprofiler med startpakke fra Novo Nordisk Fonden

27. januar 2021

To internationale og særdeles kompetente forskere har valgt at rykke teltpælene op for at forske på IT-Universitetet. Det sker ved hjælp af Novo Nordisk Fonden nye Start Package-program.

Roberta Sinatra bliver tildelt Villum-bevilling til kampen mod diskriminerende algoritmer

Roberta Sinatra bliver tildelt Villum-bevilling til kampen mod diskriminerende algoritmer

25. januar 2021

De algoritmer, som bruges til rangordne forskere på baggrund af deres videnskabelige udgivelser og citeringer, er langt fra retvisende. Villum Fonden har tildelt lektor på IT-Universitetet, Roberta Sinatra, en Young Investigators-bevilling, som hun skal bruge til skabe grundlag for en mere fair rangering.

ITU-forsker får to bevillinger til at udvikle bæredygtig software

ITU-forsker får to bevillinger til at udvikle bæredygtig software

18. januar 2021

Lektor ved IT-Universitetet i København, Pinar Tözün, er blevet tildelt to bevillinger, som hun skal bruge til forske i bæredygtig, teknologisk vækst.

Ny rapport: Cybersikkerhed er underprioriteret i danske virksomheder

Ny rapport: Cybersikkerhed er underprioriteret i danske virksomheder

12. januar 2021

Danske virksomheder ser cybersikkerhed som vigtigt, men prioriterer området lavt, viser en ny rapport udarbejdet af forskere fra IT-Universitetet og Syddansk Universitet. En del af forklaringen er, at topledere har for lidt viden om cybertruslen, mener forskerne bag rapporten.

IT-Universitetets blockchain-professor får topplaceringer på to internationale ranglister

IT-Universitetets blockchain-professor får topplaceringer på to internationale ranglister

22. december 2020

Ifølge to internationale ranglister er professor på IT-Universitetet, Roman Beck, blandt de mest betydningsfulde akademikere inden for sit felt.

”Hvis man vil lykkes med digitale løsninger, er det afgørende at tage kundens perspektiv.”

”Hvis man vil lykkes med digitale løsninger, er det afgørende at tage kundens perspektiv.”

18. december 2020

Digitalisering bliver ofte set som løsningen, hvis man både vil effektivisere og samtidig yde digital service for sine kunder. Men at lykkes med digitalisering kræver, at de digitale løsninger giver værdi for kunden. Ellers ringer kunder i stedet til kundeservice.

Meddelelse om sikkerhedsbrud

Meddelelse om sikkerhedsbrud

16. december 2020

En fil indeholdende personlige oplysninger om censorer og en række ansatte har ligget tilgængelig på et af ITU’s interne netværksdrev. Sikkerhedsbruddet er anmeldt til Datatilsynet, og de berørte personer er blevet underrettet.

It-studerende lærer unge at programmere på YouTube

It-studerende lærer unge at programmere på YouTube

11. december 2020

IT-Universitetet går i luften med en ny YouTube-kanal, hvor it-studerende inspirerer andre unge til at lære at programmere og se muligheder i teknologien. ’Tænk i Tech’-projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden og omfatter desuden undervisning på blandt andet ungdomsskoler.

It-fag i gymnasiet kan være nøglen til ligestilling i techbranchen

It-fag i gymnasiet kan være nøglen til ligestilling i techbranchen

9. december 2020

Debatindlæg bragt på Altinget.dk den 7. december 2020.

Coronakrisen gør os mere sårbare over for hackere

Coronakrisen gør os mere sårbare over for hackere

8. december 2020

It-sikkerheden er under pres, når vi arbejder hjemme og al vigtig kommunikation foregår over nettet. Hackere forsøger at udnytte vores psykologiske og tekniske sårbarheder i forbindelse med coronakrisen, fortæller Oksana Kulyk, som forsker i de menneskelige faktorer ved it-sikkerhed på ITU.

På hjemmekontoret er du din egen it-medarbejder – og det stresser

På hjemmekontoret er du din egen it-medarbejder – og det stresser

2. december 2020

Coronakrisen har bundet os til vores computere i endnu højere grad end tidligere. Det bør være en anledning til at tale åbent om, hvordan teknologien kan være en stressfaktor, mener Raluca Stana, som forsker i technostress på IT-Universitetet.

Studie: Kvindelige forskere er lige så produktive som mænd – men har kortere karrierer

Studie: Kvindelige forskere er lige så produktive som mænd – men har kortere karrierer

30. november 2020

Et omfattende studie af 1,5 millioner forskeres karrierer viser, at kvinder og mænd i gennemsnit producerer lige mange videnskabelige artikler årligt, men at kvinderne forlader forskerkarrieren tidligere. ITU-forsker Roberta Sinatra, som er medforfatter til studiet, mener at beslutningstagere bør kigge nærmere på årsagerne til, at kvinderne forlader den akademiske verden.

IT-Universitetet bliver en vigtig del af nyt nationalt forskningscenter for digitale teknologier

IT-Universitetet bliver en vigtig del af nyt nationalt forskningscenter for digitale teknologier

26. november 2020

Innovationsfonden har bevilliget 100 mio. kr. til et nationalt forskningscenter for digitale teknologier. Centerets konsortium består af syv danske universiteter, deriblandt IT-Universitetet, samt Alexandra Instituttet.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra http://212.97.130.100/