Mød dine nye virtuelle kæledyr

Er du ved at være træt af kattevideoerne på YouTube? Er din hund ved at løbe tør for nye tricks? Snart vil det være muligt at finde underholdende alternativer i den virtuelle verden.

Forskningkunstig intelligens

Som en del af sin Post doc. ved IT-Universitetet i København udvikler Dan Lessin såkaldte ’evolved virtual creatures’ – intelligente virtuelle væsener med ny og uforudsigelig adfærd. 
 

Disse virtuelle skabninger udvikler sig gennem simuleret evolution. I denne proces tester man væsenerne, vurderer deres evner og udvælger de bedste til den næste generation. Over tid bliver skabningerne til helt nye arter, der bevæger og opfører sig på uforudsigelige måder – akkurat som levende arter i den fysiske verden. I sidste ende vil de intelligente væsener kunne erstatte mennesker eller dyr i underholdning og spil. 

I en artikel på robotics-sitet Robohub.org forklarer Dan Lessin, hvordan han arbejder på at gøre de virtuelle væsener lige så sjove og opfindsomme som deres ikke-virtuelle modstykker: robohub.org/evolved-virtual-creatures-as-content/

Dan Lessins forskning bygger videre på en metode udviklet af Karl Sims i midten af halvfemserne. 

Hør Dan fortælle om ’evolved virtual creatures’, og hvad de kan bruges til: