Kandidat i
Spil

Om Uddannelsen

At spille kan være en kommunikationsform, et læringsværktøj, en vej til socialt samvær og underholdning. Fra videospil til User Experience Design, fra e-sport til gamification – vores verden er fuld af spil. Med denne kandidat er du med til at skabe fremtiden for spil.

Med udgangspunkt i et solidt fundament af kreative, tekniske, sociale og analytiske kompetencer vil du lære om fremtidens legende oplevelser. Ved at forstå den komplekse og kreative proces omkring spilproduktion, og hvordan faglige udviklingsteams arbejder sammen, vil du lære at gøre en forskel i projekter, der involverer spilteknologi eller elementer af spildesign

Den 2-årige kandidatuddannelse i Spil handler lige så meget om produktion og fremstilling, som det handler om forståelse. Det giver dig teoretisk og praktisk viden om, hvordan computerspil bliver lavet, hvordan de skaber mening og hvordan de påvirker vores sociale interaktioner og samfund. Du kommer til at arbejde med nogle af verdens førende spilforskere, udforske avancerede teknologier for potentielle legende elementer og så bliver du selv ekspert i, hvordan man realiserer kreative projekter i tværfaglige teams. Du kommer til at lære at bruge designmetoder, teknisk eksperimenteren, analytiske værktøjer, kritisk tænkning og videnskabelig forskning til at drive innovation.

Uddannelsen har et internationalt perspektiv, og al undervisning foregår derfor på engelsk. Der vil blive brugt cases og eksempler fra både danske og internationale organisationer. Ikke-faglige arrangementer på universitetet kan blive afholdt på dansk.
 

Mød nogle studerende på Spil

Carolina fortæller om det tekniske spor på Spil

På det tekniske spor på kandidaten i Spil får Carolina og hendes medstuderende mulighed for at udvikle spil i tæt samarbejde med industrien. Her kan du høre hende fortælle om, hvad de lærer på studiet, og hvad det kan bruges til.

Martin fortæller om designsporet på Spil

Martin vil fortælle historier med sine spil, og valgte derfor kandidaten i Spil på ITU. Hør ham fortælle om det faglige og det sociale på studiet.

Hvem læser Spil?

Som studerende på kandidatuddannelsen i Spil ønsker du at arbejde innovativ og nytænkende med spil. Du er ikke bange for at blive udfordret, når du skal lære de anvendte praksisser inden for spildesign og programmering. Du er nysgerrig efter, hvad spil er som et kulturelt fænomen, og du er klar til at blive udfordret på få din opfattelse af, hvad man kan gøre med spil og leg.

Du har en universitets-bacheloruddannelse eller en professions-bacheloruddannelse. Enten kan du allerede programmere, eller så vil du gerne lære at programmere, mens du studerer på kandidatuddannelsen i Spil. Der er meget gruppearbejde i løbet af uddannelsen, så du bør være motiveret for at samarbejde med andre studerende – især på tværs af discipliner.

Studiets opbygning

Kandidatuddannelsen i Spil består af en solid forståelse for design- og udviklingsprocessen af spil, det tekniske fundament og spils individuelle og kulturelle påvirkning. Gennem projektarbejde lærer du at samarbejde i tværfaglige teams og realisere adskillige prototyper af spil og legende oplevelser. Du vælger mellem to spor:

  • SpilTeknologi
  • SpilDesign

IT-Universitetet samarbejder og er i løbende dialog med spilindustrien, så de færdigheder, du lærer på uddannelsen, er yderst anvendelige både inden for og uden for spilbranchen. Mens begge spor giver dig mulighed for at arbejde med udvikling af spil og legende oplevelser, giver SpilTeknologi dig yderligere færdigheder, der er nødvendige for at implementere spilspecifikke teknologier og kræver en bachelor i datalogi eller tilsvarende. SpilDesign fokuserer derimod på at udforske legende designmetoder og kræver ingen forudgående programmeringsfærdigheder udover lysten til at tilegne sig dem.

Se studieordning for kandidatuddannelsen i Spil.


Studiestruktur for MSc i Spil
1. semester  Games & Culture
7,5 ECTS
Game Programming *
7.5 ECTS
Making Games
15 ECTS
Programming for Designers **
7.5 ECTS
2. semester Data-Driven Design and Development
7,5 ECTS
Valgfag
7,5 ECTS
Valgfag
7,5 ECTS
Specialisering
Graphics Programming
*
7,5 ECTS
Specialisering
Psychology of Play and Games**
7,5 ECTS
3. semester Valgfag

7,5 ECTS

Specialisering
Algorithms for Games Development*
7,5 ECTS
Specialisering (inkl. speciale-forberedelse)
Deep Learning for Games and Simulations*
15 ECTS
Specialisering
Advanced Topics in Game Studies **
7,5 ECTS
Specialisering (inkl. speciale-forberedelse)
Play Lab **
15 ECTS
4. semester Speciale
(30 ECTS)

* Spilteknologi
** Spildesign




Obligatoriske kurser

Det obligatoriske indhold er fordelt på følgende kurser:

  • Games & Culture: På kurset formidles de nødvendige værktøjer til at kunne analysere spil fra forskellige vinkler – alt fra klassiske spilteorier og semiotik til transmedia.
  • Game Programming/Programming for Designers/Intorduction to Programming: På disse kurser lærer du programmeringsteknikker til computerspil på forskellige niveauer.
  • Making Games: Her lærer du det grundlæggende inden for spilproduktion (både design- og softwareudviklingsdelen) ved at lave og afprøve et spil i en tværfaglig gruppe.
  • Data-Driven Design and Development: På dette kursus tillærer du dig analytiske værktøjer til at kunne evaluere design-beslutninger og -teknikker.
  • Cross Desciplinary Team Work: På dette brede universitetsfag lærer du, hvordan du arbejder inden for dit fagområde i relation til andre fagområder.

På 2. semester begynder du på din specialisering. Du kan læse mere om specialiseringsmuligheder nedenfor.

 

 

 

Valgfag og kandidatafhandling

Valgfagene og kandidatafhandlingen giver dig mulighed for at forme din egen profil. Du kan vælge mellem en række kurser, der tilbydes på IT-Universitetet på kandidatniveau eller endda tage valgfag på et andet dansk eller udenlandsk universitet. Kandidatafhandlingen kan skrives i grupper eller individuelt.

I Kursusoversigten finder du beskrivelser af alle de kurser, der udbydes på IT-Universitetet.

 

    Mere

    Skjul

    Specialiseringer

    På hvert spor er tilknyttet en særlig specialisering. En specialisering består af tre kurser omhandlende et bestemt område indenfor spil, hvilke alle forbereder dig til at skrive din kandidatafhandling.

    På specialiseringen på sporet SpilTeknologi introduceres du til forskellige koncepter, metoder og algoritmer inden for området Kunstig Intelligens (AI) – alle forbundet med og anvendelige i spilproduktion. Du vil lære at implementere moderne AI-algoritmer, og hvordan man bruger dem til at forbedre spiloplevelsen. Du vil også lære grafisk programmering og andre teknikker, som er fundamentale for teknisk udvikling af spil. 

    På Designsporets specialisering lærer du at arbejde kreativt med spildesign-metoder. Du lærer at udforske nye teknologiers muligheder og forstå de psykologiske bevæggrunde bag, hvorfor og hvordan vi spiller. Således giver specialiseringen dig værktøjerne og det teoretiske fundament for at skabe innovative, interaktive oplevelser.

    Alle studerende på kandidatuddannelsen i Spil kan ansøge om denne specialisering på deres tredje semester. DADIU (The Danish Academy of Digital, Interactive Entertainment) er et uddannelsesprogram inden for computerspil. Programmet koordineres af Den Danske Filmskole og er et samarbejde mellem universiteter og kunstskoler i Danmark.

    Du har også mulighed for frit at ansøge om en individuel specialisering, der passer til dine egne mål og drømme. En anden interessant mulighed, især på dit tredje semester, er at studere i udlandet (læs mere nedenfor).



    Følg @ITUstudent på Instagram og mød flere ITU-studerende

    Aktiviteter for studerende på Spil

    Game Jams

    Spiluddannelsen er løbende vært for ’game jams’, eksempelvis Level One Jam og Global Game Jam. Disse events har skabt grobund for både kommercielle spil, venskaber og endda virksomheder.

    Level One Jam (Lvl.1) er et årligt game jam, der afholdes på IT-Universitetet. Den er inkluderende og begyndervenlig. Det er et begynder-jam, som er ideel for dem, der aldrig har deltaget i et game jam før, men det er også en oplevelse for eksperter. Eventet består ikke kun af et jam, men indeholder også talks og workshops over en weekend.

    Global Game Jam er verdens største game jam -begivenhed, der finder sted rundt om i verden. Tænk på det som en hackathon fokuseret på spiludvikling, hvor vi kan være sammen, være kreative, dele erfaringer og udtrykke os på mange måder ved hjælp af videospil. Hvert år er IT-Universitetet vært for en Global Game Jam-begivenhed. Studerende på Spil hjælper normalt til med arrangementet, men deltager også.

    Vi står også løbende for game jams for studerende i samarbejde med virksomheder, såsom Lego eller Unity.


    Study Lab

    Study Lab er et ugentligt møde, hvor de studerende hjælper hinanden med diverse faglige udfordringer. På møderne, som er faciliteret af undervisningsassistenter, kan man møde medstuderende fra andre linjer og årgange med formålet om at give hinanden vejledning og løse opgaver sammen.

    Playtest Thursday

    Hver anden torsdag afholder kandidatuddannelsen i Spil en demo-session, hvor ufærdige prototyper bliver vist frem og spillet.

    Sommer- og vinterspil

    IT-Universitetet driver hvert år en udstilling om spil, som er lavet af dig og dine medstuderende. Vi inviterer internationale gæstetalere og nyder en eftermiddag med spil og leg. I begyndelsen blev eventet afholdt som en fysisk udstilling, men det har været en succes at ændre det til en online begivenhed, fordi spil egner sig så godt til streaming.

    Video: Level One Jam

    Hvad laver en færdig spilkandidat?

    Camilla Carstensen arbejder som Associate Producer hos gamesproducenten Tarsier Studios i Malmø.

    I denne video fortæller Camilla om, hvordan hendes kandidatudddannelse i Spil på ITU førte hende til et job i spilbranchen. Her beskriver hun også, hvad en Associate Producer laver, og hvad det kræver af kompetencer.

    Game tutorial

    Hvordan laver man et computerspil? Tutorial del 1

    Se, hvordan Sarah griber det an, når hun skal designe et computerspil. 


    Hvordan laver man et computerspil? Tutorial del 2

    Se Sarahs virtual reality-univers tage form i andet afsnit af hendes game tutorial.


    Hvordan laver man et computerspil? Tutorial del 3

    Se sidste afsnit i Sarahs tutorial til, hvordan man laver et computerspil.


    Specialeportræt

    hillip Phoelich og Óscar Losada.

    »

    Vi ville gerne se, om vi kunne lave en realistisk VR-hånd, der ikke kan gå igennem genstande, og samtidig bibeholde spillerens oplevelse af at være til stede i den virtuelle verden.

    Óscar Losada og Phillip Phoelich, Cand. IT i spil

    «

    Specialeportræt

    »

    Vi ville gerne lave noget anderledes med VR. At spille et VR-spil kan føles meget isoleret, for det er svært at interagere med folk uden for spillet. Derfor besluttede vi at undersøge, hvordan det ville fungere, hvis vi skabte et spil, hvor én spiller er inde i VR-oplevelsen, mens den anden spiller er udenfor. Da vi startede projektet, eksisterede der kun meget få af den type spil, fordi teknologien stadig er relativt ny.

    Elisa Marchesi, Martin Thomsen, Fran Avilés og Sonny Dalheim, Cand.IT i Spil

    «

    Tell Me What You See game.

    Udveksling

    Du har mulighed for at læse en del af din uddannelse på et udenlandsk universitet. Tredje semester er velegnet til et udvekslingsophold. At studere i udlandet er samtidigt en mulighed for dig, hvor du kan specialisere din uddannelse og profil og samtidig få erfaring med at arbejde i en ny kultur i et nyt land. IT-Universitetet har udvekslingsaftaler rundt om i verden, blandt andet med:



    Undervisningen

    Undervisningen omfatter både forelæsninger, gruppeprojekter og øvelser, og du bliver undervist af nogle af verdens førende eksperter inden for computerspil, hovedsageligt fra Center for Computer Games Research. Undervisningen er baseret på moderne spilforskning.

    IT-Universitetet samarbejder med erhvervslivet og spilbranchen, og du får derfor mulighed for at samarbejde med private virksomheder. Det betyder, at du vil arbejde med aktuelle udfordringer i den virkelige verden, og du får mulighed for at skabe dig et netværk i spilbranchen allerede under studierne.

    Som studerende på kandidatuddannelsen i Spil bliver du del af et dynamisk og kreativt miljø. Du kan opleve, at dine studier bliver en livsstil. Forelæsninger, undervisning og workshops er kun halvdelen af studielivet på IT-Universitetet.

    Al undervisning foregår på engelsk, men der vil blive brugt både danske og internationale cases og eksempler i undervisningen.

     

     

     

    Karrieremuligheder

    De kompetencer, du tilegner dig i løbet af kandidatuddannelsen i Spil, er anvendelige både i og uden for spilbranchen. Du vil kunne få en karriere både i Danmark og i udlandet og søge en lang række jobs på både det private og offentlige arbejdsmarked.

    Hvis du vælger sporet SpilTeknologi, vil du kunne søge jobs inden for programmering og data science. Det kunne eksempelvis være jobs som:

    • Programmør (Game Programmer, Gameplay Programmer eller Engine Programmer)
    • AI-ingeniør
    • Dataanalytiker

    Vælger du sporet SpilDesign, bliver du kvalificeret til at søge jobs som eksempelvis:

    • Spil-designer
    • Gameplay-designer
    • Level-designer
    • Producer
    • QA-manager
    • Spil-researcher

    Uafhængigt af hvilket spor, du har læst, vil du også kunne arbejde med eksempelvis:

    • Gamification: Design og udvikling af pædagogiske værktøjer, offentlige tjenester eller applikationer.
    • Interaktionsdesign: Arbejdet med engagerende og interaktive, digitale produkter eller services.
    • Spiludvikling: Udover pc-spil og apps kan du fokusere på det legende element inden for bl.a. brætspil og escape games.

    Er du interesseret i at søge en Ph.d. på IT-Universistetet, kan du læse mere om forskningsområderne her.

    Er du interesseret i at læse på en af IT-Universitetets uddannelser, er du velkommen til at kontakte Studie- og Karrierevejledningen.


    Email: studievejledningen@itu.dk