Skip to main content ITU
ITU
  • Eng
  • Stillinger
  • Presse
  • ITU Alumni
  • Nyheder
  • Events
  • Kontakt
  • Om ITU
  • English
  • Om ITU
x
  • Uddannelser
    • Bachelor
      • BSc i Global Business Informatics
      • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
      • BSc i Softwareudvikling
      • BSc i Data Science
      • Sådan søger du ind
      • Gæstestuderende på bachelorniveau
      • ITU Summer University på bachelorniveau
      Kandidat
      • MSc i Data Science
      • MSc i Digital Innovation & Management
      • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
      • MSc i Datalogi
      • MSc i Softwaredesign
      • MSc i Spil
      • Sådan søger du ind
      • Gæstestuderende på kandidatniveau
      • ITU Summer University på kandidatniveau
      Studieliv
      • Hvordan er det at være studerende på ITU?
      • Kvinder i tech
      • Labs for studerende
      • Spørg en studerende
      • Studenterorganisationer
      • Studiestart
      • Studie- og karrierevejledning
      • #lifeatITU
      Besøg ITU
      • Studerende for en dag
      • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
      • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
      • Gymnasiebesøg
      • Studiepraktik i uge 43
      • Åbent Hus
      • Få besøg af ITU
        • Digital Dannelse
        • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Master i it
      • Master i it-ledelse (opstart 2021)
      • Master i it-ledelse (sidste optag 2020)
      • Studiestart
      • Besøg IT-Universitetet
      • Kontakt
      • Nyhedsbrev
      Enkeltfagskurser
      • Se alle kurser
      • Kontakt
      ITU Professional Courses
      • Om ITU Professional Courses
      • Alle kurser
      • Skræddersyede kurser
      • Kontakt
  • Forskning
    • Institutter
      • Institut for Business IT
      • Institut for Datalogi
      • Institut for Digital Design
      • Forskningsgrupper og labs
        • Forskningsgrupper
        • Labs
      Forskningscentre
      • Center for Computer Games Research
      • Center for Computing Education Research
      • Center for Digital Velfærd
      • European Blockchain Centre
      • Forskningscenter for offentlig it
      • Centre for Information Security and Trust
      • Forskningsetik og -integritet
        • God forskningspraksis
      Udvalgte forskningstemaer
      • Big data
      • Blockchain
      • Computerspil
      • It-sikkerhed
      • Kunstig intelligens
      • Digitalisering
      • Find en forsker
        • Faculty Search
      Ph.d.-skole
      • Ledige ph.d.-stillinger
      • Om ph.d.-uddannelsen
      • Ph.d.-kurser
      • Ph.d.-forsvar
      • Tekniske rapporter
        • Tekniske rapporter
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
      • Projektsamarbejde
      • Projektmarked
      • Studiejob
      • Projektopslag
      • Job- og projektbank
      • Kandidatportrætter
      Employer Branding
      • IT Match Making
      • Sådan ansætter du en ITU'er
      • Lav opslag i Jobbanken
      Samarbejde om forskning
      • Licenser teknologi
      • Samarbejde om forskning
      • ErhvervsPhD
        • Ansæt en ErhvervsPhD
      Innovation og iværksætteri
      • ITU Business Development
      • ITU Startup programme
      • Startup historier
      • CSSME
        • Introduktion til it-sikkerhed for virksomheder
        • It-sikkerhed i praksis for virksomheder
  • Uddannelser
    • Forside: Uddannelser
    • Besøg ITU
    • Studieliv
    • Bacheloruddannelser
    • Kandidatuddannelser
  • Efteruddannelser
    • Forside: Efteruddannelser
    • Kvalifikationsforloeb
    • Master i it
    • Enkeltfagskurser
    • ITU Professional Courses
  • Forskning
    • Forside: Forskning
    • Institutter
    • Forskningsgrupper og centre
    • Labs
    • Forskningsetik og -integritet
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skolen
  • Erhvervssamarbejde
    • Forside: Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med studerende
    • Employer Branding
    • Samarbejde om forskning
    • Erhvervs-ph.d.
    • Employer Branding
    • Innovation og iværksætteri
  • Genveje
    • Stillinger
    • Presse
    • ITU Alumni
    • Nyheder
    • Events
    • Kontakt
    • Om ITU
  • English
ITU samarbejder med Harvard
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  ITU samarbejder med Harvard

ITU samarbejder med Harvard

Indimellem er det godt at blive mindet om, at du ikke er den eneste, der tænker, oplever og gør som dig. Ligesom det hjælper at vide, at mennesker er forskellige. I krydsfeltet mellem ens og forskellig mødtes studerende på kurset Society and Technology på Global Business Informatics online med studerende på Harvard University sidste år.

Rachel Douglas-JonesSamarbejderUddannelseInstitut for Business IT

Skrevet 5. marts 2015 13:34

Internettet er - med et par diktatoriske undtagelser - det samme verden over. Men bruger vi, homo sapiens, det på samme måde uanset vores baggrund? Det spørgsmål søges blandt andet besvaret på kurserne Society and Technology på IT-Universitetet og Exploring Race and Community in the Digital World på Harvard University i USA, og sidste år mødtes de to klasser online for at udveksle digitale autobiografier med beskrivelser af de studerendes første oplevelser med det store WWW og deres brug af det i dag.

Society and Technology ligger i første semester på første år af Global Business Informatics og behandler samfundets og teknologiens uadskillelighed. Underviseren er assistant professor Rachel Douglas-Jones, og hun mødte første gang sin amerikanske kollega Carla Denny Martin, underviser på African and African American Studies på Harvard, da de begge studerede på det amerikanske universitet i 2007.

“Idéen til det her samarbejde opstod, da Carla og jeg mødtes igen, da jeg besøgte Harvard i foråret 2014. Jeg vidste, hun underviste i faget Race and Technology, fordi vi allerede var blevet genforenet på Twitter, og vi indså, at vores studerende indimellem kæmpede med at sætte deres erfaringer i forhold til forskellige teknologier. Det gjaldt endda også teknologier, der definerede forskellige perioder af deres liv. Så vi tog det gode gamle pennevenkoncept frem og satte vores studerende i kontakt med hinanden, så de kunne dele deres digitale autobiografier,” forklarer Rachel Douglas-Jones.

Hvad er en digital borger?

I de digitale autobiografier reflekterede de studerende over deres teknologiske livsbane indtil videre med fokus på it. Formålet var at give dem mulighed for at få kendskab til de anderledes oplevelser deres jævnaldrende på et andet kontinent havde og dermed gøre dem bevidste om de særlige nationale, historiske og infrastrukturelle kendetegn, der var ved deres brug af de digitale teknologier, og hjælpe dem til at opdage, hvordan andres erfaringer afveg fra deres egne.

»

Det var interessant at se, at hvor det at spille både var noget socialt og en introduktion til internettet for begge grupper, kunne de danske og amerikanske studerende stort set ikke være mere forskellige, når det handler om tillid.

Rachel Douglas-Jones

«
“Ambitionen var at se, hvordan denne refleksion kunne forme den måde, de studerende forholdt sig til teksterne, som kurset skred frem, og det var meget klart, da de indså, at deres perspektiv og erfaring ikke nødvendigvis deles af jævnaldrende over hele verden,” siger Rachel Douglas-Jones.

“Som lærer med international baggrund overraskede det mig, hvor stor en rolle de sociale medier har spillet for de danske studerende i deres barndom, og hvor centralt det at spille spil har været for både danskerne og amerikanerne. Det danske CPR-nummer og det amerikanske Social Security nummer førte til grundige diskussioner om statens rolle, privatliv på nettet, og de forskellige forventninger til, hvad det vil sige at være en digital borger.”

Et spørgsmål om tillid

Tre temaer var centrale i det internationale møde: En ny, amerikansk erkendelse af, at internettet er engelsk, og at det medfører nogle udfordringer for ikke-engelsktalende. Spil som introduktion til nettet, samt - nu hvor livet leves online - tillid. Det første gav amerikanerne stof til eftertanke. Det andet viste sig at være et fællestræk, der strakte sig på tværs af vand og land, mens det tredje afslørede store forskelle i forhold til både oplevelsen af sikkerhed online og tillid til regering og andre offentlige myndigheder.

“Det var interessant at se, at hvor det at spille både var noget socialt og en introduktion til internettet for begge grupper, kunne de danske og amerikanske studerende stort set ikke være mere forskellige, når det handler om tillid. NSA-skandalen spiller formentlig en stor rolle her, og de amerikanske studerende kunne ikke fatte, hvor meget information danskerne villigt overdrager myndighederne, og den store tillid de har til for eksempel NemIDs sikkerhed,” fortæller Rachel Douglas-Jones og anbefaler andre at søge lignende samarbejder.

“Et samarbejde som det her giver mulighed for at linke studerende på tværs af grænser og fordrer en givende diskussion af fælles emner, som de måske har helt anderledes udgangspunkter for og erfaringer med. Jeg oplevede, at de studerende var meget engagerede, når de fik kommentarer tilbage fra amerikanerne og havde mulighed for at stille spørgsmål til dem. Og så fik jeg det indtryk, at de havde stor fornøjelse af at opdage, hvor de var ens og diskutere forskelle som for eksempel CPR-nummeret, NemID og det at bruge flere sprog online.”

Udvalgte Harvard-reaktioner på danske autobiografier:

"One major similarity we found was that we too found our first encounters through gaming on the Internet. We found this to be an interesting starting point as the Internet was created as an information bank, yet we all used it for non-scholarly purposes at first."

"We […] thought that your stories on accessibility were very thought provoking. In our discussion group, we had two Americans and a member from Japan. As Americans we realized we had never thought of the Internet as being so western-language normative, and perhaps taken for granted having English as our first language. Our discussion group member from Japan spoke to her experience as native Japanese speaker who found it was difficult to search using English as very few people speak English in Japan."

"We were struck by the extent to which you use different languages online—and that some of you learned to use English differently through engagement online. It really alerted us to the different ways in which the internet is used by diverse populations in other parts of the world. We hadn’t realized the extent to which the internet is Anglicized."

"Your writing about dial-up service […] gave us all fond memories. The processing of actually dialing up with the loud noise is an unforgettable memory. We even went to YouTube to find a clip of the noise. Related to this, we found your memories of going to a computer interesting—having to visit a friend, the school library, or an Internet cafe. In the era of the ubiquity of the laptop, it is important to remember the history of the physicality of technology."

"We are all surprised by how much you trust your government and your companies with private and personal information. The notion of a universal "NemID" seems far to easy to exploit and steal. Is identity theft a concern of yours? We have also been told that part of the NemID gives away your gender. Isn't that unsafely giving away private information? […) In America we largely consider the NSA to be illegally accessing our private data. Giving up privacy is considered not worth the potential security gains."

Udvalgte ITU-reaktioner på amerikanske autobiografier:

“We see that there is a general consensus that privacy online is a big issue for all of you. While we are also aware of what kind of information we share online and how it is being distributed, we were a little bit surprised about how distrustful you are of the NSA with regards to how they fetch people’s information and how they handle it."

"We found it funny of how surprised you were of the NemID system and how wary you guys are when it comes to putting that sort of information online. In Denmark most people trust the NemID to be really safe when it comes to your personal data."

"Some of you mentioned that you were surprised that we are bilingual and that we feel just as comfortable using English online as our native language. We think this comes down to how early we have English as a subject in school, some schools begin as early as 1st grade, and also how little of a country Denmark is, which means that a lot of our medias derives from American sources."

"Another thing that surprised us was that one of the students actually learned how to game before he could read as this pretty rare to see in our society. However, it is becoming more common that children will sit behind their computer screens after school than practice their reading."

"What we found interesting in your autobiographies was the fact that your first encounter with the computer and internet was for fun and games and then later on it would become a part of your social identity, through social media. We found out that we got engaged with the social media and digital technology at the same age."

Nyheder

Ny rapport: Cybersikkerhed er underprioriteret i danske virksomheder

Ny rapport: Cybersikkerhed er underprioriteret i danske virksomheder

12. januar 2021

Danske virksomheder ser cybersikkerhed som vigtigt, men prioriterer området lavt, viser en ny rapport udarbejdet af forskere fra IT-Universitetet og Syddansk Universitet. En del af forklaringen er, at topledere har for lidt viden om cybertruslen, mener forskerne bag rapporten.

IT-Universitetets blockchain-professor får topplaceringer på to internationale ranglister

IT-Universitetets blockchain-professor får topplaceringer på to internationale ranglister

22. december 2020

Ifølge to internationale ranglister er professor på IT-Universitetet, Roman Beck, blandt de mest betydningsfulde akademikere inden for sit felt.

”Hvis man vil lykkes med digitale løsninger, er det afgørende at tage kundens perspektiv.”

”Hvis man vil lykkes med digitale løsninger, er det afgørende at tage kundens perspektiv.”

18. december 2020

Digitalisering bliver ofte set som løsningen, hvis man både vil effektivisere og samtidig yde digital service for sine kunder. Men at lykkes med digitalisering kræver, at de digitale løsninger giver værdi for kunden. Ellers ringer kunder i stedet til kundeservice.

Meddelelse om sikkerhedsbrud

Meddelelse om sikkerhedsbrud

16. december 2020

En fil indeholdende personlige oplysninger om censorer og en række ansatte har ligget tilgængelig på et af ITU’s interne netværksdrev. Sikkerhedsbruddet er anmeldt til Datatilsynet, og de berørte personer er blevet underrettet.

It-studerende lærer unge at programmere på YouTube

It-studerende lærer unge at programmere på YouTube

11. december 2020

IT-Universitetet går i luften med en ny YouTube-kanal, hvor it-studerende inspirerer andre unge til at lære at programmere og se muligheder i teknologien. ’Tænk i Tech’-projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden og omfatter desuden undervisning på blandt andet ungdomsskoler.

It-fag i gymnasiet kan være nøglen til ligestilling i techbranchen

It-fag i gymnasiet kan være nøglen til ligestilling i techbranchen

9. december 2020

Debatindlæg bragt på Altinget.dk den 7. december 2020.

Coronakrisen gør os mere sårbare over for hackere

Coronakrisen gør os mere sårbare over for hackere

8. december 2020

It-sikkerheden er under pres, når vi arbejder hjemme og al vigtig kommunikation foregår over nettet. Hackere forsøger at udnytte vores psykologiske og tekniske sårbarheder i forbindelse med coronakrisen, fortæller Oksana Kulyk, som forsker i de menneskelige faktorer ved it-sikkerhed på ITU.

På hjemmekontoret er du din egen it-medarbejder – og det stresser

På hjemmekontoret er du din egen it-medarbejder – og det stresser

2. december 2020

Coronakrisen har bundet os til vores computere i endnu højere grad end tidligere. Det bør være en anledning til at tale åbent om, hvordan teknologien kan være en stressfaktor, mener Raluca Stana, som forsker i technostress på IT-Universitetet.

Studie: Kvindelige forskere er lige så produktive som mænd – men har kortere karrierer

Studie: Kvindelige forskere er lige så produktive som mænd – men har kortere karrierer

30. november 2020

Et omfattende studie af 1,5 millioner forskeres karrierer viser, at kvinder og mænd i gennemsnit producerer lige mange videnskabelige artikler årligt, men at kvinderne forlader forskerkarrieren tidligere. ITU-forsker Roberta Sinatra, som er medforfatter til studiet, mener at beslutningstagere bør kigge nærmere på årsagerne til, at kvinderne forlader den akademiske verden.

IT-Universitetet bliver en vigtig del af nyt nationalt forskningscenter for digitale teknologier

IT-Universitetet bliver en vigtig del af nyt nationalt forskningscenter for digitale teknologier

26. november 2020

Innovationsfonden har bevilliget 100 mio. kr. til et nationalt forskningscenter for digitale teknologier. Centerets konsortium består af syv danske universiteter, deriblandt IT-Universitetet, samt Alexandra Instituttet.

Unge ITU-forskere har stor succes med Sapere Aude-bevillinger

Unge ITU-forskere har stor succes med Sapere Aude-bevillinger

25. november 2020

Selvom IT-Universitetets datalogi-forskere kun fylder 0,4 procent i det samlede danske universitetslandskab, har de fået mere end 8 procent af årets Sapere Aude-bevillinger fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Coronakrisen har fået ledere til at slippe tøjlerne og finde empatien frem

Coronakrisen har fået ledere til at slippe tøjlerne og finde empatien frem

23. november 2020

Da coronaen ramte og medarbejderne blev sendt hjem, måtte lederne slippe kontroltrangen og i stedet fokusere på den enkeltes unikke situation, siger Louise Harder Fischer, som forsker i ledelse og digital transformation på ITU. Her er første artikel i en ny serie, hvor forskere fra ITU sætter ord på coronaens aftryk på den digitale omstilling.

IT-Universitetet igangsætter arbejde for større kønsdiversitet blandt de ansatte

IT-Universitetet igangsætter arbejde for større kønsdiversitet blandt de ansatte

12. november 2020

Med en ny handlingsplan vil ITU arbejde systematisk og strategisk for at fremme kønsdiversiteten ved at sikre lige muligheder for alle ansatte.

Bliv klogere i kaffepausen: ITU lancerer samtalerække om digital transformation

Bliv klogere i kaffepausen: ITU lancerer samtalerække om digital transformation

12. november 2020

I en ny serie af livestreamede samtaler vil IT-Universitetet formidle indsigter fra it-forskningen til professionelle, der arbejder med digitalisering. Under overskriften ITU ESPRESSO vil serien forløbe som en række koncentrerede kaffepauser, der gør dig klogere på alt det, der rører sig på digitaliseringsagendaen. Første talk går i luften 26. november.

Software-studerende vinder pris for lærerigt spil om techmonopoler

Software-studerende vinder pris for lærerigt spil om techmonopoler

11. november 2020

Lily Li og Olivia Winkel afsluttede deres bachelorgrad i Softwareudvikling med et projekt om spilbaseret læring. Opgaven har netop modtaget FA’s bachelorpris – og med anerkendelsen følger en check på 30.000 kroner.

Ny uddannelseschef til ITU

Ny uddannelseschef til ITU

9. november 2020

IT-Universitetet har ansat Pernille Rydén som uddannelseschef per 1. januar 2021.

Forelæsning via liveradio: Corona baner vej for nye undervisningsformer

Forelæsning via liveradio: Corona baner vej for nye undervisningsformer

5. november 2020

De logistiske udfordringer, der følger med coronarestriktionerne, giver anledning til nytænkning blandt underviserne på ITU. Halvdelen af forelæsningerne på kurset ’Navigating Complexities’ er i dette semester forvandlet til et live-radioprogram med både nyheder, diskussioner og musikpauser. Radioformatet giver nye muligheder for at formidle kompleks viden til de studerende, mener underviserne.

Populært it-sikkerhedskursus for mindre virksomheder rykker online

Populært it-sikkerhedskursus for mindre virksomheder rykker online

3. november 2020

IT-Universitetets gratis it-sikkerhedskurser til små og mellemstore virksomheder går nu i luften på nettet og bliver dermed tilgængelige for virksomheder over hele Danmark.

Nyt center på IT-Universitetet skal give flere unge nøglen til digitale fagområder

Nyt center på IT-Universitetet skal give flere unge nøglen til digitale fagområder

27. oktober 2020

Mange mennesker bliver skræmte bare ved tanken om at lære om it, fx et programmeringssprog. Men sådan behøver det faktisk ikke at være. Deltag i åbningen af IT-Universitetets nye Center for Computing Education Research torsdag 5. november og få mere at vide om, hvordan vi sikrer, at dørene til it-fagene bliver åbnet for flere.

ITU skal uddanne eftertragtede Data Science-kandidater

ITU skal uddanne eftertragtede Data Science-kandidater

21. oktober 2020

Fra næste sommer bliver det muligt at tage en to-årig cand.scient. i Data Science på IT-Universitetet. De kommende kandidater bliver stærkt eftertragtede i erhvervslivet, som skriger på specialister, der kan trække værdifuld viden ud af store datamængder.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra http://212.97.130.100/