Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Åbent Hus 2022
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Spørg en studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • Besøg ITU
    • Studerende for en dag
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Gymnasiebesøg
    • Studiepraktik i uge 43
    • Åbent Hus
    • Få besøg af ITU
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Master i it
    • Master i it-ledelse
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg IT-Universitetet
    • Kontakt
    • Enkeltfagskurser
    • Se alle kurser
    • Kontakt
    • Korte kurser:
      ITU Professional Courses

    • Om ITU Professional Courses
    • Kommende kurser
    • Tidligere kurser og forløb
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Mød vores undervisere
    • Finansiering
    • Kontakt
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Centre for Information Security and Trust
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Find en forsker
    • Faculty Search
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Kandidatportrætter
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup programme
    • Startup historier
  • Om ITU
    • Stillinger
    • Presse
    • ITU Alumni
    • Nyheder
    • Events
    • Kontakt
    • Om ITU
  • ENG
Specialeprojekt blev til prisbelønnet gådespil
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Specialeprojekt blev til prisbelønnet gådespil

Specialeprojekt blev til prisbelønnet gådespil

Fire studerende fra IT-Universitetets spiluddannelse brugte deres specialetid på at skabe en mere social oplevelse til Virtual Reality-formatet. Det resulterede i spillet 'Tell Me What You See', som netop er løbet med prisen for mest innovative nye spil på spilfestivalen Play17. Opgaven blev også kåret til 'bedste ITU-studenterprojekt' i 2017.

Institut for Digital DesignUddannelseITU specialecomputerspil

Skrevet 6. december 2017 08:18 af Vibeke Arildsen

Hvad var udgangspunktet for jeres projekt?

Vi ville gerne lave noget anderledes med VR. At spille et VR-spil kan føles meget isoleret, for det er svært at interagere med folk uden for spillet. Derfor besluttede vi at undersøge, hvordan det ville fungere, hvis vi skabte et spil, hvor én spiller er inde i VR-oplevelsen, mens den anden spiller er udenfor. Da vi startede projektet, eksisterede der kun meget få af den type spil, fordi teknologien stadig er relativt ny. Typisk var disse spil kun sjove for VR-spilleren, mens den anden person ofte havde en ren hjælperfunktion. Vores mål var at skabe et spil, der var sjovt for begge spillere.

Hvad fandt I på?

Vi udviklede spillet Tell Me What You See, som er et gådespil, hvor to spillere skal arbejde sammen. Spillet foregår på et børneværelse. Den ene spiller oplever værelset i VR, mens den anden kan se værelset ovenfra og følge med i VR-spillerens bevægelser på en pc-skærm. Hele værelset er en gåde, som spillerne skal løse, hvilket de kun kan gøre ved at samarbejde– enhver progression kræver at begge spillere udfører en eller anden form for handling.

Se en demo af spillet: https://youtu.be/xjO9GBM9Tkw


Hvilke udfordringer var der i udviklingsfasen?

Spillet viste sig at være alt for svært i begyndelsen. Når man designer gådespil, virker det hele så åbenlyst, men det er det selvfølgelig ikke for spillerne. Vi var nødt til at finjustere spillet og fjerne nogle trin i gåderne, så spillerne kan finde ud af, hvad de skal gøre.

Hvordan har folk reageret på spillet?

Under specialeprojektet testede vi en tidlig version af spillet på indie-spilfestivalen Amaze i Berlin. Selvom der var mange problemer med prototypen på daværende tidspunkt, var det tydeligt, at folk elskede det. Det var meget motiverende, at andre VR-spiludviklere syntes, at vores spil var anderledes og specielt.

Tell Me What You See

Tell Me What You See. 
• Spillet er skabt af Elisa Marchesi, Martin Thomsen, Fran Avilés og Sonny Dalheim (ikke med på billedet), alle cand.IT i spil fra IT-Universitetet i 2017.

• Gruppen vandt prisen "Most Innovative Newcomer" på PLAY17-festivalen i november 2017.

• Projektet vandt også ITU's Project Pitch Night-pris for bedste studenterprojekt i forbindelse med Kulturnatten i september 2017.

Hvad skete der med spillet efter eksamen?

Vi finpolerer stadig spillet i vores fritid, og målet er at udgive det gratis på et tidspunkt. Der er ikke ret mange gode gratis VR-produkter derude, så vi synes det vil være værdifuldt at dele det. Vi fortsætter også med at fremvise spillet på spilfestivaler. Faktisk har vi lige vundet en pris for 'Most Innovative Newcomer' på Play17. Det har givet mange gode forbindelser i branchen at være til stede på spilfestivaler.

Serie om ITU specialer

Læs de andre artikler i serien om specialeprojekter fra IT-Universitetet:

Blockchain kan forebygge fødevarefusk

Realistiske hænder forbedrer virtual reality-oplevelsen

Mia byggede en kunstig hjerne, der kan skelne mellem en slørugle og en stork

Kan kemobehandling i hjemmet gavne kræftpatienter?

Skibsmotor-gigant på kurs mod en datadreven fremtid

Specialeprojekt blev til prisbelønnet gådespil
Specialeprojekt blev til prisbelønnet gådespil

Kan computere lære at forstå menneskesprog?

På Tinder-date med kunsten

Mere information

Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk

Nyheder

Forskning fra IT-Universitetet skal fremme demokratiske virksomheder

Forskning fra IT-Universitetet skal fremme demokratiske virksomheder

23. juni 2022

Kendskabet til demokratiske virksomheder halter blandt iværksættere, når de skal vælge virksomhedsform. En ekspertgruppe under Erhvervsministeriet har netop udgivet nye anbefalinger, der bl.a. er baseret på analyser af iværksætteri foretaget af ITU-forskere.

Per Bruun Brockhoff bliver ny rektor på IT-Universitetet i København

Per Bruun Brockhoff bliver ny rektor på IT-Universitetet i København

20. juni 2022

Per Bruun Brockhoff, institutdirektør på DTU Compute, bliver IT-Universitetets nye rektor. Han tiltræder stillingen den 1. september 2022.

Innovationsprojekter omsætter viden til praksis – og giver nye perspektiver på forskningen

Innovationsprojekter omsætter viden til praksis – og giver nye perspektiver på forskningen

16. juni 2022

ITU-forskerne Cancan Wang og Bernardo David har begge sikret midler fra Copenhagen Fintech til at realisere deres respektive forskning i erhvervslivet. Der er mulighed for at afprøve forskningsresultater i praksis, når man søger et innovationsprojekt gennem universitetet.

Forskningsgruppen NERDS vinder Årets Forskningsmiljø 2022

Forskningsgruppen NERDS vinder Årets Forskningsmiljø 2022

2. juni 2022

IT-Universitetet i Københavns forskningsgruppe Networks, Data, and Society (NERDS) vinder Det Unge Akademis pris for Årets Forskningsmiljø. Det er første gang nogensinde, at prisen uddeles.

Bevillinger: ITU-forskere ser nærmere på kulturdynamikker i digitaliseringens tidsalder

Bevillinger: ITU-forskere ser nærmere på kulturdynamikker i digitaliseringens tidsalder

1. juni 2022

Lektor på Digital Design Luca Rossi og Postdoc på Business IT Vasilieos-Spyridon Vlassis har sikret 4,6 millioner kroner fra det europæiske CHANSE-program til deres respektive forskningsprojekter i digital innovation og kulturdynamikker.

Projektledelse: Elon Musk er bedre til at afvikle rummissioner end NASA

Projektledelse: Elon Musk er bedre til at afvikle rummissioner end NASA

30. maj 2022

Ny opsigtsvækkende forskning fra den internationalt anerkendte projektledelsesekspert og Villum Kann Rasmussen-professor på IT-Universitetet Bent Flyvbjerg viser, at SpaceX med sin skalerbare strategi er mere effektiv i afviklingen af rummissioner end NASA.

Digital genskabelse af lydbilledet fra 1600-tallets Helsingør

Digital genskabelse af lydbilledet fra 1600-tallets Helsingør

24. maj 2022

Forskere fra IT-Universitetet har været med til at udvikle tre digitale installationer, som forbinder fortid og nutid i Helsingør by. Formålet er at undersøge nye og mere kropslige former for historiefortælling, fortæller lektor Jonas Fristch.

Konference: Hvordan sikrer vi etisk forsvarlig kunstig intelligens?

Konference: Hvordan sikrer vi etisk forsvarlig kunstig intelligens?

10. maj 2022

D. 20. maj inviterer ITU og Nationalt Center for Etik til konferencen "Etik som vejviser i AI-landskabet", hvor der stilles skarpt på etisk anvendelse af kunstig intelligens. Professor på IT-Universitetet, Brit Ross Winthereik forklarer, hvorfor det er nødvendigt at tale om etik og kunstig intelligens ved konferencen, hvor også EU-Kommissær Margrethe Vestager præsenterer et oplæg.

Rasmus Ejlers Møgelberg og Jonas Fritsch modtager bevillinger fra DFF

Rasmus Ejlers Møgelberg og Jonas Fritsch modtager bevillinger fra DFF

10. maj 2022

De to forskere fra hhv. Datalogi og Digital Design på IT-Universitetet, har hver sikret en bevilling på godt 2,8 millioner kroner til deres respektive forskningsprojekter.

Margrethe Vestager vil tale om etik og kunstig intelligens ved konference på ITU

Margrethe Vestager vil tale om etik og kunstig intelligens ved konference på ITU

4. maj 2022

Den 20. maj løber konferencen "Etik som vejviser i AI-landskabet" af stablen på IT-Universitetet i København. Den teknologiske udvikling udfordrer samfundet. Hvordan løses nye problemstillinger på etisk vis? Oplev bl.a. EU-Kommissær Margrethe Vestager give sit perspektiv på kunstig intelligens i fremtidens Europa.

European Blockchain Center annoncerer nyt partnerskab

European Blockchain Center annoncerer nyt partnerskab

28. april 2022

IT-Universitetet i Københavns European Blockchain Center starter nyt partnerskab med SupraOracles. Ambitionen er at udforske samarbejdets muligheder for at skabe værdi for blockchain-industrien på verdensplan.

Nyt samarbejde gør det lettere at finde efteruddannelsestilbud

Nyt samarbejde gør det lettere at finde efteruddannelsestilbud

22. april 2022

Danske virksomheder har et stort behov for efteruddannelse af akademisk uddannede medarbejdere inden for it og digitalisering. Nu skal et nyt samarbejde mellem Dansk Industri og en række danske universiteter – herunder IT-Universitetet – gøre det lettere for virksomheder at finde det rette efteruddannelsestilbud.

Professor Sebastian Risi modtager bevilling til at udvikle neurale netværk

Professor Sebastian Risi modtager bevilling til at udvikle neurale netværk

20. april 2022

Professor i Digital Design på IT-Universitet Sebastian Risi har modtaget en bevilling på ca. 550.000 kroner fra GoodAI Grants Program til at udvikle komplekse neurale netværk.

Studiestart: ”Man skal ikke være bange for at disrupte hyggen”

Studiestart: ”Man skal ikke være bange for at disrupte hyggen”

19. april 2022

Hvordan skaber man en inkluderende studiestart på et universitet? IT-Universitetets tutorgruppe deltager i et workshopforløb, der skal hjælpe dem med at skabe gode rammer omkring opstart for nye bachelorstuderende.

IT-Universitetet lancerer gratis onlinekursus i it-sikkerhed for små og mellemstore virksomheder

IT-Universitetet lancerer gratis onlinekursus i it-sikkerhed for små og mellemstore virksomheder

19. april 2022

Uanset om du er selvstændig frisør eller maler, eller arbejder med it til dagligt i en mellemstor virksomhed, er det vigtigt at overveje, hvilken værdifuld data din virksomhed lagrer, og hvordan du beskytter det mod hackerangreb. IT-Universitetet lancerer nu et gratis læringsforløb om it-sikkerhed, der hjælper dig i gang med at ruste din virksomhed mod angreb.

Kan robotter forebygge angstanfald hos børn?

Kan robotter forebygge angstanfald hos børn?

6. april 2022

Morten Roed Frederiksen fra Computer Science på IT-Universitetet har modtaget 1,6 millioner kroner fra DFF til et forskningsprojekt, der skal gøre robotter i stand til at aflæse menneskers følelser. Målet er at skabe teknologi, der kan hjælpe bl.a. børn med angst.

Nye forskningsresultater kan bruges til at forbedre Københavns cykelinfrastruktur

Nye forskningsresultater kan bruges til at forbedre Københavns cykelinfrastruktur

28. marts 2022

En netop offentliggjort forskningsartikel viser, hvordan analyser af netværk kan bruges som et billigt og effektivt værktøj til at gøre byer mere cykelvenlige. Forskningen tager udgangspunkt i København, som bl.a. er blevet analyseret med data fra OpenStreetMap.

Professor: ”Velfærd skal ikke være betinget af, at man har en lang uddannelse”

Professor: ”Velfærd skal ikke være betinget af, at man har en lang uddannelse”

21. marts 2022

Danmark har den mest digitaliserede offentlige sektor i verden, men selvom der er fokus på digital inklusion, har mange borgere svært ved at navigere i den digitale verden. I en ny podcast taler leder af Center for Digital Velfærd på IT-Universitetet Brit Ross Winthereik om løsninger på problemet.

Professor Steffen Dalsgaard vinder stort legat til forskningsprojekt om grøn it

Professor Steffen Dalsgaard vinder stort legat til forskningsprojekt om grøn it

17. marts 2022

Professor ved Business IT på IT-Universitetet i København Steffen Dalsgaard har netop modtaget det Europæiske Forskningsråds Consolidator Grant på næsten 15 millioner kroner til et femårigt, globalt forskningsprojekt, der går kritisk til grønne it-løsninger.

Professor efterlyser mod til at skabe et bølgeeventyr: ”Det her virker tosset, men vi går all in!”

Professor efterlyser mod til at skabe et bølgeeventyr: ”Det her virker tosset, men vi går all in!”

3. marts 2022

Der mangler hverken bølger eller pionerer indenfor bølgeenergi i Danmark. Professor ved IT-Universitetet, Brit Ross Winthereik, stod i spidsen for en undersøgelse af bølgeenergikulturen og giver sit bud på, hvorfor vi stadig venter på det store bølgeeventyr.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra https://en.itu.dk/research/portalplaceholder?layoutfraction=top&langRef=https://pure.itu.dk/portal/da/persons-education/search.html?lastName=C&page=4