Kurset er fordelt på to halve dage. Første dag fra kl. 9-13 og anden dag fra kl. 13-16.
Dag 1: Dataforståelse
- Hvad er data?
- Overblik over data, herunder ideer til klargøring og behandling af data
Dag 2: Dataanvendelse og dataretlige principper
- De dataretlige og etiske principper for dataanvendelse
- Case, hvor vi arbejder med risici og de forretningsmæssige implikationer
Begge dage ligger op til interaktion og involvering af deltagerne.
Dag 1: Dataforståelse
Data er mange forskellige ting. Mange organisationer fokuserer ofte på persondata, men alle it-systemer producerer og anvender data lige fra økonomisystemer til produktionssystemer. Dertil kommer eksterne data fra leverandører eller andre datakilder som fx DMI eller Geostyrelsen.
At arbejde med data kræver, at man ved, hvad data er, og hvilke data man har brug for. De fleste data skal behandles og/eller beriges, før de kan indgå i organisatoriske processer. Man skal derfor gøre sig klart, hvilke data man ønsker at anvende til hvilke formål, samt hvem der ejer de pågældende data.
Når man har overblik over data, skal man have klarlagt, hvilke formater data findes i. Hvor valide er data? Hvad er deres vedligeholdelsessekvens? Hvilke konsekvenser har det for vores organisation/vidensniveau/kompetenceniveau, at vi inddrager disse og/eller flere data? Skal man berige data, blot fordi man kan? Anvendes data til effektivisering, automatisering eller ny innovation, og hvilke konsekvenser har det? Udvikler vi et støtteværktøj eller et autonomt værktøj? Og har værktøjets anvendelse konsekvenser for vores produkter, organisation eller marked? Er der beslutninger, der bliver taget og i så fald hvor?
Disse overvejelser er afgørende for at træffe beslutninger om anvendelsen af data og for en bevidsthed om det grundlag beslutningerne bliver truffet på. Desuden skaber overvejelserne afsæt for at vurdere den forretningsmæssige betydning af disse databaserede beslutninger, herunder også i et dataretligt og etisk perspektiv.
Dag 2: Data anvendelse og dataretlige principper
Når vi har klarlagt de fire H’er Hvilke, Hvorfra, Hvortil, Hvordan, kan vi se på anvendelsen af data ud fra organisatoriske, dataretlige og etiske perspektiver.
- Hvem skal have adgang til data?
- Hvordan kan/skal data anvendes?
- Skaber anvendelsen nye risici, som vi skal være opmærksomme på?
- Skaber anvendelsen af data afhængigheder af andre, som kan være afgørende for vores forretning?
- Hvordan minimerer vi disse risici og afhængigheder?
- Hvilke dataretlige principper skal vi anvende?
- Hvilke etiske problemstillinger skal vi overveje?
Vi tager udgangspunkt i de dataretlige principper, som GDPR er baseret på og drøfter, om vi altid skal anvende dem, eller om der er andre principper, vi kan anvende.
I anvendelsen af data skal man være særligt opmærksom på, om nogle kan kontaminere data eller data kan gå tabt. Man skal også være opmærksom på afhængighedsforhold, hvis man ikke selv ejer data. Data kan fx komme fra en offentlig kilde eller fra produktionen, hvor data ejes af det firma, der leverer robotter til produktionen som fx Siemens.
Dernæst skal man spørge sig selv, hvilken viden man ønsker at være i besiddelse af. Data kan vise, at vores CO2-beregninger er beregnet forkert, eller at grænseværdierne i produktionen er forkerte. Får vi viden, som vi ikke kan sidde overhørig? Det kan skabe retlige og/eller etiske problemstillinger, som man ikke tidligere har været opmærksom på.
Arbejdet med data kan desuden ændre hele måden, vi driver vores forretning på, som fx fiskere, der tidligere fiskede efter strømforhold og viden om fiskestrømme, men i dag fisker efter sonar. Det skaber en afhængighed af teknologi, som man skal være bevidst om og tage et informeret valg i relation til.
Vi inddrager også etiske overvejelser. Igen baseret på de etiske/moralske principper som GDPR bygger på, kombineret med andre tilgange til de etiske overvejelser, herunder spørgsmålet om etik over hovedet bør spille en rolle for vores forretningsmæssige brug af data.
Ved hjælp af en case ser vi til slut på følgende:
Hvordan indgår data i forretningsprocesser som fx fuldautomatiske afgørelser? Hvor ligger ansvaret for afgørende og beslutninger? Hvilken betydning har det for forretningen, når vi automatisere, effektivisere og udvikler med data? Hvilken betydning har it-sikkerhed i den sammenhæng?