Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Åbent Hus 2022
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Spørg en studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • Besøg ITU
    • Studerende for en dag
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Gymnasiebesøg
    • Studiepraktik i uge 43
    • Åbent Hus
    • Få besøg af ITU
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Master i it
    • Master i it-ledelse
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg IT-Universitetet
    • Kontakt
    • Enkeltfagskurser
    • Se alle kurser
    • Kontakt
    • Korte kurser:
      ITU Professional Courses

    • Om ITU Professional Courses
    • Kommende kurser
    • Tidligere kurser og forløb
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Mød vores undervisere
    • Finansiering
    • Kontakt
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Centre for Information Security and Trust
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Find en forsker
    • Faculty Search
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Kandidatportrætter
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup programme
    • Startup historier
  • Om ITU
    • Stillinger
    • Presse
    • ITU Alumni
    • Nyheder
    • Events
    • Kontakt
    • Om ITU
  • ENG
ITU samarbejder med Harvard
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  ITU samarbejder med Harvard

ITU samarbejder med Harvard

Indimellem er det godt at blive mindet om, at du ikke er den eneste, der tænker, oplever og gør som dig. Ligesom det hjælper at vide, at mennesker er forskellige. I krydsfeltet mellem ens og forskellig mødtes studerende på kurset Society and Technology på Global Business Informatics online med studerende på Harvard University sidste år.

Rachel Douglas-JonesSamarbejderUddannelseInstitut for Business IT

Skrevet 5. marts 2015 12:34

Internettet er - med et par diktatoriske undtagelser - det samme verden over. Men bruger vi, homo sapiens, det på samme måde uanset vores baggrund? Det spørgsmål søges blandt andet besvaret på kurserne Society and Technology på IT-Universitetet og Exploring Race and Community in the Digital World på Harvard University i USA, og sidste år mødtes de to klasser online for at udveksle digitale autobiografier med beskrivelser af de studerendes første oplevelser med det store WWW og deres brug af det i dag.

Society and Technology ligger i første semester på første år af Global Business Informatics og behandler samfundets og teknologiens uadskillelighed. Underviseren er assistant professor Rachel Douglas-Jones, og hun mødte første gang sin amerikanske kollega Carla Denny Martin, underviser på African and African American Studies på Harvard, da de begge studerede på det amerikanske universitet i 2007.

“Idéen til det her samarbejde opstod, da Carla og jeg mødtes igen, da jeg besøgte Harvard i foråret 2014. Jeg vidste, hun underviste i faget Race and Technology, fordi vi allerede var blevet genforenet på Twitter, og vi indså, at vores studerende indimellem kæmpede med at sætte deres erfaringer i forhold til forskellige teknologier. Det gjaldt endda også teknologier, der definerede forskellige perioder af deres liv. Så vi tog det gode gamle pennevenkoncept frem og satte vores studerende i kontakt med hinanden, så de kunne dele deres digitale autobiografier,” forklarer Rachel Douglas-Jones.

Hvad er en digital borger?

I de digitale autobiografier reflekterede de studerende over deres teknologiske livsbane indtil videre med fokus på it. Formålet var at give dem mulighed for at få kendskab til de anderledes oplevelser deres jævnaldrende på et andet kontinent havde og dermed gøre dem bevidste om de særlige nationale, historiske og infrastrukturelle kendetegn, der var ved deres brug af de digitale teknologier, og hjælpe dem til at opdage, hvordan andres erfaringer afveg fra deres egne.

»

Det var interessant at se, at hvor det at spille både var noget socialt og en introduktion til internettet for begge grupper, kunne de danske og amerikanske studerende stort set ikke være mere forskellige, når det handler om tillid.

Rachel Douglas-Jones

«
“Ambitionen var at se, hvordan denne refleksion kunne forme den måde, de studerende forholdt sig til teksterne, som kurset skred frem, og det var meget klart, da de indså, at deres perspektiv og erfaring ikke nødvendigvis deles af jævnaldrende over hele verden,” siger Rachel Douglas-Jones.

“Som lærer med international baggrund overraskede det mig, hvor stor en rolle de sociale medier har spillet for de danske studerende i deres barndom, og hvor centralt det at spille spil har været for både danskerne og amerikanerne. Det danske CPR-nummer og det amerikanske Social Security nummer førte til grundige diskussioner om statens rolle, privatliv på nettet, og de forskellige forventninger til, hvad det vil sige at være en digital borger.”

Et spørgsmål om tillid

Tre temaer var centrale i det internationale møde: En ny, amerikansk erkendelse af, at internettet er engelsk, og at det medfører nogle udfordringer for ikke-engelsktalende. Spil som introduktion til nettet, samt - nu hvor livet leves online - tillid. Det første gav amerikanerne stof til eftertanke. Det andet viste sig at være et fællestræk, der strakte sig på tværs af vand og land, mens det tredje afslørede store forskelle i forhold til både oplevelsen af sikkerhed online og tillid til regering og andre offentlige myndigheder.

“Det var interessant at se, at hvor det at spille både var noget socialt og en introduktion til internettet for begge grupper, kunne de danske og amerikanske studerende stort set ikke være mere forskellige, når det handler om tillid. NSA-skandalen spiller formentlig en stor rolle her, og de amerikanske studerende kunne ikke fatte, hvor meget information danskerne villigt overdrager myndighederne, og den store tillid de har til for eksempel NemIDs sikkerhed,” fortæller Rachel Douglas-Jones og anbefaler andre at søge lignende samarbejder.

“Et samarbejde som det her giver mulighed for at linke studerende på tværs af grænser og fordrer en givende diskussion af fælles emner, som de måske har helt anderledes udgangspunkter for og erfaringer med. Jeg oplevede, at de studerende var meget engagerede, når de fik kommentarer tilbage fra amerikanerne og havde mulighed for at stille spørgsmål til dem. Og så fik jeg det indtryk, at de havde stor fornøjelse af at opdage, hvor de var ens og diskutere forskelle som for eksempel CPR-nummeret, NemID og det at bruge flere sprog online.”

Udvalgte Harvard-reaktioner på danske autobiografier:

"One major similarity we found was that we too found our first encounters through gaming on the Internet. We found this to be an interesting starting point as the Internet was created as an information bank, yet we all used it for non-scholarly purposes at first."

"We […] thought that your stories on accessibility were very thought provoking. In our discussion group, we had two Americans and a member from Japan. As Americans we realized we had never thought of the Internet as being so western-language normative, and perhaps taken for granted having English as our first language. Our discussion group member from Japan spoke to her experience as native Japanese speaker who found it was difficult to search using English as very few people speak English in Japan."

"We were struck by the extent to which you use different languages online—and that some of you learned to use English differently through engagement online. It really alerted us to the different ways in which the internet is used by diverse populations in other parts of the world. We hadn’t realized the extent to which the internet is Anglicized."

"Your writing about dial-up service […] gave us all fond memories. The processing of actually dialing up with the loud noise is an unforgettable memory. We even went to YouTube to find a clip of the noise. Related to this, we found your memories of going to a computer interesting—having to visit a friend, the school library, or an Internet cafe. In the era of the ubiquity of the laptop, it is important to remember the history of the physicality of technology."

"We are all surprised by how much you trust your government and your companies with private and personal information. The notion of a universal "NemID" seems far to easy to exploit and steal. Is identity theft a concern of yours? We have also been told that part of the NemID gives away your gender. Isn't that unsafely giving away private information? […) In America we largely consider the NSA to be illegally accessing our private data. Giving up privacy is considered not worth the potential security gains."

Udvalgte ITU-reaktioner på amerikanske autobiografier:

“We see that there is a general consensus that privacy online is a big issue for all of you. While we are also aware of what kind of information we share online and how it is being distributed, we were a little bit surprised about how distrustful you are of the NSA with regards to how they fetch people’s information and how they handle it."

"We found it funny of how surprised you were of the NemID system and how wary you guys are when it comes to putting that sort of information online. In Denmark most people trust the NemID to be really safe when it comes to your personal data."

"Some of you mentioned that you were surprised that we are bilingual and that we feel just as comfortable using English online as our native language. We think this comes down to how early we have English as a subject in school, some schools begin as early as 1st grade, and also how little of a country Denmark is, which means that a lot of our medias derives from American sources."

"Another thing that surprised us was that one of the students actually learned how to game before he could read as this pretty rare to see in our society. However, it is becoming more common that children will sit behind their computer screens after school than practice their reading."

"What we found interesting in your autobiographies was the fact that your first encounter with the computer and internet was for fun and games and then later on it would become a part of your social identity, through social media. We found out that we got engaged with the social media and digital technology at the same age."

Nyheder

Forskning fra IT-Universitetet skal fremme demokratiske virksomheder

Forskning fra IT-Universitetet skal fremme demokratiske virksomheder

23. juni 2022

Kendskabet til demokratiske virksomheder halter blandt iværksættere, når de skal vælge virksomhedsform. En ekspertgruppe under Erhvervsministeriet har netop udgivet nye anbefalinger, der bl.a. er baseret på analyser af iværksætteri foretaget af ITU-forskere.

Per Bruun Brockhoff bliver ny rektor på IT-Universitetet i København

Per Bruun Brockhoff bliver ny rektor på IT-Universitetet i København

20. juni 2022

Per Bruun Brockhoff, institutdirektør på DTU Compute, bliver IT-Universitetets nye rektor. Han tiltræder stillingen den 1. september 2022.

Innovationsprojekter omsætter viden til praksis – og giver nye perspektiver på forskningen

Innovationsprojekter omsætter viden til praksis – og giver nye perspektiver på forskningen

16. juni 2022

ITU-forskerne Cancan Wang og Bernardo David har begge sikret midler fra Copenhagen Fintech til at realisere deres respektive forskning i erhvervslivet. Der er mulighed for at afprøve forskningsresultater i praksis, når man søger et innovationsprojekt gennem universitetet.

Forskningsgruppen NERDS vinder Årets Forskningsmiljø 2022

Forskningsgruppen NERDS vinder Årets Forskningsmiljø 2022

2. juni 2022

IT-Universitetet i Københavns forskningsgruppe Networks, Data, and Society (NERDS) vinder Det Unge Akademis pris for Årets Forskningsmiljø. Det er første gang nogensinde, at prisen uddeles.

Bevillinger: ITU-forskere ser nærmere på kulturdynamikker i digitaliseringens tidsalder

Bevillinger: ITU-forskere ser nærmere på kulturdynamikker i digitaliseringens tidsalder

1. juni 2022

Lektor på Digital Design Luca Rossi og Postdoc på Business IT Vasilieos-Spyridon Vlassis har sikret 4,6 millioner kroner fra det europæiske CHANSE-program til deres respektive forskningsprojekter i digital innovation og kulturdynamikker.

Projektledelse: Elon Musk er bedre til at afvikle rummissioner end NASA

Projektledelse: Elon Musk er bedre til at afvikle rummissioner end NASA

30. maj 2022

Ny opsigtsvækkende forskning fra den internationalt anerkendte projektledelsesekspert og Villum Kann Rasmussen-professor på IT-Universitetet Bent Flyvbjerg viser, at SpaceX med sin skalerbare strategi er mere effektiv i afviklingen af rummissioner end NASA.

Digital genskabelse af lydbilledet fra 1600-tallets Helsingør

Digital genskabelse af lydbilledet fra 1600-tallets Helsingør

24. maj 2022

Forskere fra IT-Universitetet har været med til at udvikle tre digitale installationer, som forbinder fortid og nutid i Helsingør by. Formålet er at undersøge nye og mere kropslige former for historiefortælling, fortæller lektor Jonas Fristch.

Konference: Hvordan sikrer vi etisk forsvarlig kunstig intelligens?

Konference: Hvordan sikrer vi etisk forsvarlig kunstig intelligens?

10. maj 2022

D. 20. maj inviterer ITU og Nationalt Center for Etik til konferencen "Etik som vejviser i AI-landskabet", hvor der stilles skarpt på etisk anvendelse af kunstig intelligens. Professor på IT-Universitetet, Brit Ross Winthereik forklarer, hvorfor det er nødvendigt at tale om etik og kunstig intelligens ved konferencen, hvor også EU-Kommissær Margrethe Vestager præsenterer et oplæg.

Rasmus Ejlers Møgelberg og Jonas Fritsch modtager bevillinger fra DFF

Rasmus Ejlers Møgelberg og Jonas Fritsch modtager bevillinger fra DFF

10. maj 2022

De to forskere fra hhv. Datalogi og Digital Design på IT-Universitetet, har hver sikret en bevilling på godt 2,8 millioner kroner til deres respektive forskningsprojekter.

Margrethe Vestager vil tale om etik og kunstig intelligens ved konference på ITU

Margrethe Vestager vil tale om etik og kunstig intelligens ved konference på ITU

4. maj 2022

Den 20. maj løber konferencen "Etik som vejviser i AI-landskabet" af stablen på IT-Universitetet i København. Den teknologiske udvikling udfordrer samfundet. Hvordan løses nye problemstillinger på etisk vis? Oplev bl.a. EU-Kommissær Margrethe Vestager give sit perspektiv på kunstig intelligens i fremtidens Europa.

European Blockchain Center annoncerer nyt partnerskab

European Blockchain Center annoncerer nyt partnerskab

28. april 2022

IT-Universitetet i Københavns European Blockchain Center starter nyt partnerskab med SupraOracles. Ambitionen er at udforske samarbejdets muligheder for at skabe værdi for blockchain-industrien på verdensplan.

Nyt samarbejde gør det lettere at finde efteruddannelsestilbud

Nyt samarbejde gør det lettere at finde efteruddannelsestilbud

22. april 2022

Danske virksomheder har et stort behov for efteruddannelse af akademisk uddannede medarbejdere inden for it og digitalisering. Nu skal et nyt samarbejde mellem Dansk Industri og en række danske universiteter – herunder IT-Universitetet – gøre det lettere for virksomheder at finde det rette efteruddannelsestilbud.

Professor Sebastian Risi modtager bevilling til at udvikle neurale netværk

Professor Sebastian Risi modtager bevilling til at udvikle neurale netværk

20. april 2022

Professor i Digital Design på IT-Universitet Sebastian Risi har modtaget en bevilling på ca. 550.000 kroner fra GoodAI Grants Program til at udvikle komplekse neurale netværk.

Studiestart: ”Man skal ikke være bange for at disrupte hyggen”

Studiestart: ”Man skal ikke være bange for at disrupte hyggen”

19. april 2022

Hvordan skaber man en inkluderende studiestart på et universitet? IT-Universitetets tutorgruppe deltager i et workshopforløb, der skal hjælpe dem med at skabe gode rammer omkring opstart for nye bachelorstuderende.

IT-Universitetet lancerer gratis onlinekursus i it-sikkerhed for små og mellemstore virksomheder

IT-Universitetet lancerer gratis onlinekursus i it-sikkerhed for små og mellemstore virksomheder

19. april 2022

Uanset om du er selvstændig frisør eller maler, eller arbejder med it til dagligt i en mellemstor virksomhed, er det vigtigt at overveje, hvilken værdifuld data din virksomhed lagrer, og hvordan du beskytter det mod hackerangreb. IT-Universitetet lancerer nu et gratis læringsforløb om it-sikkerhed, der hjælper dig i gang med at ruste din virksomhed mod angreb.

Kan robotter forebygge angstanfald hos børn?

Kan robotter forebygge angstanfald hos børn?

6. april 2022

Morten Roed Frederiksen fra Computer Science på IT-Universitetet har modtaget 1,6 millioner kroner fra DFF til et forskningsprojekt, der skal gøre robotter i stand til at aflæse menneskers følelser. Målet er at skabe teknologi, der kan hjælpe bl.a. børn med angst.

Nye forskningsresultater kan bruges til at forbedre Københavns cykelinfrastruktur

Nye forskningsresultater kan bruges til at forbedre Københavns cykelinfrastruktur

28. marts 2022

En netop offentliggjort forskningsartikel viser, hvordan analyser af netværk kan bruges som et billigt og effektivt værktøj til at gøre byer mere cykelvenlige. Forskningen tager udgangspunkt i København, som bl.a. er blevet analyseret med data fra OpenStreetMap.

Professor: ”Velfærd skal ikke være betinget af, at man har en lang uddannelse”

Professor: ”Velfærd skal ikke være betinget af, at man har en lang uddannelse”

21. marts 2022

Danmark har den mest digitaliserede offentlige sektor i verden, men selvom der er fokus på digital inklusion, har mange borgere svært ved at navigere i den digitale verden. I en ny podcast taler leder af Center for Digital Velfærd på IT-Universitetet Brit Ross Winthereik om løsninger på problemet.

Professor Steffen Dalsgaard vinder stort legat til forskningsprojekt om grøn it

Professor Steffen Dalsgaard vinder stort legat til forskningsprojekt om grøn it

17. marts 2022

Professor ved Business IT på IT-Universitetet i København Steffen Dalsgaard har netop modtaget det Europæiske Forskningsråds Consolidator Grant på næsten 15 millioner kroner til et femårigt, globalt forskningsprojekt, der går kritisk til grønne it-løsninger.

Professor efterlyser mod til at skabe et bølgeeventyr: ”Det her virker tosset, men vi går all in!”

Professor efterlyser mod til at skabe et bølgeeventyr: ”Det her virker tosset, men vi går all in!”

3. marts 2022

Der mangler hverken bølger eller pionerer indenfor bølgeenergi i Danmark. Professor ved IT-Universitetet, Brit Ross Winthereik, stod i spidsen for en undersøgelse af bølgeenergikulturen og giver sit bud på, hvorfor vi stadig venter på det store bølgeeventyr.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra https://en.itu.dk/