Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Åbent hus for bacheloruddannelser
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Åbent hus for kandidatuddannelser
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • Mød ITU
    • Spørg en studerende
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Åbent hus
    • For gymnasielærere
    • Gymnasiebesøg
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Master i it
    • Master i it-ledelse
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg og arrangementer
    • Kontakt
    • Enkeltfagskurser
    • Om enkeltfag
    • Enkeltfagskurser på masterniveau
    • Se alle enkeltfagskurser
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser

    • Om ITU Professional Courses
    • Kurser
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Kontakt
    • Nyhedsbrev
    • Online kurser
    • Kurser i cybersikkerhed
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Centre for Information Security and Trust
    • Danish Institute for IT Program Management
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup programme
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
ITU samarbejder med Harvard
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  ITU samarbejder med Harvard

ITU samarbejder med Harvard

Indimellem er det godt at blive mindet om, at du ikke er den eneste, der tænker, oplever og gør som dig. Ligesom det hjælper at vide, at mennesker er forskellige. I krydsfeltet mellem ens og forskellig mødtes studerende på kurset Society and Technology på Global Business Informatics online med studerende på Harvard University sidste år.

Rachel Douglas-JonesSamarbejderUddannelseInstitut for Business IT

Skrevet 5. marts 2015 12:34

Internettet er - med et par diktatoriske undtagelser - det samme verden over. Men bruger vi, homo sapiens, det på samme måde uanset vores baggrund? Det spørgsmål søges blandt andet besvaret på kurserne Society and Technology på IT-Universitetet og Exploring Race and Community in the Digital World på Harvard University i USA, og sidste år mødtes de to klasser online for at udveksle digitale autobiografier med beskrivelser af de studerendes første oplevelser med det store WWW og deres brug af det i dag.

Society and Technology ligger i første semester på første år af Global Business Informatics og behandler samfundets og teknologiens uadskillelighed. Underviseren er assistant professor Rachel Douglas-Jones, og hun mødte første gang sin amerikanske kollega Carla Denny Martin, underviser på African and African American Studies på Harvard, da de begge studerede på det amerikanske universitet i 2007.

“Idéen til det her samarbejde opstod, da Carla og jeg mødtes igen, da jeg besøgte Harvard i foråret 2014. Jeg vidste, hun underviste i faget Race and Technology, fordi vi allerede var blevet genforenet på Twitter, og vi indså, at vores studerende indimellem kæmpede med at sætte deres erfaringer i forhold til forskellige teknologier. Det gjaldt endda også teknologier, der definerede forskellige perioder af deres liv. Så vi tog det gode gamle pennevenkoncept frem og satte vores studerende i kontakt med hinanden, så de kunne dele deres digitale autobiografier,” forklarer Rachel Douglas-Jones.

Hvad er en digital borger?

I de digitale autobiografier reflekterede de studerende over deres teknologiske livsbane indtil videre med fokus på it. Formålet var at give dem mulighed for at få kendskab til de anderledes oplevelser deres jævnaldrende på et andet kontinent havde og dermed gøre dem bevidste om de særlige nationale, historiske og infrastrukturelle kendetegn, der var ved deres brug af de digitale teknologier, og hjælpe dem til at opdage, hvordan andres erfaringer afveg fra deres egne.

»

Det var interessant at se, at hvor det at spille både var noget socialt og en introduktion til internettet for begge grupper, kunne de danske og amerikanske studerende stort set ikke være mere forskellige, når det handler om tillid.

Rachel Douglas-Jones

«
“Ambitionen var at se, hvordan denne refleksion kunne forme den måde, de studerende forholdt sig til teksterne, som kurset skred frem, og det var meget klart, da de indså, at deres perspektiv og erfaring ikke nødvendigvis deles af jævnaldrende over hele verden,” siger Rachel Douglas-Jones.

“Som lærer med international baggrund overraskede det mig, hvor stor en rolle de sociale medier har spillet for de danske studerende i deres barndom, og hvor centralt det at spille spil har været for både danskerne og amerikanerne. Det danske CPR-nummer og det amerikanske Social Security nummer førte til grundige diskussioner om statens rolle, privatliv på nettet, og de forskellige forventninger til, hvad det vil sige at være en digital borger.”

Et spørgsmål om tillid

Tre temaer var centrale i det internationale møde: En ny, amerikansk erkendelse af, at internettet er engelsk, og at det medfører nogle udfordringer for ikke-engelsktalende. Spil som introduktion til nettet, samt - nu hvor livet leves online - tillid. Det første gav amerikanerne stof til eftertanke. Det andet viste sig at være et fællestræk, der strakte sig på tværs af vand og land, mens det tredje afslørede store forskelle i forhold til både oplevelsen af sikkerhed online og tillid til regering og andre offentlige myndigheder.

“Det var interessant at se, at hvor det at spille både var noget socialt og en introduktion til internettet for begge grupper, kunne de danske og amerikanske studerende stort set ikke være mere forskellige, når det handler om tillid. NSA-skandalen spiller formentlig en stor rolle her, og de amerikanske studerende kunne ikke fatte, hvor meget information danskerne villigt overdrager myndighederne, og den store tillid de har til for eksempel NemIDs sikkerhed,” fortæller Rachel Douglas-Jones og anbefaler andre at søge lignende samarbejder.

“Et samarbejde som det her giver mulighed for at linke studerende på tværs af grænser og fordrer en givende diskussion af fælles emner, som de måske har helt anderledes udgangspunkter for og erfaringer med. Jeg oplevede, at de studerende var meget engagerede, når de fik kommentarer tilbage fra amerikanerne og havde mulighed for at stille spørgsmål til dem. Og så fik jeg det indtryk, at de havde stor fornøjelse af at opdage, hvor de var ens og diskutere forskelle som for eksempel CPR-nummeret, NemID og det at bruge flere sprog online.”

Udvalgte Harvard-reaktioner på danske autobiografier:

"One major similarity we found was that we too found our first encounters through gaming on the Internet. We found this to be an interesting starting point as the Internet was created as an information bank, yet we all used it for non-scholarly purposes at first."

"We […] thought that your stories on accessibility were very thought provoking. In our discussion group, we had two Americans and a member from Japan. As Americans we realized we had never thought of the Internet as being so western-language normative, and perhaps taken for granted having English as our first language. Our discussion group member from Japan spoke to her experience as native Japanese speaker who found it was difficult to search using English as very few people speak English in Japan."

"We were struck by the extent to which you use different languages online—and that some of you learned to use English differently through engagement online. It really alerted us to the different ways in which the internet is used by diverse populations in other parts of the world. We hadn’t realized the extent to which the internet is Anglicized."

"Your writing about dial-up service […] gave us all fond memories. The processing of actually dialing up with the loud noise is an unforgettable memory. We even went to YouTube to find a clip of the noise. Related to this, we found your memories of going to a computer interesting—having to visit a friend, the school library, or an Internet cafe. In the era of the ubiquity of the laptop, it is important to remember the history of the physicality of technology."

"We are all surprised by how much you trust your government and your companies with private and personal information. The notion of a universal "NemID" seems far to easy to exploit and steal. Is identity theft a concern of yours? We have also been told that part of the NemID gives away your gender. Isn't that unsafely giving away private information? […) In America we largely consider the NSA to be illegally accessing our private data. Giving up privacy is considered not worth the potential security gains."

Udvalgte ITU-reaktioner på amerikanske autobiografier:

“We see that there is a general consensus that privacy online is a big issue for all of you. While we are also aware of what kind of information we share online and how it is being distributed, we were a little bit surprised about how distrustful you are of the NSA with regards to how they fetch people’s information and how they handle it."

"We found it funny of how surprised you were of the NemID system and how wary you guys are when it comes to putting that sort of information online. In Denmark most people trust the NemID to be really safe when it comes to your personal data."

"Some of you mentioned that you were surprised that we are bilingual and that we feel just as comfortable using English online as our native language. We think this comes down to how early we have English as a subject in school, some schools begin as early as 1st grade, and also how little of a country Denmark is, which means that a lot of our medias derives from American sources."

"Another thing that surprised us was that one of the students actually learned how to game before he could read as this pretty rare to see in our society. However, it is becoming more common that children will sit behind their computer screens after school than practice their reading."

"What we found interesting in your autobiographies was the fact that your first encounter with the computer and internet was for fun and games and then later on it would become a part of your social identity, through social media. We found out that we got engaged with the social media and digital technology at the same age."

Nyheder

Forskere og eksperter viser vejen til en inkluderende digitalisering

Forskere og eksperter viser vejen til en inkluderende digitalisering

27. januar 2023

35 forskere, eksperter og repræsentanter for organisationer har underskrevet en vision, som skal understøtte en mere inkluderende digitalisering af den offentlige sektor. Visionen er et resultatet af konferencen, Welfare after Digitalization, som IT-Universitetets Center for Digital Velfærd var vært for.

Radu-Cristian Curticapean sikrer midler fra Villum Fonden til forskning i beregningsmæssige problemer

Radu-Cristian Curticapean sikrer midler fra Villum Fonden til forskning i beregningsmæssige problemer

24. januar 2023

I år får 22 forskertalenter inden for teknisk og naturvidenskabelig forskning tilsammen 126 mio. kr. fra Villum Fondens Young Investigator-program. En af dem, der i år er sluppet gennem nåleøjet, er lektor i datalogi på IT-Universitetet, Radu-Cristian Curticapean, som har sikret 3 millioner kroner til forskning inden for teoretisk datalogi.

Angående sag om identiske eksamenssæt

Angående sag om identiske eksamenssæt

13. januar 2023

Studerende, der i forbindelse med kurset Security 1 aflagde eksamen d. 22. december sidste år, blev præsenteret for et eksamenssæt identisk med det foregående års eksamenssæt. Universitetets ledelse undersøger pt. sagens omfang.

Studie: Mere transparens vil kunne formodentlig styrke smitteopsporingen

Studie: Mere transparens vil kunne formodentlig styrke smitteopsporingen

21. december 2022

Forskere fra IT-Universitetet har undersøgt brugen af smitteopsporings-applikationer i fire lande, og de kan konkludere, at mange har fravalgt at deltage i den digitale opsporing pga. bekymring over beskyttelsen af deres private data. Studiet, som er blevet offentliggjort i det anerkendte datalogiske medie, ACM, kan vise sig værdifuldt i bekæmpelsen af fremtidige pandemier.

ITU-forsker modtager bevilling til udvikling af kvante-inspirerede algoritmer

ITU-forsker modtager bevilling til udvikling af kvante-inspirerede algoritmer

19. december 2022

Lektor på IT-Universitetet i København, Michael Kastoryano, er blevet tildelt fem millioner kroner fra Carlsbergfonden til udvikling af kvante-inspirerede algoritmer.

ITU-datalog modtager bevilling til at optimere maskinlæringsmodeller på små enheder

ITU-datalog modtager bevilling til at optimere maskinlæringsmodeller på små enheder

16. december 2022

Lektor i datalogi på IT-Universitetet i København, Pınar Tözün, har modtaget 2,7 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden til at udvikle nye mekanismer, der kan optimere databehandling på små hardware-enheder.

ITU-forsker sikrer midler fra Det Europæiske Forskningsråd til at udvikle kreativ AI

ITU-forsker sikrer midler fra Det Europæiske Forskningsråd til at udvikle kreativ AI

14. december 2022

Professor Sebastian Risi fra IT-Universitetet i Københavns Institut for Digital Design har modtaget en bevilling på 14,8 millioner kroner til at udvikle kunstig intelligens, som er i stand til at tilpasse sig uforudsete omstændigheder. Målet er at forløse mere af automatiseringens enorme potentiale.

Spinout-virksomheden LAIKA hjælper forfattere over skriveblokaden

Spinout-virksomheden LAIKA hjælper forfattere over skriveblokaden

9. december 2022

Lektor på IT-Universitetet, Martin Pichlmair, står bag udviklingen af LAIKA – et redskab baseret på kunstig intelligens, der agerer skrivemakker for forfattere, der kæmper med at finde inspirationen. Projektet er i samarbejde med ITU Business Unit netop lanceret som spinoutvirksomhed.

Forskningsprojekt om internetvalg i Grønland skal give bedre beslutningsgrundlag

Forskningsprojekt om internetvalg i Grønland skal give bedre beslutningsgrundlag

7. december 2022

Et forskningsprojekt, som har til formål at undersøge, hvorvidt man kan skabe et tillidsvækkende internetvalg i Grønland, er nu blevet delt i to, således at IT-Universitetets forskere kan arbejde uafhængigt af kommercielle interesser.

Kan sikkerhedsproblemerne i Whatsapp løses?

Kan sikkerhedsproblemerne i Whatsapp løses?

29. november 2022

Verdens mest brugte beskedapplikation, Whatsapp, er blevet kritiseret for at have store sikkerhedsproblemer. Nu vil forskere fra IT-Universitetet udvikle en metode, som kan hjælpe tech-virksomhederne og deres udviklere med at sikre, at behandlingen af brugernes data sker som tilsigtet.

Engang var vi verdensmestre i demokratisk iværksætteri – hvordan bliver vi det igen?

Engang var vi verdensmestre i demokratisk iværksætteri – hvordan bliver vi det igen?

29. november 2022

Demokratisk iværksætteri kan være med til at tackle nogle af samfundets største udfordringer og hjælpe et arbejdsmarked i forandring. Selvom vi har tradition for medarbejderejede virksomheder i Danmark, er vi langt bagefter udviklingen i dag. Det vil ITU-forskningsgruppen Reflection and Action (Reflact) gøre noget ved.

Routledge udgiver længe ventet håndbog i kollektiv intelligens

Routledge udgiver længe ventet håndbog i kollektiv intelligens

23. november 2022

Håndbogen, som bl.a. er redigeret af adjunkt på IT-Universitetet, Carina Antonia Hallin, er et vigtigt fundament for forskere, der arbejder med kollektiv intelligens inden for en bred vifte af discipliner. Bogen er nu mulig at forudbestille.

ITU-forsker sikrer prestigiøs EU-bevilling til forskning i teoretisk datalogi

ITU-forsker sikrer prestigiøs EU-bevilling til forskning i teoretisk datalogi

22. november 2022

Lektor Radu-Cristian Curticapean fra IT-Universitetet i København har modtaget en bevilling på ca. 11 millioner kroner fra Det Europæiske Forskningsråd til at forske i teoretisk datalogi.

ITU-forskning i valgsikkerhed og grafmodifikation bevilget midler fra DFF

ITU-forskning i valgsikkerhed og grafmodifikation bevilget midler fra DFF

16. november 2022

To forskere fra Institut for Datalogi på IT-Universitetet i København, lektor Oksana Kulyk og adjunkt Paloma Thomé De Lima, har hver især modtaget 2,8 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond til deres respektive projekter.

Nyt forskningscenter stiller skarpt på IT-aspekterne af den grønne omstilling

Nyt forskningscenter stiller skarpt på IT-aspekterne af den grønne omstilling

11. november 2022

IT-Universitetet lancerer nyt Center for Climate IT, der stiller skarpt på det komplekse forhold mellem digitalisering og klimaforandringer. Centeret åbnes formelt ved en reception på ITU d. 7. december.

AI-spilmotor-udvikleren modl.ai sikrer investering på 63 millioner kroner

AI-spilmotor-udvikleren modl.ai sikrer investering på 63 millioner kroner

9. november 2022

Firmaet, der bl.a. er stiftet af professor ved IT-Universitetet, Sebastian Risi, tackler komplekse spiludviklingsproblemer ved hjælp af kunstig intelligens og en hær automatiserede spillere.

Forskningsprojekt giver vigtig viden om digital udsathed

Forskningsprojekt giver vigtig viden om digital udsathed

7. november 2022

I forskningsprojektet CAPE indsamles og analyseres erfaringer fra nogle af landets frivillige it-hjælpere, som hjælper digitalt udsatte borgere. Forskningsresultaterne kan blive værdifulde, når de nuværende offentlige it-systemer skal forbedres – og ikke mindst når fremtidens pendant til MitID skal designes.

Med filosofien som vejviser i en digital tid

Med filosofien som vejviser i en digital tid

3. november 2022

Filosofi kan være en indgang til at nytænke udviklingen af de teknologier, som får stadig større indflydelse på vores liv, samfund og verden. I IT-Universitetets AIRLab bruger lektor, Jonas Fritsch, den franske psykoanalytiker og filosof, Felix Guattaris essay, De tre økologier, til at perspektivere sin forskning for at skabe teknologisk grundlag for en holistisk og grøn udvikling.

ITU åbner Center for Digital Play

ITU åbner Center for Digital Play

24. oktober 2022

Det ny Center for Digital Play på IT-Universitetet i København skal fungere som ramme omkring forskning inden for computerspil, kreativ kunstig intelligens, design og digital kultur.

Folketingsvalg: ITU’s eksperter står klar med svar

Folketingsvalg: ITU’s eksperter står klar med svar

13. oktober 2022

Den digitale vinkel på det kommende folketingsvalg finder du på IT-Universitetet. Hvis du er journalist og har spørgsmål om fx misinformation på sociale medier, datavisualisering eller kandidattests, kan du kontakte en af IT-Universitetets eksperter.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra https://en.itu.dk/