Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Åbent hus for bacheloruddannelser
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Åbent hus for kandidatuddannelser
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • Mød ITU
    • Spørg en studerende
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Åbent hus
    • For gymnasielærere
    • Gymnasiebesøg
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Master i it
    • Master i it-ledelse
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg og arrangementer
    • Kontakt
    • Enkeltfagskurser
    • Om enkeltfag
    • Enkeltfagskurser på masterniveau
    • Se alle enkeltfagskurser
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser

    • Om ITU Professional Courses
    • Kurser
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Kontakt
    • Nyhedsbrev
    • Online kurser
    • Kurser i cybersikkerhed
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Centre for Information Security and Trust
    • Danish Institute for IT Program Management
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup programme
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Metode: ti trin til personaer
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Metode: ti trin til personaer

Metode: ti trin til personaer

Her får du en metode til at udvikle og lancere personas af høj kvalitet, så du kan begynde at skabe produkter, der taler direkte ind i brugernes behov. Metoden er udviklet af Lene Nielsen, som forsker og underviser i personaer.

Uddannelsedesign

Skrevet 19. maj 2016 11:06 af Ninna Gandrup

Trin 1: Finde brugerne
Først skal du afdække, hvilke målgrupper der findes for dit produkt eller service. Det gør du ved at stille en række spørgsmål:

  • Hvem er brugerne?
  • Hvor mange er de?
  • Hvordan bruger de produktet?

Du kan bruge en kvantitativ metode til at indsamle data og afdække brugerne. Det vigtigste i denne fase er at få en god forståelse af målgruppen. Du kan også undersøge den viden, der i forvejen findes om målgruppen internt i virksomheden.

Kursus i Personas og målgrupper

Kurset ruster dig til at planlægge og udføre målgruppeanalyser, omdanne dem til personas og bruge dem i designprocessen. Du får blandt andet svar på, hvordan du finder du målgruppen for en ny hjemmeside, hvordan du bruger personaer og hvilke anbefalinger du kan give afsenderen, udgiveren eller producenten af et produkt. Du kommer til at arbejde med fokus på målgruppen fra problemafdækning over undersøgelsesdesign til analyse og slutter med at beskrive personas.

Læs mere om kurset og tilmeld dig her.

Trin 2: Udarbejde hypotese
Derefter skal du finde forskelle mellem brugerne. Det gør du ved at stille følgende spørgsmål:

  • Hvordan er brugerne forskellige?

Herefter arbejde du med datamaterialet og finder data for de forskellige grupper. Du navngiver grupperne med et passende navn, så du kan kende dem fra hinanden. Endelig laver du et udkast til en beskrivelse af de forskellige målgruppe. Det er din hypotese.

Trin 3: Verificere
Denne fase handler om at få bekræftet målgrupperne internt i virksomheden, så I har en fælles forståelse af, hvilke målgrupper I arbejder videre med. Det gør du ved at identificere de data, der karakteriserer fx personaer, situationer og scenarier:

  • Data til personaer
    • sympati/antipati
    • indre behov
    • værdier
  • Data til situationer
    • arbejds- og brugsområde
    • arbejds- og brugsbetingelser
  • Data til scenarier
    • arbejdsstrategier og mål
    • informationsstrategier og mål

Du kan bruge en kvalitativ metode til at indsamle data om de forskellige områder og dokumentere det i en rapport, hvis det er nødvendigt.

Formålet med trin tre er at forhindre, at du arbejder ud af en tangent, hvor resten af virksomheden ikke kan genkende målgruppen. Måske opdager du, at du mangler data til at understøtte en hypotese, eller måske stemmer noget data ikke overens med en intern fortælling om en målgruppe. Det er i bund og grund en forhandling, som gerne skulle ende med en fælles forståelse.

Trin 4: Finde mønstre
Fra den data du har nu, skal du så stille dig selv følgende spørgsmål: 

  • Er de første grupperinger rigtige?
  • Skal andre grupper inkluderes?
  • Er alle lige vigtige?

Du kan bruge metoden ”kategorisering” og beskrive kategorierne for at få et bedre overblik. Hvad gør folk forskellige? Hvordan kan man kategorisere det? Måske er det nogle specifikke begreber, der gør, at folk er forskellige.

»

Nu skal personaerne have liv i forhold til organisationen. Find 10-20 kernesituationer, hvor du fortæller, hvordan en persona interagerer med dit produkt og hvor henne. Hvad vil de opnå? Det er der, designprocessen starter.

«

Trin 5: Beskrive personaer
Nu er du klar til at beskrive dine personaer. Det gør du ved at svare på følgende spørgsmål i forhold til hver persona:

  • Hvem (navn, alder, billede, beskæftigelse, baggrund)?
  • Hvad er personaens holdning til det produkt/service, du arbejder med?
  • Hvad er personaens strategier til det produkt/service, du arbejder med?
  • Andre relevante informationer?

Du bruger en fortælleteknik til at beskrive personaerne, så de får liv og ikke kun bliver en opremsning af personlighedstræk. Når du er færdig, skulle du gerne have et antal personabeskrivelser med foto.

Trin 6: Definere situationer
Nu skal personaerne have liv i forhold til organisationen. Find 10-20 kernesituationer, hvor du fortæller, hvordan en persona interagerer med dit produkt og hvor henne. Hvad vil de opnå? Det er der, designprocessen starter. Det udløser designidéer, og det giver dig en forståelse for behovet for den enkelte persona. Stil dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvad er behovet for denne persona?
  • I hvilke situationer bruges produktet?

Du kan se efter situationer og behov i de data, du allerede har. Som et resultat ender du med et katalog over situationer og behov – og måske også ideer til nye produkter og design.

Trin 7: Validere og godkende
Nu skal personaerne valideres og bekræftes, så de får større gennemslagskraft. Det er meget sjældent, at personaer ikke bliver godkendt i denne fase. Men der kan være småting, der skal justeres, så organisationen kan genkende personaerne som målgrupper. Fx ”vores brugere drikker ikke rødvin, de går på ølbar”. Find ud af, om der findes personer, som ligner personaerne.

Du kan også indhente kommentarer fra eksperter til dine personasbeskrivelser. 

Trin 8: Udbrede viden
Nu skal resten af organisationen lære dine personaer at kende. Det er vigtigt, at alle der arbejder med målgrupperne har et godt kendskab til personaerne og bruger dem som et redskab i deres produktudvikling og kommunikation. Personaerne bliver nemlig først værdifulde, når resten af organisationen begynder at tænke på dem i udviklingsprocesserne. Hvad gør personaerne, hvor kommer de fra, hvor de går de bagefter, hvad er svært og nemt? Spørg dig selv:

  • Hvordan kan vi dele personaerne med hele virksomheden?

Der er mange måder at dele personaer på: plakater, møder, e-mails, kampagner, events. Det kommer an på, hvad der passer til jeres organisation.

Trin 9: Udarbejde scenarier
Ved at udarbejde scenarier kan du blive klogere på, hvad der sker, når en persona bruger dit produkt, service eller design. Prøv at stille dig selv dette spørgsmål på en række områder og med forskellige personaer som udgangspunkt:

  • Hvad sker der, når personaen bruger produktet i en given situation og med et givent mål?

Du bruger de forskellige personaer, situationer og en fortællende stil til at beskrive scenarierne. Informationerne fra scenarierne kan munde ud i mange forskellige resultater: scenarier, use cases, kravsspecifikationer m.m.

Trin 10: Løbende opdatering
Personaer skal være up to date med virkeligheden og skal opdateres, hvis der er nye situationer, målgrupper, produkter eller informationer. Spørg dig selv:

  • Vil nye informationer ændre på personasbeskrivelserne?

Det kan fx være ny viden fra marketing, brugervenlighedstests, fokusgrupper m.m. Det er en god ide at udnævne en person som ansvarlig for justeringer på det dokument, der samler alle data og alle personasbeskrivelser.

Sådan. Nu er det op til dig.

Interesseret i mere?
Læs om værdien af personas i denne artikel: Når personaer bliver magiske.

Nyheder

Forskere og eksperter viser vejen til en inkluderende digitalisering

Forskere og eksperter viser vejen til en inkluderende digitalisering

27. januar 2023

35 forskere, eksperter og repræsentanter for organisationer har underskrevet en vision, som skal understøtte en mere inkluderende digitalisering af den offentlige sektor. Visionen er et resultatet af konferencen, Welfare after Digitalization, som IT-Universitetets Center for Digital Velfærd var vært for.

Radu-Cristian Curticapean sikrer midler fra Villum Fonden til forskning i beregningsmæssige problemer

Radu-Cristian Curticapean sikrer midler fra Villum Fonden til forskning i beregningsmæssige problemer

24. januar 2023

I år får 22 forskertalenter inden for teknisk og naturvidenskabelig forskning tilsammen 126 mio. kr. fra Villum Fondens Young Investigator-program. En af dem, der i år er sluppet gennem nåleøjet, er lektor i datalogi på IT-Universitetet, Radu-Cristian Curticapean, som har sikret 3 millioner kroner til forskning inden for teoretisk datalogi.

Angående sag om identiske eksamenssæt

Angående sag om identiske eksamenssæt

13. januar 2023

Studerende, der i forbindelse med kurset Security 1 aflagde eksamen d. 22. december sidste år, blev præsenteret for et eksamenssæt identisk med det foregående års eksamenssæt. Universitetets ledelse undersøger pt. sagens omfang.

Studie: Mere transparens vil kunne formodentlig styrke smitteopsporingen

Studie: Mere transparens vil kunne formodentlig styrke smitteopsporingen

21. december 2022

Forskere fra IT-Universitetet har undersøgt brugen af smitteopsporings-applikationer i fire lande, og de kan konkludere, at mange har fravalgt at deltage i den digitale opsporing pga. bekymring over beskyttelsen af deres private data. Studiet, som er blevet offentliggjort i det anerkendte datalogiske medie, ACM, kan vise sig værdifuldt i bekæmpelsen af fremtidige pandemier.

ITU-forsker modtager bevilling til udvikling af kvante-inspirerede algoritmer

ITU-forsker modtager bevilling til udvikling af kvante-inspirerede algoritmer

19. december 2022

Lektor på IT-Universitetet i København, Michael Kastoryano, er blevet tildelt fem millioner kroner fra Carlsbergfonden til udvikling af kvante-inspirerede algoritmer.

ITU-datalog modtager bevilling til at optimere maskinlæringsmodeller på små enheder

ITU-datalog modtager bevilling til at optimere maskinlæringsmodeller på små enheder

16. december 2022

Lektor i datalogi på IT-Universitetet i København, Pınar Tözün, har modtaget 2,7 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden til at udvikle nye mekanismer, der kan optimere databehandling på små hardware-enheder.

ITU-forsker sikrer midler fra Det Europæiske Forskningsråd til at udvikle kreativ AI

ITU-forsker sikrer midler fra Det Europæiske Forskningsråd til at udvikle kreativ AI

14. december 2022

Professor Sebastian Risi fra IT-Universitetet i Københavns Institut for Digital Design har modtaget en bevilling på 14,8 millioner kroner til at udvikle kunstig intelligens, som er i stand til at tilpasse sig uforudsete omstændigheder. Målet er at forløse mere af automatiseringens enorme potentiale.

Spinout-virksomheden LAIKA hjælper forfattere over skriveblokaden

Spinout-virksomheden LAIKA hjælper forfattere over skriveblokaden

9. december 2022

Lektor på IT-Universitetet, Martin Pichlmair, står bag udviklingen af LAIKA – et redskab baseret på kunstig intelligens, der agerer skrivemakker for forfattere, der kæmper med at finde inspirationen. Projektet er i samarbejde med ITU Business Unit netop lanceret som spinoutvirksomhed.

Forskningsprojekt om internetvalg i Grønland skal give bedre beslutningsgrundlag

Forskningsprojekt om internetvalg i Grønland skal give bedre beslutningsgrundlag

7. december 2022

Et forskningsprojekt, som har til formål at undersøge, hvorvidt man kan skabe et tillidsvækkende internetvalg i Grønland, er nu blevet delt i to, således at IT-Universitetets forskere kan arbejde uafhængigt af kommercielle interesser.

Kan sikkerhedsproblemerne i Whatsapp løses?

Kan sikkerhedsproblemerne i Whatsapp løses?

29. november 2022

Verdens mest brugte beskedapplikation, Whatsapp, er blevet kritiseret for at have store sikkerhedsproblemer. Nu vil forskere fra IT-Universitetet udvikle en metode, som kan hjælpe tech-virksomhederne og deres udviklere med at sikre, at behandlingen af brugernes data sker som tilsigtet.

Engang var vi verdensmestre i demokratisk iværksætteri – hvordan bliver vi det igen?

Engang var vi verdensmestre i demokratisk iværksætteri – hvordan bliver vi det igen?

29. november 2022

Demokratisk iværksætteri kan være med til at tackle nogle af samfundets største udfordringer og hjælpe et arbejdsmarked i forandring. Selvom vi har tradition for medarbejderejede virksomheder i Danmark, er vi langt bagefter udviklingen i dag. Det vil ITU-forskningsgruppen Reflection and Action (Reflact) gøre noget ved.

Routledge udgiver længe ventet håndbog i kollektiv intelligens

Routledge udgiver længe ventet håndbog i kollektiv intelligens

23. november 2022

Håndbogen, som bl.a. er redigeret af adjunkt på IT-Universitetet, Carina Antonia Hallin, er et vigtigt fundament for forskere, der arbejder med kollektiv intelligens inden for en bred vifte af discipliner. Bogen er nu mulig at forudbestille.

ITU-forsker sikrer prestigiøs EU-bevilling til forskning i teoretisk datalogi

ITU-forsker sikrer prestigiøs EU-bevilling til forskning i teoretisk datalogi

22. november 2022

Lektor Radu-Cristian Curticapean fra IT-Universitetet i København har modtaget en bevilling på ca. 11 millioner kroner fra Det Europæiske Forskningsråd til at forske i teoretisk datalogi.

ITU-forskning i valgsikkerhed og grafmodifikation bevilget midler fra DFF

ITU-forskning i valgsikkerhed og grafmodifikation bevilget midler fra DFF

16. november 2022

To forskere fra Institut for Datalogi på IT-Universitetet i København, lektor Oksana Kulyk og adjunkt Paloma Thomé De Lima, har hver især modtaget 2,8 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond til deres respektive projekter.

Nyt forskningscenter stiller skarpt på IT-aspekterne af den grønne omstilling

Nyt forskningscenter stiller skarpt på IT-aspekterne af den grønne omstilling

11. november 2022

IT-Universitetet lancerer nyt Center for Climate IT, der stiller skarpt på det komplekse forhold mellem digitalisering og klimaforandringer. Centeret åbnes formelt ved en reception på ITU d. 7. december.

AI-spilmotor-udvikleren modl.ai sikrer investering på 63 millioner kroner

AI-spilmotor-udvikleren modl.ai sikrer investering på 63 millioner kroner

9. november 2022

Firmaet, der bl.a. er stiftet af professor ved IT-Universitetet, Sebastian Risi, tackler komplekse spiludviklingsproblemer ved hjælp af kunstig intelligens og en hær automatiserede spillere.

Forskningsprojekt giver vigtig viden om digital udsathed

Forskningsprojekt giver vigtig viden om digital udsathed

7. november 2022

I forskningsprojektet CAPE indsamles og analyseres erfaringer fra nogle af landets frivillige it-hjælpere, som hjælper digitalt udsatte borgere. Forskningsresultaterne kan blive værdifulde, når de nuværende offentlige it-systemer skal forbedres – og ikke mindst når fremtidens pendant til MitID skal designes.

Med filosofien som vejviser i en digital tid

Med filosofien som vejviser i en digital tid

3. november 2022

Filosofi kan være en indgang til at nytænke udviklingen af de teknologier, som får stadig større indflydelse på vores liv, samfund og verden. I IT-Universitetets AIRLab bruger lektor, Jonas Fritsch, den franske psykoanalytiker og filosof, Felix Guattaris essay, De tre økologier, til at perspektivere sin forskning for at skabe teknologisk grundlag for en holistisk og grøn udvikling.

ITU åbner Center for Digital Play

ITU åbner Center for Digital Play

24. oktober 2022

Det ny Center for Digital Play på IT-Universitetet i København skal fungere som ramme omkring forskning inden for computerspil, kreativ kunstig intelligens, design og digital kultur.

Folketingsvalg: ITU’s eksperter står klar med svar

Folketingsvalg: ITU’s eksperter står klar med svar

13. oktober 2022

Den digitale vinkel på det kommende folketingsvalg finder du på IT-Universitetet. Hvis du er journalist og har spørgsmål om fx misinformation på sociale medier, datavisualisering eller kandidattests, kan du kontakte en af IT-Universitetets eksperter.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra https://en.itu.dk/