Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Åbent hus for bacheloruddannelser
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Åbent hus for kandidatuddannelser
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • Mød ITU
    • Spørg en studerende
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Åbent hus
    • For gymnasielærere
    • Gymnasiebesøg
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Master i it
    • Master i it-ledelse
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg og arrangementer
    • Kontakt
    • Enkeltfagskurser
    • Om enkeltfag
    • Enkeltfagskurser på masterniveau
    • Se alle enkeltfagskurser
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser

    • Om ITU Professional Courses
    • Kurser
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Kontakt
    • Nyhedsbrev
    • Online kurser
    • Kurser i cybersikkerhed
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Centre for Information Security and Trust
    • Danish Institute for IT Program Management
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup programme
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
På Tinder-date med kunsten
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  På Tinder-date med kunsten

På Tinder-date med kunsten

Digitale teknologier kan skabe mere målrettede og personlige museumsoplevelser. Det mener ITU-kandidaterne Marie Bryndum og Maria Muhandes, der i deres specialeprojekt designede en Tinder-lignende app, som giver museumsgæster en lettere indgang til information om kunsten.

Institut for Digital DesignUddannelseITU specialedigital kunstdesign

Skrevet 20. december 2017 14:16 af Vibeke Arildsen

Hvad handlede specialet om?

Når man besøger et kunstmuseum, hænger der ofte bare en lille tekst ved siden af værkerne med oplysninger om titel og kunstner. Vil man vide mere, skal man finde en tavle, hvor man kan læse en uddybende tekst, som typisk er skrevet i et ret tørt museumssprog. Det ser vi som en barriere for, at brugerne får en god museumsoplevelse.

 

Udgangspunktet for projektet var derfor at udforske, hvordan museer kan give gæsterne lettere adgang til information om kunstværkerne. Inspirationen kom fra ITU-forskningsprojektet GIFT, som handler om at skabe mere personlige museumsoplevelser med digitale teknologier som apps og Augmented Reality.

Hvordan kan digitale teknologier forbedre museumsoplevelsen?

Digitale teknologier er ret geniale til at skabe en ny måde at opleve museer og kunst på.

»

Digitale teknologier er ret geniale til at skabe en ny måde at opleve museer og kunst på.

«
Det digitale kan skabe en nærhed til kunsten. Som regel må man jo ikke røre ved et værk, men det kan man med teknologien. Med Virtual Reality kan man fx nærmest rejse rundt inde i et værk.

Teknologien kan også forlænge museumsoplevelsen – den kan give mulighed for at lave sin egen personlige samling af værker, som man så kan læse mere om, når man kommer hjem, og dele med sine venner i en helt anden kontekst. 

Hvad gjorde I?

Vi lavede projektet i samarbejde med Statens Museum for Kunst (SMK) og startede med at undersøge, hvem museets målgruppe egentlig er, og interviewe en række gæster om, hvad de ønskede at opleve på museet.

Marie Bryndum og Maria Muhandes

 Marie og Maria.

  • Begge Cand.IT. i Digital Design og Kommunikation (uddannelsen hedder i dag Digital Design og Interaktive Teknologier) i 2017

  • Marie arbejder i dag som UX Designer hos Widex. Maria arbejder som UX Designer for startup-virksomheden Aerofit og som freelance UX’er for BDO Norge.

Museet havde nogle forestillinger om brugerne, som ikke altid stemte helt overens med vores undersøgelse. For eksempel at de 50+-årige i målgruppen ikke var interesserede i at bruge apps eller iPads på museet.

 

Da vi talte med brugerne, oplevede vi det stik modsatte – de efterspurgte i høj grad flere interaktive oplevelser og flere informationer om kunstværkerne og ville gerne benytte apps til at udvide museumsoplevelsen.

 

Hvad var jeres produkt?

På baggrund af vores interviews arbejdede vi med at skabe noget, som kunne gøre museumsoplevelsen mere målrettet til brugerne.

 

»

Ideen var, at man skulle kunne gå på ’date’ med kunsten, så vi designede en prototype til en slags Tinder-app for kunstmuseer, hvor kunstværker i nærheden popper op på skærmen.

«
Vi besluttede at udnytte smartphone-teknologien, som de fleste jo allerede går rundt med i lommen, til at sørge for, at brugerne møder informationen på det rette tidspunkt.

Ideen var, at man skulle kunne gå på ’date’ med kunsten, så vi designede en prototype til en slags Tinder-app for kunstmuseer, hvor kunstværker i nærheden popper op på skærmen. Så kan brugeren enten swipe sig videre til mere information eller swipe det væk, hvis ikke det vækker interesse.

 

Appen præsenterer information i forskellige niveauer: først tre fun facts om værket for at skabe en jordnær introduktion; derefter flere, dybere lag til dem, der vil vide mere om perioden, maleteknik, symboler og så videre.

 

Derudover kan man like og gemme værker, man synes særlig godt om, og genbesøge dem derhjemme. Vi legede også med tanken om, at brugeren kunne tilrettelægge sin egen rundvisning baseret på vedkommendes smag.    

Forstyrrer apps og andre teknologiske dimser ikke museumsoplevelsen?

Hvis man følger den præmis, kan man også sige, at audioguides forstyrrer oplevelsen, og de har jo været en fast del af mange museer i årevis.

Den ideelle kunstoplevelse findes i princippet ikke – det er, hvad man selv gør det til. Derfor designede vi appen som et tilvalg for dem, der har lyst til at bruge den.

 

Fra brugerne fik vi god feedback – de fleste kunne godt forestille sig at bruge den slags app. Museet tog også positivt imod vores resultater, men som vi godt vidste forhånd, ønsker SMK at fastholde den mere traditionelle museumsoplevelse. Der er altså faktisk lidt et clash mellem det museet står for, og det brugerne gerne vil have.

Serie om ITU specialer

Læs de andre artikler i serien om specialeprojekter fra IT-Universitetet:

Blockchain kan forebygge fødevarefusk

Realistiske hænder forbedrer virtual reality-oplevelsen

Mia byggede en kunstig hjerne, der kan skelne mellem en slørugle og en stork

Kan kemobehandling i hjemmet gavne kræftpatienter?

Skibsmotor-gigant på kurs mod en datadreven fremtid

Speciale blev til prisbelønnet gådespil

Specialeprojekt blev til prisbelønnet gådespil
Specialeprojekt blev til prisbelønnet gådespil

Kan computere lære at forstå menneskesprog?

Mere information

Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk

Nyheder

Forskere og eksperter viser vejen til en inkluderende digitalisering

Forskere og eksperter viser vejen til en inkluderende digitalisering

27. januar 2023

35 forskere, eksperter og repræsentanter for organisationer har underskrevet en vision, som skal understøtte en mere inkluderende digitalisering af den offentlige sektor. Visionen er et resultatet af konferencen, Welfare after Digitalization, som IT-Universitetets Center for Digital Velfærd var vært for.

Radu-Cristian Curticapean sikrer midler fra Villum Fonden til forskning i beregningsmæssige problemer

Radu-Cristian Curticapean sikrer midler fra Villum Fonden til forskning i beregningsmæssige problemer

24. januar 2023

I år får 22 forskertalenter inden for teknisk og naturvidenskabelig forskning tilsammen 126 mio. kr. fra Villum Fondens Young Investigator-program. En af dem, der i år er sluppet gennem nåleøjet, er lektor i datalogi på IT-Universitetet, Radu-Cristian Curticapean, som har sikret 3 millioner kroner til forskning inden for teoretisk datalogi.

Angående sag om identiske eksamenssæt

Angående sag om identiske eksamenssæt

13. januar 2023

Studerende, der i forbindelse med kurset Security 1 aflagde eksamen d. 22. december sidste år, blev præsenteret for et eksamenssæt identisk med det foregående års eksamenssæt. Universitetets ledelse undersøger pt. sagens omfang.

Studie: Mere transparens vil kunne formodentlig styrke smitteopsporingen

Studie: Mere transparens vil kunne formodentlig styrke smitteopsporingen

21. december 2022

Forskere fra IT-Universitetet har undersøgt brugen af smitteopsporings-applikationer i fire lande, og de kan konkludere, at mange har fravalgt at deltage i den digitale opsporing pga. bekymring over beskyttelsen af deres private data. Studiet, som er blevet offentliggjort i det anerkendte datalogiske medie, ACM, kan vise sig værdifuldt i bekæmpelsen af fremtidige pandemier.

ITU-forsker modtager bevilling til udvikling af kvante-inspirerede algoritmer

ITU-forsker modtager bevilling til udvikling af kvante-inspirerede algoritmer

19. december 2022

Lektor på IT-Universitetet i København, Michael Kastoryano, er blevet tildelt fem millioner kroner fra Carlsbergfonden til udvikling af kvante-inspirerede algoritmer.

ITU-datalog modtager bevilling til at optimere maskinlæringsmodeller på små enheder

ITU-datalog modtager bevilling til at optimere maskinlæringsmodeller på små enheder

16. december 2022

Lektor i datalogi på IT-Universitetet i København, Pınar Tözün, har modtaget 2,7 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden til at udvikle nye mekanismer, der kan optimere databehandling på små hardware-enheder.

ITU-forsker sikrer midler fra Det Europæiske Forskningsråd til at udvikle kreativ AI

ITU-forsker sikrer midler fra Det Europæiske Forskningsråd til at udvikle kreativ AI

14. december 2022

Professor Sebastian Risi fra IT-Universitetet i Københavns Institut for Digital Design har modtaget en bevilling på 14,8 millioner kroner til at udvikle kunstig intelligens, som er i stand til at tilpasse sig uforudsete omstændigheder. Målet er at forløse mere af automatiseringens enorme potentiale.

Spinout-virksomheden LAIKA hjælper forfattere over skriveblokaden

Spinout-virksomheden LAIKA hjælper forfattere over skriveblokaden

9. december 2022

Lektor på IT-Universitetet, Martin Pichlmair, står bag udviklingen af LAIKA – et redskab baseret på kunstig intelligens, der agerer skrivemakker for forfattere, der kæmper med at finde inspirationen. Projektet er i samarbejde med ITU Business Unit netop lanceret som spinoutvirksomhed.

Forskningsprojekt om internetvalg i Grønland skal give bedre beslutningsgrundlag

Forskningsprojekt om internetvalg i Grønland skal give bedre beslutningsgrundlag

7. december 2022

Et forskningsprojekt, som har til formål at undersøge, hvorvidt man kan skabe et tillidsvækkende internetvalg i Grønland, er nu blevet delt i to, således at IT-Universitetets forskere kan arbejde uafhængigt af kommercielle interesser.

Kan sikkerhedsproblemerne i Whatsapp løses?

Kan sikkerhedsproblemerne i Whatsapp løses?

29. november 2022

Verdens mest brugte beskedapplikation, Whatsapp, er blevet kritiseret for at have store sikkerhedsproblemer. Nu vil forskere fra IT-Universitetet udvikle en metode, som kan hjælpe tech-virksomhederne og deres udviklere med at sikre, at behandlingen af brugernes data sker som tilsigtet.

Engang var vi verdensmestre i demokratisk iværksætteri – hvordan bliver vi det igen?

Engang var vi verdensmestre i demokratisk iværksætteri – hvordan bliver vi det igen?

29. november 2022

Demokratisk iværksætteri kan være med til at tackle nogle af samfundets største udfordringer og hjælpe et arbejdsmarked i forandring. Selvom vi har tradition for medarbejderejede virksomheder i Danmark, er vi langt bagefter udviklingen i dag. Det vil ITU-forskningsgruppen Reflection and Action (Reflact) gøre noget ved.

Routledge udgiver længe ventet håndbog i kollektiv intelligens

Routledge udgiver længe ventet håndbog i kollektiv intelligens

23. november 2022

Håndbogen, som bl.a. er redigeret af adjunkt på IT-Universitetet, Carina Antonia Hallin, er et vigtigt fundament for forskere, der arbejder med kollektiv intelligens inden for en bred vifte af discipliner. Bogen er nu mulig at forudbestille.

ITU-forsker sikrer prestigiøs EU-bevilling til forskning i teoretisk datalogi

ITU-forsker sikrer prestigiøs EU-bevilling til forskning i teoretisk datalogi

22. november 2022

Lektor Radu-Cristian Curticapean fra IT-Universitetet i København har modtaget en bevilling på ca. 11 millioner kroner fra Det Europæiske Forskningsråd til at forske i teoretisk datalogi.

ITU-forskning i valgsikkerhed og grafmodifikation bevilget midler fra DFF

ITU-forskning i valgsikkerhed og grafmodifikation bevilget midler fra DFF

16. november 2022

To forskere fra Institut for Datalogi på IT-Universitetet i København, lektor Oksana Kulyk og adjunkt Paloma Thomé De Lima, har hver især modtaget 2,8 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond til deres respektive projekter.

Nyt forskningscenter stiller skarpt på IT-aspekterne af den grønne omstilling

Nyt forskningscenter stiller skarpt på IT-aspekterne af den grønne omstilling

11. november 2022

IT-Universitetet lancerer nyt Center for Climate IT, der stiller skarpt på det komplekse forhold mellem digitalisering og klimaforandringer. Centeret åbnes formelt ved en reception på ITU d. 7. december.

AI-spilmotor-udvikleren modl.ai sikrer investering på 63 millioner kroner

AI-spilmotor-udvikleren modl.ai sikrer investering på 63 millioner kroner

9. november 2022

Firmaet, der bl.a. er stiftet af professor ved IT-Universitetet, Sebastian Risi, tackler komplekse spiludviklingsproblemer ved hjælp af kunstig intelligens og en hær automatiserede spillere.

Forskningsprojekt giver vigtig viden om digital udsathed

Forskningsprojekt giver vigtig viden om digital udsathed

7. november 2022

I forskningsprojektet CAPE indsamles og analyseres erfaringer fra nogle af landets frivillige it-hjælpere, som hjælper digitalt udsatte borgere. Forskningsresultaterne kan blive værdifulde, når de nuværende offentlige it-systemer skal forbedres – og ikke mindst når fremtidens pendant til MitID skal designes.

Med filosofien som vejviser i en digital tid

Med filosofien som vejviser i en digital tid

3. november 2022

Filosofi kan være en indgang til at nytænke udviklingen af de teknologier, som får stadig større indflydelse på vores liv, samfund og verden. I IT-Universitetets AIRLab bruger lektor, Jonas Fritsch, den franske psykoanalytiker og filosof, Felix Guattaris essay, De tre økologier, til at perspektivere sin forskning for at skabe teknologisk grundlag for en holistisk og grøn udvikling.

ITU åbner Center for Digital Play

ITU åbner Center for Digital Play

24. oktober 2022

Det ny Center for Digital Play på IT-Universitetet i København skal fungere som ramme omkring forskning inden for computerspil, kreativ kunstig intelligens, design og digital kultur.

Folketingsvalg: ITU’s eksperter står klar med svar

Folketingsvalg: ITU’s eksperter står klar med svar

13. oktober 2022

Den digitale vinkel på det kommende folketingsvalg finder du på IT-Universitetet. Hvis du er journalist og har spørgsmål om fx misinformation på sociale medier, datavisualisering eller kandidattests, kan du kontakte en af IT-Universitetets eksperter.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra https://en.itu.dk/