Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • Mød ITU
    • Spørg en studerende
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Åbent hus
    • For gymnasielærere
    • Gymnasiebesøg
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Besøg og arrangementer
    • Master i it
    • Om Master i it-ledelse
    • Sådan søger du ind
    • Besøg og arrangementer
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Enkeltfag
    • Om enkeltfag
    • Sådan søger du ind
    • Se alle enkeltfag
    • Enkeltfag på masterniveau
    • Summer University som enkeltfag
    • Besøg og arrangementer
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser: ITU Professional Courses
    • Se alle korte kurser
    • Om ITU's korte kurser: ITU Professional Courses
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Besøg og arrangementer
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Online kurser
    • Kurser i cybersikkerhed (gratis)
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Centre for Information Security and Trust
    • Danish Institute for IT Program Management
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup
    • CSSME
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Fremtidens computerspilsdesignere skal lære at tænke bæredygtigt
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Fremtidens computerspilsdesignere skal lære at tænke bæredygtigt

Fremtidens computerspilsdesignere skal lære at tænke bæredygtigt

En tværfaglig forskergruppe undersøger, hvordan man får spiludviklere til at inkludere bæredygtighed i deres arbejde. På workshoppen, NASG Un-Jam, som blev afholdt på IT-Universitetet i København, bidrog 23 europæiske studerende til projektet ved at udvikle prototyper af spil.

Hanna Elina WirmanInstitut for Digital DesignForskningClimate ITcomputerspil

Skrevet 12. juni 2023 14:04 af Jari Kickbusch

Computerspilindustrien er ikke just kendt for at være bæredygtig. Udover at blive kritiseret for en arbejdskultur med uendelig lange arbejdsdage og -nætter og mangel på mangfoldighed, bliver branchen også udskældt for at belaste miljøet. En amerikansk undersøgelse har fx vurderet, at den årlige kuldioxid-udledning forårsaget af computerspil i USA svarer til 85 millioner køleskabe eller over 5 millioner biler.

Nordic Alliance for Sustainability in Gaming
Nordic Alliance for Sustainability in Gaming er en forskningsgruppe bestående af 12 forskere fra fem nordiske lande, der undersøger, hvordan computerspilindustrien kan bidrage til mat nå bæredygtighedsmålene i stedet for at gøre eksisterende problemer værre. Forskergruppen, som er støttet med bevillinger fra Nordplus Higher Education, fokuserer bl.a. på, hvordan computerspil påvirker miljøet og vores kultur.

- Mens millioner af mennesker verden finder glæde ved at spille computerspil, så har arbejdsforholdene i spilindustrien været udsat for stærk kritik. Der er eksempler på udbredt sexisme, usunde arbejdstider og nogle bedagede forestillinger om, at man arbejder for sin fornøjelses eller passions skyld. Målet med vores projekt er at udforske, hvordan computerspilindustrien kan komme mere i sync med for eksempel FN’s udviklingsmål. Et af vores initiativer i den forbindelse er en workshop for spiludviklingsstuderende, hvor vi undersøger, hvordan man kan kombinere spil og bæredygtighed, siger lektor ved IT-Universitetet i København, Hanna Wirman, som er medvært for workshoppen, NASG Un-Jam.

NASG Un-Jam
På workshoppen, NASG Un-Jam, som blev afholdt på IT-Universitetet i København fra 5. til den 9. juni 2023, samlede The Nordic Alliance for Sustainability in Gaming 23 europæiske universitetsstuderende til at udvikle spilprototyper, der fremmer bæredygtighed.

Workshoppen var ikke en typisk game jam. Forskergruppen havde fokuseret på at skabe et inkluderende og støttende miljø med plads til forskellige ideer; de studerende blev fx opfordret til at undgå lange arbejdsdage og deres spilprototyper blev præsenteret, blev der hverken uddelt karakterer eller rangplaceringer.

Det anderledes jam-koncept får ros af den svenske masterstuderende fra Universitetet i Skövde, Mio Jernström, som deltog i workshoppen:

- Jeg kan virkelig godt lide det. Vi får stor frihed til at udtrykke os i stedet for blot at fokusere på branchen, hvilket ofte er tilfældet. Jeg synes, at det her burde være en del af alle spiluddannelser, fordi det hjælper spiludviklere til at se deres arbejde i et større perspektiv, siger hun.

Fem prototyper
På workshoppens sidste dag præsenterede hver af workshoppens fem grupper en prototype på et bæredygtigt spil:

1. ‘If everyone had wings' foregår i en verden, hvor alle har vinger med undtagelse af vedkommende, som spiller spillet. Spillet giver en oplevelse af, hvordan det er at leve med handicap i en verden, hvor dagligdagen bliver mere og mere udfordrende, fordi spillerens medmennesker i stigende grad lever deres liv i andre luftlag.
2. ‘Eat the rich’ er et antikapitalistisk spil, hvor spillerne får roller som PR-managere for milliardærer og en 'sulten skare', som er ude efter disse milliardærer. I spillet får spilleren valget mellem at afsløre de 'riges' hemmeligheder eller at beskytte sin arbejdsgivers og dermed de riges interesser.
3. 'No more fish' er et multiplayer-spil for fire spillere, som handler om konsekvenserne af overfiskning og af virksomhedsdrevet fiskeri.
4. ‘Got water?’er et spil, som viser kontrasten mellem vores verden i dag, hvor mange menneskers forhold til vand er afslappet og sjovt, og fremtiden, hvor man skal være klar til at dræbe for at få vand.
5. 'Ecoloids' er et fysisk brætspil, som udforsker dynamikken i et fantasy-økosystem, hvor spilleren skal holde balancen sammen med de andre spillere.

Hanna Wirman er imponeret over den indlevelse og seriøsitet, som de studerende lagde i udviklingen af prototyperne, der hver især præsenterer et unikt perspektiv på bæredygtighed:

- Jeg føler, at vi har skabt et fællesskab i disse fem dage, hvor vi har diskuteret og arbejdet med nogle ret svære emner. Den næste store udfordring kunne være at integrere noget lignende i Games MSc-pensum på ITU og andre steder. Som studieleder er det en strategisk opgave, som jeg håber at kunne løfte sammen med mine medundervisere, slutter Hanna Wirman.

Mere information
Få mere information om The Nordic Alliance for Sustainability in Gaming på forskningsgruppen hjemmeside.

Nyheder

Analyse: En investering i ITU kommer godt igen

Analyse: En investering i ITU kommer godt igen

25. september 2023

En ny analyse viser, at en kandidatuddannelse på IT-Universitetet i København lønner sig – for den enkelte såvel som samfundet.

Hvor gode er vi til at navigere i den digitale informations- og medievirkelighed?

Hvor gode er vi til at navigere i den digitale informations- og medievirkelighed?

20. september 2023

Et nyt projekt skal afdække niveauet af medie- og informationsdannelse i Norden. En af eksperterne, der skal være med til at kvalificere undersøgelsen, er lektor ved Digital Design på IT-Universitetet, Gitte Stald.

Tech og videnskab: Hvordan fanger man de unges interesse?

Tech og videnskab: Hvordan fanger man de unges interesse?

12. september 2023

IT-Universitetet inviterer til inspirationsmøde om formidling af teknologi og videnskab til unge d. 12. oktober kl. 9. Mød ITU’s eget Tænk i Tech-hold, Videnskabsklubben, Villum Fondens Science i Fritiden samt Youtuberen Maria Jaris og få inspiration til, hvordan man engagerer unge i tech og videnskab, skaber diversitet, rollemodeller og gode oplevelser.

Her er IT-Universitetets to nye eksterne bestyrelsesmedlemmer

Her er IT-Universitetets to nye eksterne bestyrelsesmedlemmer

30. august 2023

Tech entreprenør, Hanne Breddam og professor, David Sands, er blevet udpeget som eksterne medlemmer af bestyrelsen på IT-Universitetet i København.

Nyt forskningsprojekt: Kortlægning af Ghanas digitale nødberedskab

Nyt forskningsprojekt: Kortlægning af Ghanas digitale nødberedskab

22. august 2023

Alena Thiel har modtaget Horizon Europes Marie Skłodowska-Curie Actions Postdoctoral fellowship til hendes projekt, MUNDI. I løbet af de næste to år vil hun undersøge de ghanesiske myndigheders brug af digitale værktøjer, som kan forudsige og lave real-time analyser af naturkatastrofer og andre humanitære kriser.

Kvinderne stormer ind på IT-Universitetets bacheloruddannelser

Kvinderne stormer ind på IT-Universitetets bacheloruddannelser

28. juli 2023

I dag har IT-Universitetet i København sendt pladstilbud ud til 455 unge fra årets rekordstore ansøgerpuljer, og i 2023 vil 4 ud af 10 af universitetets nye studerende være kvinder.

Kvinderne stempler i stor stil ind på IT-Universitetet

Kvinderne stempler i stor stil ind på IT-Universitetet

5. juli 2023

Interessen for at tage en bacheloruddannelse på IT-Universitetet (ITU) slår alle rekorder. Det er især de kvindelige ansøgere, der driver væksten i antallet af ansøgere, og der er flere kvindelige ansøgere end nogensinde før.

Anders er lige blevet kandidat i Data Science, men han har allerede sat sit præg på forskning i kunstig intelligens

Anders er lige blevet kandidat i Data Science, men han har allerede sat sit præg på forskning i kunstig intelligens

30. juni 2023

I fredags dimitterede den første årgang fra IT-Universitetets kandidat i Data Science, og med den rivende udvikling inden for kunstig intelligens er der stor efterspørgsel på kandidaternes dataanalytiske kompetencer. En af dimittenderne er Anders Giovanni Møller, der midt i specialeskrivningen sadlede om, så han kunne være blandt de første til at udgive forskning om ChatGPT.

Bevilling fra Velux Fonden skal give indblik i digitalisering af omsorgspraksisser

Bevilling fra Velux Fonden skal give indblik i digitalisering af omsorgspraksisser

28. juni 2023

Fem forskere fra IT-Universitetet i Københavns Institut for Digital Design har modtaget godt 5,7 millioner kroner fra Velux Fonden til at undersøge, hvordan digitale teknologier påvirker forholdet mellem brugere, pårørende og sundhedsvæsnet.

Nyt samarbejde skal styrke bånd mellem ITU og de maritime erhverv

Nyt samarbejde skal styrke bånd mellem ITU og de maritime erhverv

28. juni 2023

The Maritime Hub er en ny dansk organisation, der skal synliggøre Det Blå Danmark overfor studerende og forskere på IT-Universitetet i København. Med støtte fra Den Danske Maritime Fond skal der skabes tværfaglige samarbejder mellem ITUs studerende, forskere og de maritime erhverv til gavn for digitaliseringen af branchen.

ITU-forsker: Kunstig intelligens har brug for et ”reality check”

ITU-forsker: Kunstig intelligens har brug for et ”reality check”

23. juni 2023

Anna Rogers er lektor i datalogi, og hun havde sin første arbejdsdag på ITU den 15. marts. Som forsker inden for Natural Language Processing (NLP) bidrager hun blandt andet til, at vi nemmere kan afgøre om sprogmodeller, som fx bliver anvendt i systemer som ChatGPT, er pålidelige eller ej.

Vil du være nyt medlem af IT-Universitetet i Københavns bestyrelse?

Vil du være nyt medlem af IT-Universitetet i Københavns bestyrelse?

19. juni 2023

IT-Universitetet i København (ITU) skal have to nye eksterne bestyrelsesmedlemmer fra 1. oktober 2023. Derfor opfordres kandidater, der matcher én af de to profiler, til at søge hvervet.

Hanna Wirman undersøger hvordan spil anvendes på uventede måder

Hanna Wirman undersøger hvordan spil anvendes på uventede måder

19. juni 2023

Spil er over alt – også steder, hvor man ikke regner med det. Lektor ved Digital Design på IT-Universitetet Hanna Wirman undersøger, hvordan spil anvendes til andre formål end underholdning. Fx begynder onlinespil, ifølge Hanna Wirmans forskning, at spille en større rolle ved demonstrationer og internationale konflikter.

ETHOS Lab på ITU inviterer flere stemmer ind i it-verdenen

ETHOS Lab på ITU inviterer flere stemmer ind i it-verdenen

8. juni 2023

ETHOS Lab er et forskningsfællesskab på ITU, der bygger på feministiske værdier og sætter fokus på at bringe mangfoldighed, diversitet og inklusion ind i tech-branchen og på ITU. ETHOS Lab har netop afviklet eventet Feminist Futures Copenhagen Hachathon, der søgte at reclaime hackatonformatet gennem feministiske værdier og at invitere nye stemmer ind i samtalen om it og teknologi.

Ieva Daukantas er PhD ved ITU og gæsteforsker ved Stanford University

Ieva Daukantas er PhD ved ITU og gæsteforsker ved Stanford University

8. juni 2023

Ieva Daukantas arbejder på sin Ph.d. i informationssikkerhed ved ITU, og i disse måneder er hun gæsteforsker på Stanford University i USA. Hun undersøger formelle metoder og beviser for sikkerhedsgarantier i maskinlæring, og hun er særligt motiveret af, at hendes forskningsområde imødekommer en stor efterspørgsel fra industrien.

To ITU-forskere er blevet tildelt bevillinger af Danmarks Frie Forskningsfond

To ITU-forskere er blevet tildelt bevillinger af Danmarks Frie Forskningsfond

1. juni 2023

De to lektorer på IT-Universitetet i København, Irina Papazu og Nutan Limaye, har netop fået støtte til deres forskningsprojekter af Danmarks Frie Forskningsfond.

ITU-forsker modtager bevilling fra The Lundbeck Foundation Investigator Network

ITU-forsker modtager bevilling fra The Lundbeck Foundation Investigator Network

1. juni 2023

Lektor i datalogi ved ITU, Stella Grasshof, har sammen med sin forskningspartner i Region Hovedstaden sikret sig en bevilling på 150.000 danske kroner fra The Lundbeck Foundation Investigator Network til deres forskningsprojekt, “Automated Analysis of Mental Disorders”.

Ny direktør i ITU Business Development skal styrke fokus på iværksætteri

Ny direktør i ITU Business Development skal styrke fokus på iværksætteri

30. maj 2023

IT- Universitetet vil i den kommende tid styrke sit fokus på rammerne for kommercialisering af forskning og på at hjælpe studerende, der ønsker at prøve kræfter med iværksætteri. Til at løfte den indsats er Nikolaj Oppermann blevet udpeget som ny direktør for ITU Business Development.

Professorportræt: ”Min legesyge tilgang er kernen i min forskning”

Professorportræt: ”Min legesyge tilgang er kernen i min forskning”

22. maj 2023

Den 26. Maj præsenterer leder af Center for Digital Play, Miguel Sicart, sin tiltrædelsesforelæsning som professor. Miguel Sicart har forsket i digitale spil i over tyve år, og i dag er han en autoritet på området. Tiltrædelsesforelæsningen har titlen ”På dybt vand”, og finder sted kl. 13.00 i Auditorium 2.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53 /
P-nummer 1005162959

Denne side er udskrevet fra https://www.itu.dk/layouts/itu_responsive/General%20Browser.aspx