Professorportræt: Oliver Krancher udforsker viden og læring i den digitale arbejdsplads
Professor Oliver Krancher har med sin baggrund i business information systems viet sin forskningskarriere til den rolle viden spiller i digitalt arbejde. Den 14. november holder han sin tiltrædelsesforelæsning på IT-Universitetet i København.
 Oliver KrancherOm ITUProfessorportræt
 Skrevet 3. november 2025 10:52 af Theis Duelund Jensen
I forelæsningen, som har titlen Knowledge in Digital Work: Shifts in the Digital Age, vil Oliver Krancher se nærmere på, hvordan viden flyder gennem organisationer, når de tager nye teknologier i brug – fra outsourcing og softwareudvikling til kunstig intelligens og automatisering.
 “På tværs af alle de emner, jeg har studeret, er der en fælles tråd: hvordan viden skabes, overføres og anvendes i digitalt arbejde,” siger Oliver Krancher.
 Hans akademiske rejse begyndte i Tyskland, hvor han studerede informationssystemer. Før han gik ind i den akademiske verden, arbejdede han i tre år for en global it-implementeringsvirksomhed og fik førstehåndserfaring med store it-projekter. Ét projekt – en outsourcingindsats for en stor tysk bilproducent – blev særligt skelsættende. Her skulle han facilitere vidensoverførsel mellem teams i Tyskland og Indien og oplevede de udfordringer, der følger med at formidle kompleks softwareviden på tværs af organisatoriske grænser.
 “Vi fejlede katastrofalt,” siger han. “Den oplevelse blev grundlaget for min ph.d.”
 Han tog derefter en doktorgrad i Schweiz med fokus på vidensoverførsel i outsourcing. Ved hjælp af både kvalitative og kvantitative metoder udviklede han en ramme for at forstå, hvordan viden bevæger sig mellem mennesker, teams og systemer – en ramme, der stadig præger hans arbejde i dag.
 Et bredere blik på digital transformation
 Siden han afsluttede sin ph.d., har Oliver Krancher udvidet sin forskning til også at omfatte projektledelse, softwareudvikling og fleksible teknologier som SharePoint og Teams. Senest har han fokuseret på kunstig intelligens og automatisering – især hvordan disse teknologier påvirker læring og samarbejde.
 Han undersøger i øjeblikket, hvordan domæneeksperter og dataforskere samarbejder i maskinlæringsprojekter, og hvordan værktøjer som Copilot påvirker softwareudvikleres læring. Forbedrer sådanne værktøjer vidensniveauet – eller risikerer de at føre til afspecialisering?
 “Vores hypotese er, at det afhænger af, hvor reflekteret folk bruger systemerne,” forklarer han.
 Krancher undersøger også algoritmisk ledelse – hvordan AI i stigende grad bruges til at koordinere arbejde i softwareudvikling og andre vidensintensive felter.
 Undervisning og indflydelse
  Selvom forskning ofte påvirker undervisning, oplever Oliver Krancher, at det modsatte også gælder. Samspillet med studerende og praktikere giver ofte nye idéer og udfordrer eksisterende teorier.
 “Undervisning er en dialog – og den dialog fører ofte til nye indsigter,” siger han.
 Hans undervisning er blevet anerkendt med ITU’s Education Award, og han har tidligere været studieleder fra 2021 til 2024. Efter sin forskningsorlov skal han lede universitetets Digital Business Innovation-sektion.
 Gennem hele sin karriere har han lagt vægt på at dele viden med erhvervslivet. Han har ledet industrielle ph.d.-projekter og samarbejdet med organisationer som Trifork, Vestas, Novo Nordisk og Erhvervsstyrelsen.
 “Noget, jeg virkelig sætter pris på ved Danmark, er, hvor interesseret erhvervslivet er i forskning,” siger han. “Det er utroligt meningsfuldt.”
 Som nyudnævnt professor fortsætter Oliver Krancher med at præge samtalen om digital transformation i jagten på mere intelligente og inkluderende systemer.
 Theis Duelund Jensen, Presseansvarlig, telefon +45 2555 0447, email thej@itu.dk