Digitaliseringens udfordringer: forstå dine brugere
Mange kigger mod digitalisering for at effektivisere og yde en bedre service. Dog står og falder indfrielsen af disse gevinster med de data, man indsamler om brugeres adfærd og behov samt den efterfølgende dataanalyse. På dette seminar den 23. januar får du indsigt i en metode til dataindsamling og et konkret eksempel på dataanalyse.
Det er efterhånden gået op for mange, at man ikke kan digitalisere sig ud af alt. Hvis ikke man forstår brugernes udfordringer, kan man ikke digitalisere deres adfærd. Men hvordan får man valid indsigt i de problemer, som brugerne oplever i mødet med fx digital selvbetjening? Og hvordan kan man klassificere de problemer, som brugerne oplever, så man kan tage kvalificerede beslutninger i en udviklingssammenhæng?
Denne eftermiddag giver tre forskere indsigt i resultaterne af et casestudie, hvor der først er udviklet en metode til at generere data om brugere, og efterfølgende udført en dybdegående analyse af det omfattende datasæt fra denne undersøgelse.
Willem Pieterson præsenterer resultater fra den seneste forskning omkring borgeres kanalvalg (channel choice) til kontakt med offentlige myndigheder. Samtidig præsenterer Willem nogle af de dataudfordringer, som vi står med i udviklingen af løsninger og fortsat forskning indenfor området.
Christian Østergaard Madsen fremlægger en metode til dataindsamling som i samarbejde med fx sagsbehandlere giver indsigt i brugernes problemer. Metoden giver et statistisk grundlag til at vurdere, hvilke problemer brugerne oplever. Derved giver metoden også et bedre udgangspunkt for at designe løsninger, der løser de problemer, som brugerne reelt har. Metoden kan både bruges i forbedringer af eksisterende systemer og til udviklingen af nye.
Sara Hofmann fremlægger resultaterne af en omfattende analyse af data indsamlet med ovennævnte metode. Ved at kombinere observationer, interviews og klassificering af emner fra 10.000 telefonopkald giver data indblik i kompleksiteten i brugernes kanalvalg og de problemer, der får folk til at ringe. Undersøgelsen viser bl.a., at brugerne har de nødvendige digitale færdigheder, men ofte mangler nødvendig viden om offentlige services til at kunne bruge selvbetjeningsløsninger uden at få hjælp.
Målgruppe
Seminaret er relevant for alle, der arbejder med digitalisering af brugerkontakt og digital interaktion med brugere, herunder ansatte i det offentlige, banker, forsikringsselskaber, fagforeninger m.m., hvor kontakt til brugerne i højere og højere grad bliver digitaliseret.
Praktisk
Seminaret er arrangeret af Forskningscenter for Offentlig IT. er Arrangementet foregår på IT-Universitetet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S, Auditorium 1. Arrangementet er gratis og foregår på engelsk. Vær opmærksom på, at der ved manglende afbud opkræves et no-show-gebyr på 300 kr.
Tilmeld dig arrangementet her.
Program
13:30-14:00: Ankomst og kaffe/kage
14:00-14:05: Velkommen
ved Christian Østergaard Madsen, adjunkt i Forskningscenter for Offentlig IT, IT-Universitetet
14:05-14:35: Channel Choice Research and Data Needs
ved Willem Pieterson, vicedirektør i Centre for eGovernment Studies
14:40-15:05: Translating Telephone Calls To Spreadsheets: Generating Knowledge on Citizen Multichannel Behavior
ved Christian Østergaard Madsen, adjunkt i Forskningscenter for Offentlig IT, IT-Universitetet
15:10-15:35: Channel Choice Complications
ved Sara Hofmann, lektor på University of Agder, Norge
15:35-16:00: Spørgsmål og dialog
16:00-16:30: Forfriskninger og netværk
Moderator: Niels Krause-Kjær
Beskrivelse af oplægsholdere
Willem Pieterson
Willem Pieterson er forsker/konsulent på seniorniveau med omfattende (projekt-) ledelseserfaring inden for områderne servicelevering (flerkanals), organisationsudvikling og digitalisering. Han er grundlægger/ejer af Pieterson Pieterson samt supplerende direktør for Center for e-Government Studies (CFES). Han administrerer og udfører forsknings- og konsulentprojekter med og for regeringer inden for digitalisering, servicestrategier og brug af data. Willem har offentliggjort over 50 akademiske artikler, konferenceartikler, forskningsrapporter, bøger og bogkapitler om eGovernment, multi channel service delivery og datas rolle i regeringer og den offentlige sektor.
Christian Østergaard Madsen
Christian Østergaard Madsen er ansat som adjunkt ved IT-Universitetet tilknyttet Forskningscenter for Offentlig IT, hvor han forsker i borgernær digitalisering og offentlige IT-projekter. Han har været ErhvervsPhD og Postdoc tilknyttet ATP's Digitaliseringsafdeling, med fokus på borgeres kommunikation med offentlige myndigheder efter indførslen af obligatorisk digital selvbetjening. Christians forskning er bl.a. publiceret i Government Information Quarterly, Public Administration in the Digital Age, Electronic Journal of E-government og til en lang række danske og udenlandske konferencer.
Sara Hofmann
Sara Hofmann er lektor i Information Systems ved University of Agder i Norge. Hendes research fokuserer på digitalisering I det offentlige, hvor hun har publiseret til adskillige internationale konferencer og tidsskrifter, herunder Electronic Journal of E-government, Government Information Quarterly, Knowledge Management and e-leaning. Sara har deltaget i nationale og internationale forskningsprojekter om e-government, service science og IT-adoption.