Softwarestuderende udviklede løsninger til fremtidens bygningsstyring

Allerede på første semester skal de studerende på ITU’s uddannelse i softwareudvikling udvikle løsninger på rigtige virksomheders udfordringer. 12 grupper kastede sig dette efterår over cases fra Schneider Electric.

Institut for DatalogiUddannelseSamarbejder

En app, der giver regnskabsmedarbejderen et hurtigt overblik over serviceaftalen. Et chatforum, hvor ejendomsfunktionæren hurtigt kan få svar på tekniske spørgsmål fra en supporter. Og et automatisk fejlmeldingssystem, der selv tilkalder en tekniker, når termostaten driller.

Det var tre af løsningerne, der blev præsenteret, da 12 grupper veloplagte førsteårsstuderende fra softwareudvikling pitchede deres ideer til medarbejdere fra energivirksomheden Schneider Electric. De studerende gav blandt andet deres bud på, hvordan virksomheden kan udnytte mulighederne i big data og servicere kunderne endnu bedre via digitale kanaler.

Gennem seks uger har grupperne haft travlt med at udvikle deres koncepter sideløbende med at de har fået undervisning i præsentationsteknik og projektarbejde.

Resultatet imponerede holdet fra Schneider Electric.

”Jeg vil sige, at de studerende har hørt godt efter, da de i starten af semesteret var på besøg hos os i Ballerup. Der var en tydelig forståelse af vores virksomhed og sammenhængen til de udfordringer, vi gav dem at arbejde med,” siger Niels Boel, Business Development Director, og fortsætter:

”I den forbindelse er jeg imponeret over, hvordan de studerende har haft kontakt til nogle af vores eksisterende kunder og faktisk brugt deres input i deres løsninger. Det er godt for vores virksomhed både at få andre, men bestemt også ’fremtidens’ øjne til at reflektere over, hvad vi laver.”

Lærer at programmere til kunden

Samarbejdet med Schneider Electric var en del af kurset Projektarbejde og Kommunikation. Og det er vigtige egenskaber at få med - også for softwareudviklere, mener Anders Sparrevohn, som har fulgt kurset.

»

Her lærer man at ikke bare at programmere, men at programmere til en kunde og kommunikere med dem om, hvad de gerne vil have.

Anders Sparrevohn, studerende på 1. semester, softwareudvikling
«
”Det at projektarbejde og kommunikation indgår i uddannelsen var faktisk en af grundene til, at jeg valgte IT-Universitetet fremfor et af de andre universiteter. Her lærer man ikke bare at programmere, men at programmere til en kunde og kommunikere med dem om, hvad de gerne vil have,” siger han.

For hans studiekammerat Jacob Sejer Kristoffersen har det været motiverende at få lov til at prøve kræfter med udfordringer fra den virkelige verden allerede et par måneder efter studiestart.

”Jeg kommer lige fra gymnasiet, hvor vi altid skulle forestille os, hvordan tingene er i en virksomhed. I det her forløb har vi arbejdet med the real deal. Det har virkelig holdt mig til ilden, at det var rigtige udfordringer, vi arbejdede med, og at medarbejdere fra virksomheden gav feedback på vores løsning,” siger han.

Andre grupper af førsteårsstuderende arbejdede med cases fra Nationalmuseet og sundhedsappen Patientsky.

Se billeder fra pitchrunden nedenfor:

Pitches på softwareudvikling.

Pitches på softwareudvikling. 
Pitches på softwareudvikling.

Mere information

Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk