Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Spørg en studerende
    • Kvinder i tech
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Labs for studerende
    • Specialpædagogisk støtte (SPS)
    • Studie- og Karrierevejledning
    • Besøg ITU
    • Åbent hus
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for unge kvinder
    • IT-Camp for unge kvinder
    • For gymnasielærere
    • Besøg ITU med klassen
    • Digital Dannelse
    • Coding Class
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Besøg og arrangementer
    • Master i it
    • Om Master i it-ledelse
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Enkeltfag
    • Se udbud af enkeltfag
    • Enkeltfag på masterniveau
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser | ITU Professional Courses
    • Se alle korte kurser
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
  • Forskning
    • Forskningsektioner
    • Data Science
    • Data, Systems and Robotics
    • Digital Business Innovation
    • Digitalization Democracy and Governance
    • Human-Computer Interaction and Design
    • Play Culture and AI
    • Software Engineering
    • Technologies in Practice
    • Theoretical Computer Science
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • Forskningscenter for offentlig IT
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Centre for Information Security and Trust
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsenheder
    • Forskningscentre
    • Forskningsektioner
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om Ph.d.-skolen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
    • Ph.d.-stillinger
    • Ph.d.-håndbog
    • Ph.d.-support
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Innovation og samarbejde
    • Læs mere om innovation og samarbejde
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en Erhvervs-p.hd
    • Maritime Hub
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU NextGen
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Alle kan og bør lære teknologiens sprog
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Alle kan og bør lære teknologiens sprog

Alle kan og bør lære teknologiens sprog

Med en stigende digitaliseringen af samfundet er det afgørende, at fagligheden fra økonomer, jurister, skolelærere, biologer, humanister og sagsbehandlere inddrages i udviklingen af it. Kun derved kan man sikre, at løsningerne passer til og værdi for medarbejdere og brugere, og kun derved kan man for alvor skabe innovation. Til gengæld kræver det, at de faglige medarbejdere har en forståelse for it, teknologi og programmering.

Claus BrabrandEfteruddannelseinnovationalgoritmerkunstig intelligens

Skrevet 16. april 2018 07:52 af Ninna Gandrup

Mange steder sidder faglige personer i periferien af udviklingsprocesserne, hvilket betyder, at man ikke får udviklet systemer, der passer til medarbejdere og brugere, men også at man går glip af helt nye måder at anvende teknologi på, som kun faglige personer kan se.

Claus Brabrand, forsker og lektor på IT-Universitetet

Teknologi kan skabe produktivitetsforøgelse, konkurrencefordele og give adgang til nye markeder, men overalt møder teknologien en faglighed, som den skal smelte sammen med. Det kan være udsendelse af breve i kommunen, der bliver digitaliseret. Det kan være forudsigelsesmodeller eller risici ved kreditvurderinger, der bliver beregnet ved brug af kunstig intelligens. Eller det kan være gennemlæsning af fortrolighedsaftaler, som håndteres langt hurtigere og mere præcist og diskret ved automatisering.

- Du kan sagtens være en rigtig god økonom uden at vide, hvordan du kan tænke teknologi ind i dit daglige arbejde. Eller du kan være sagsbehandler i en kommune, hvor arbejdsgangene skal digitaliseres uden at vide, hvordan du kan involveres. Mange steder sidder faglige personer i periferien af udviklingsprocesserne, hvilket betyder, at man ikke får udviklet systemer, der passer til medarbejdere og brugere, men også at man går glip af helt nye måder at anvende teknologi på, som kun faglige personer kan se, siger Claus Brabrand, der er forsker og lektor på IT-Universitetet og underviser på kurset: Introduktion til programmering/kodning og it-tankegang.

Claus Brabrand

Claus Brabrand er lektor (Associate Professor) ved IT-Universitetet i København samt leder af forskningsgruppen SQUARE (Software Quality Research Group) og har en Ph.D. (fra Aarhus Universitet, 2003) i design, analyse, implementering af programmeringssprog til internettet. Claus har næsten 15 års erfaring med undervisning i programmering på forskellige universiteter i Danmark med et specielt fokus på undervisning af studerende der ikke nødvendigvis kan programmere i forvejen. Claus Brabrand er desuden forfatter og instruktør til den internationalt anerkendte og prisbelønnede kortfilm om undervisning og læring: "Teaching Teaching & Understanding Understanding".

Claus er ekspert på programmering på internettet; han har publiceret på adskillige internationale konferencer samt i internationale tidsskrifter. Derudover har han arbejdet med netop disse emner hos både IBM Research i New York, det franske forskningscenter INRIA, det danske forskningscenter BRICS i Aarhus samt mere end ti år på IT Universitetet i København.

It + faglighed er mere end både it og faglighed hver for sig
Potentialet for udvikling med teknologi og digitalisering er således langt større, end det vi ser i dag, men for at indfri det potentiale, kræver det, at fagligheden kommer på banen. Det er dog ikke nok, at medarbejderen alene bidrager med sin faglighed. Det handler om at skabe synergi mellem it og faglighed. Medarbejdere skal have en it-tankegang, så de faglige perspektiver relateres til teknologien, og teknologien relateres til de faglige perspektiver.

At kunne teknologiens sprog og tilegne sig en it-tankegang åbner en ny måde at se muligheder på. Pludselig vil man som faglig person opdage et utal anvendelsesmuligheder for kunstig intelligens, maskinlæring og data, som man ikke kunne se tidligere.

Claus Brabrand, forsker og lektor på IT-Universitetet

- Som it-udvikler kan man ikke udvikle it til medarbejdere, hvis man kender til deres faglighed. Men omvendt er medarbejdere begrænset i forhold til at være innovativ med it, hvis ikke de har en it-tankegang. Det er netop kombinationen mellem faglighed og it-tankegang, som har et kæmpe potentiale til at skabe værdi i it-udvikling. Det kan både være, at man populært sagt ”sætter strøm til en arbejdsproces”, som en computer kan udføre hurtigere. Men det helt store potentiale ligger i at udvikle helt nye muligheder, som slet ikke er mulige uden it og teknologi, siger Claus Brabrand.

Det handler derfor om at understøtte synergien mellem faglighed og it, som tilsammen er meget mere end it og faglig hver for sig. Medarbejderne sidder med viden, som er essentiel for udviklingen af teknologi og it, og med it-tankegang vil medarbejderne kunne udforske helt nye muligheder for anvendelse af it og teknologi. Muligheder, som fx it-udvikleren aldrig selv var kommet på, og som medarbejdere alene med sin faglighed også havde overset.

- At kunne teknologiens sprog og tilegne sig en it-tankegang åbner en ny måde at se muligheder på. Pludselig vil man som faglig person opdage et utal anvendelsesmuligheder for kunstig intelligens, maskinlæring og data, som man ikke kunne se tidligere. Set i det lys er det imidlertid vigtigt at vide, hvad der er muligt, og hvad der er umuligt med it - både for bedre at kunne kommunikere med udviklere og it-folk, men også for at kunne udvikle ideer på et realistisk grundlag. Med en solid forståelse for it, får man en viden om, hvad der er nemt og svært at udvikle og kan derfor også identificere de løsninger, der er rentable, siger Claus Brabrand.

Man skal forstå teknologiens sprogstamme
Hvis man vil forstå teknologiens muligheder, er man derfor nødt til at lære dens sprog at kende. Når man kender sproget, får man adgang til en ny verden af begreber, termer, metoder og muligheder og dermed en helt anden platform at udvikle idéer på.

Set i det lys er det ikke så vigtigt, om man lige lærer HTML, SQL eller JavaScript - det vigtige er principperne bagved: it-tankegangen. Det er dem, der giver et nyt fundament for at udvikle digitale løsninger.

Claus Brabrand, forsker og lektor på IT-Universitetet

- Det svarer lidt til at lære et andet sprog, hvor man også får adgang til en ny verden i form af fx kultur, mennesker og forståelse, som man ikke havde, før man lærte sproget. Programmeringssprog er en central del af det tekniske sprog og giver en god indføring i ”sprogstammen” for den tekniske verden, siger Claus Brabrand.

Samtidig introducerer programmering netop denne it-tankegang og er på mange måder første skridt til at lære it-verdenen at kende. Når man først har lært ét sprog, er det nemt at lære flere og udvide sin horisont.

- Med programmering kan man pludselig nogle ting, som man ellers ikke vil kunne før. Man kan gøre ting hurtigere, men man kan også udvikle løsninger, der slet ikke findes i dag, fordi man får en helt ny verden at tænke i. I automatisering svarer programmering til at instruere en person, og når du først har instrueret, så kan du kopiere denne instruks, og computeren kan udføre den i al evighed uden sygedage, tillæg og ferier. På den måde svarer lidt til at have superkræfter, fordi man pludselig kan nogle ting bedre og langt hurtigere, end man kunne tidligere, siger Claus Brabrand og slutter:

- Set i det lys er det ikke så vigtigt, om man lige lærer HTML, SQL eller JavaScript - det vigtige er principperne bagved: it-tankegangen. Det er dem, der giver et nyt fundament for at udvikle digitale løsninger. Det er principperne, der gør, at man kan være en aktiv medspiller i den teknologiske udvikling i stedet for passivt at se til, at andre træffer beslutninger om uhensigtsmæssige systemer, der vælter ned over ens arbejdsplads og besværliggør ens arbejde.

Kursus: Introduktion til programmering/kodning og it-tankegang

Målet med kurset er at give deltagerne en solid forståelse for tankegang og metoder bag kodning og it-teknologier. På engelsk taler man ofte om begrebet "computational thinking" (it-tankegang). Konkret vil du på dette kursus lære at kode og programmere med udgangspunkt i, hvordan internettet fungerer. Du vil først lære, hvordan man laver hjemmesider (HTML) med knapper og inputfelter (HTML Forms). Dernæst vil du lære, hvordan man koder i det mest udbredte programmeringssprog på internettet: JavaScript. JavaScript har den fordel, at det kan bruges på hjemmesider, uden at man behøver installere noget som helst.

Kurset henvender sig til personer, som ikke tidligere har arbejdet med it-teknologi og programmering.

Læs mere om kurset her.



Nyheder

"De vil ramme os på tilliden"

"De vil ramme os på tilliden"

6. maj 2025

Som en del af videnskabsfestivallen Forskningens Døgn havde IT-Universitetet og Dagbladet Information samlet en række eksperter for at tale om cyberkrig i Danmark, og hvor klar vi er til det. Minister for Samfundssikkerhed og Beredskab Torsten Schack Pedersen deltog også i samtalen.

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

1. maj 2025

Den 22. maj 2025 kl. 14:30 vil professor Nutan Limaye fra sektionen Theoretical Computer Science holde sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: “My reflections on the last two decades and Complexity Theory”.

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

24. april 2025

Den 9. maj 2025 kl. 14.30 holder professor Anna Vallgårda sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Radical Redesign of Care Technologies”.

Er Danmark klar til cyberkrig?

Er Danmark klar til cyberkrig?

8. april 2025

En gruppe forskere fra IT-Universitetet i København undersøger, hvad Danmark kan lære af Ukraine i forhold til at forberede sig på cyberkrigsførelse. Cyberkrigsførelse påvirker ikke kun regeringer og virksomheder, men også civile, og forskerne spørger, hvad der skal gøre, hvis vi bliver angreb

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

31. marts 2025

I et nyt forskningsprojekt på IT-Universitetet og Københavns Universitet vil en gruppe forskere undersøge, hvordan data science kan blive en del af gymnasiets matematikundervisning for at give eleverne et bedre grundlag for kritisk tænkning og mulighed for at belyse og nuancere påstande de møder i deres hverdag.

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

28. marts 2025

Kunstig intelligens har stort potentiale i organisationer, men hvordan realiserer man det i praksis? Lektor og underviser på ITU’s Master i IT-ledelse, Carsten Lund Pedersen, er medforfatter til bogen ”Gunstig Intelligens,” der som den første af sin slags udstikker en kurs mod succes med AI-projekter i organisationen. Bogen kan forudbestilles nu.

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

19. marts 2025

Lektor Alessandro Bruni fra IT-Universitetet i København er i øjeblikket på Advanced Institute of Science and Technology i Japan, hvor han samarbejder med andre forskere om at udforske det matematiske fundament for verificering af maskinlæringssystemer. Projektet er støttet af Carlsbergfondet.

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

13. marts 2025

Den 28. marts 2025 kl. 14.30 holder professor Vasilis Galis fra sektionen Technologies in Practice sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Research against dead time”.

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

11. marts 2025

Den 11. marts 2025 er der valg til Inatsisartut (Grønlands parlament). I flere år har forskere fra ITU ledet af professor Carsten Schürmann og Center for Information Security and Trust undersøgt valg og muligheden for internetvalg i netop Grønland og valget i dag er ingen undtagelse.

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

6. marts 2025

Stigende teknologisk kompleksitet kræver en probabilitisk tilgang til kritisk vigtige it-systemer. Et nyt forskningsprojekt, anført af lektor på ITU Marco Carbone, vil skabe fundamentet for probabilistiske sessionstyper.

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

5. marts 2025

Forskere fra IT-Universitetet i København har bevist, at urbane motorveje begrænser sociale relationer i de 50 største byer i USA. Det er det første kvantitative studie af barriereeffekten af urbane motorveje i reduktionen af sociale relationer på tværs af nabolag.

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

26. februar 2025

Adjunkt på ITU Jonas Juul modtager Novo Nordisk Fondens Data Science Investigator-bevilling på knap 6,5 mio. kr. til et projekt, der bl.a. skal forbedre statistiske metoder til at forudsige smitteudbrud.

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

24. februar 2025

Den 7. marts inviterer kunstner Jacob Remin sammen med lektor James Maguire og postdoc Frauke Mennes fra Center for Klima-IT på ITU til åbningen af Within Limits – en kunstinstallation, der stiller spørgsmålstegn ved beregningskraft og ressourcegegrænsning.

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

21. februar 2025

ITU var repræsenteret med spil udviklet af både studerende og alumner fra universitetet ved Copenhagen Gaming Week og 'Spilprisen', som fandt sted i sidste uge. Studerende fra MSc Games vandt prisen for 'Best Student Game', mens alumner fra samme studieprogram vandt for 'Best Debut'.

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

13. februar 2025

Kunster og ekstern lektor på ITU, Mogens Jacobsen, arbejder med at lave digital kunst og bl.a. har skabt værker, der afslører iboende bias i de datasæt, som kunstig intelligens er trænet på.

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

10. februar 2025

Lektor Veronika Cheplygina har modtaget en ”Novo Nordisk Data Science Investigator”-bevilling på knap 11 mio. kr. Bevillingen kommer til at finansiere forskning i, hvordan mere inkluderende undervisnings- og forskningsmiljøer kan lede til bedre algoritmer for medicinsk billeddannelse.

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

31. januar 2025

Tre studerende fra ITU har vundet Institut for Menneskerettigheders Specialepris for deres speciale ”Fængslets digitale kløft”. I specialet undersøges det, hvordan den digitale kløft mellem indsatte i danske fængsler, og det omgivende samfund kan udbedres.

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

16. januar 2025

Hvad motiverer nogle til at manipulere med store sprogmodeller, og hvordan bærer de sig ad? I et nyt studie definerer forskere fra ITU såkaldt ”red teaming” af sprogmodeller for at øge sikkerheden i teknologien.

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

22. november 2024

Jakob Grue Simonsen, der kommer fra en stilling som institutleder på Datalogisk Institut, Københavns Universitet, har fokus på trivsel og samarbejde, når han tiltræder som prorektor på ITU d. 1.januar 2025.

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

21. november 2024

Interview: Tidligere ph.d.-studerende på IT-Universitetet, Raluca Stana, har sammen med sin daværende vejleder, lektor Hanne Westh Nicolajsen, skrevet en bog, som skal hjælpe virksomheder med at håndtere teknostress.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53 /
P-nummer 1005162959

Denne side er udskrevet fra https://itu.dk/Uddannelser/Kandidatuddannelser/Datalogi