Skip to main content ITU
ITU
  • Eng
  • Stillinger
  • Presse
  • ITU Alumni
  • Nyheder
  • Events
  • Kontakt
  • Om ITU
  • English
  • Om ITU
x
  • Uddannelser
    • Bachelor
      • BSc i Global Business Informatics
      • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
      • BSc i Softwareudvikling
      • BSc i Data Science
      • Sådan søger du ind
      • Gæstestuderende på bachelorniveau
      • ITU Summer University på bachelorniveau
      Kandidat
      • MSc i Data Science
      • MSc i Digital Innovation & Management
      • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
      • MSc i Datalogi
      • MSc i Softwaredesign
      • MSc i Spil
      • Sådan søger du ind
      • Gæstestuderende på kandidatniveau
      • ITU Summer University på kandidatniveau
      Studieliv
      • Hvordan er det at være studerende på ITU?
      • Kvinder i tech
      • Labs for studerende
      • Spørg en studerende
      • Studenterorganisationer
      • Studiestart
      • Studie- og karrierevejledning
      • #lifeatITU
      Besøg ITU
      • Studerende for en dag
      • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
      • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
      • Gymnasiebesøg
      • Studiepraktik i uge 43
      • Åbent Hus
      • Få besøg af ITU
        • Digital Dannelse
        • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Master i it
      • Master i it-ledelse
      • Studiestart
      • Nyhedsbrev
      • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
      • Besøg IT-Universitetet
      • Kontakt
      Enkeltfagskurser
      • Se alle kurser
      • Kontakt
      ITU Professional Courses
      • Om ITU Professional Courses
      • Alle kurser
      • Skræddersyede kurser
      • Kontakt
  • Forskning
    • Institutter
      • Institut for Business IT
      • Institut for Datalogi
      • Institut for Digital Design
      • Forskningsgrupper og labs
        • Forskningsgrupper
        • Labs
      Forskningscentre
      • Center for Computer Games Research
      • Center for Computing Education Research
      • Center for Digital Velfærd
      • European Blockchain Centre
      • Forskningscenter for offentlig it
      • Centre for Information Security and Trust
      • Forskningsetik og -integritet
        • God forskningspraksis
      Udvalgte forskningstemaer
      • Big data
      • Blockchain
      • Computerspil
      • It-sikkerhed
      • Kunstig intelligens
      • Digitalisering
      • Find en forsker
        • Faculty Search
      Ph.d.-skole
      • Ledige ph.d.-stillinger
      • Om ph.d.-uddannelsen
      • Ph.d.-kurser
      • Ph.d.-forsvar
      • Tekniske rapporter
        • Tekniske rapporter
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
      • Projektsamarbejde
      • Projektmarked
      • Studiejob
      • Projektopslag
      • Job- og projektbank
      • Kandidatportrætter
      Employer Branding
      • IT Match Making
      • Sådan ansætter du en ITU'er
      • Lav opslag i Jobbanken
      Samarbejde om forskning
      • Licenser teknologi
      • Samarbejde om forskning
      • ErhvervsPhD
        • Ansæt en ErhvervsPhD
      Innovation og iværksætteri
      • ITU Business Development
      • ITU Startup programme
      • Startup historier
      • CSSME
  • Uddannelser
    • Forside: Uddannelser
    • Bacheloruddannelser
    • Kandidatuddannelser
    • Besøg ITU
    • Studieliv
  • Efteruddannelser
    • Forside: Efteruddannelser
    • Master i it-ledelse (opstart 2021)
    • Master i it-ledelse (sidste optag 2020)
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg ITU
    • Kontakt
    • Master i it
    • Enkeltfagskurser
    • ITU Professional Courses
  • Forskning
    • Forside: Forskning
    • Institutter
    • Forskningsgrupper og centre
    • Labs
    • Forskningsetik og -integritet
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skolen
  • Erhvervssamarbejde
    • Forside: Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med studerende
    • Employer Branding
    • Samarbejde om forskning
    • Erhvervs-ph.d.
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Develpment
    • CSSME
  • Genveje
    • Stillinger
    • Presse
    • ITU Alumni
    • Nyheder
    • Events
    • Kontakt
    • Om ITU
  • English
Når digital dannelse er en rejse til Silicon Valley
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Når digital dannelse er en rejse til Silicon Valley

Når digital dannelse er en rejse til Silicon Valley

Debatten om, hvordan folkeskolen bedst klæder eleverne på til en digital fremtid har rullet frem og tilbage lige siden de første computere gjorde indtog i undervisningen i starten af 1970’erne. I sit ph.d.-projekt undersøger Sofie Stenbøg, hvordan politikere, forskere, brancheorganisationer og andre aktører kæmper om retten til at sætte dagsordenen for den digitale undervisning.

ForskningInstitut for Business ITbørn og ungedigitalisering

Skrevet 7. marts 2018 08:46 af Vibeke Arildsen

Hvad forsker du i lige nu?

Mit ph.d.-projekt handler om at undersøge debatten om it i folkeskolen som en politisk praksis. Jeg ser på, hvilke værdier, som præger debatten og de offentlige strategier og initiativer for digital undervisning. Der er mange aktører, der har stærke interesser i at påvirke undervisningen – blandt andre politikere, virksomheder, offentlige debattører, forskere og ikke mindst brancheorganisationer, som jo er interesserede i at få uddannet folk med de kompetencer, virksomhederne efterspørger.

Jeg forsøger at tegne et billede af disse politiske strømninger og undersøger også etnografisk, hvordan lærere og skoleledere omsætter de nationale og kommunale strategier til praksis ude i undervisningslokalerne.

Hvad har du fundet ud af indtil videre?

Sofie Stenbøg
  • Ph.d.-studerende tilknyttet Design, Innovation og Digitaliserings Lab (DID-LAB) på ITU

  • Forsker i digitaliseringen af den danske folkeskole

  • Forventer at afslutte sit projekt i slutningen af 2019
Tilbage i 1970’erne og 80’erne handlede it-undervisning mest om at udstyre eleverne med konkrete færdigheder, der kunne gøre dem til demokratiske deltagere i det digitale samfund. I dag er der meget fokus på, at eleverne skal lære at være innovative og kunne skabe med it. Samtidig er digitaliseringen blevet et centralt element i diskussionen om dannelse – man taler om ’digital dannelse’. Der foregår en masse diskussioner om, hvilke egenskaber, man søger at fremme hos eleverne. Det er interessant at analysere kampene om, hvad et begreb som ’dannelse’ skal dække over i en digital kontekst.

For eksempel har Rødovre Kommune i øjeblikket planer om at sende alle 8.klasseselever på ”dannelsesrejse” til Silicon Valley for at lære om teknologiudvikling og innovation. Hvad er det for nogle forestillinger om IT og innovation, der giver grobund for sådan en idé om dannelse? Det er et af de spørgsmål, jeg arbejder med i øjeblikket. 

Det er ofte nogle ret voldsomme metaforer, der bliver brugt i debatten om it i folkeskolen– man taler om en ’teknologisk revolution’, som vi er nødt til at ruste os til, og om digitaliseringen som en ’lavine’, der ruller ind over os. Man får det indtryk, at vi bare skal skynde os rigtig meget, fordi digitaliseringen kommer rullende, og vi allerede er bagud i forhold til den globale konkurrence. Der er mange aktører, der har en interesse i at få den fortælling frem, så den kan påvirke de politiske strategier i forhold til digitalisering.   

Hvad er det mest spændende ved dit felt?

Diskussionen om, hvem fremtidens borgere skal være, og hvordan vi skal uddanne dem, er også en diskussion om, hvilket digitalt samfund, vi ønsker. Fremtiden og ”fremtidens behov” bliver tit brugt til at begrunde forskellige initiativer i folkeskolen. Men vi glemmer, at fremtiden også er en politisk konstruktion og ikke en størrelse som ligger klar derude og bare venter på at blive realiseret – vi kan i høj grad selv bestemme, hvad der skal ske i fremtiden.

Det er vigtigt at vi træffer nogle velovervejede og velinformerede beslutninger på dette område, fremfor at gøre alt muligt forhastet på grund af skrækscenarier om teknologi og samfund, såsom at ’robotterne kommer’.

Mere information

Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk

Nyheder

Offentlig digitalisering: Behovet for it-hjælp skal undersøges i nyt projekt

Offentlig digitalisering: Behovet for it-hjælp skal undersøges i nyt projekt

8. marts 2021

Digitaliseringen har medført, at vi selv skal varetage flere opgaver i kontakten med offentlige institutioner og myndigheder. Det er ikke lige let for alle, og mange har brug for hjælp. Men hvor får de den fra? Et nyt forskningsprojekt på IT-Universitetets Center for Digital Velfærd, skal kortlægge en uformelle hjælpekultur.

Portræt af nyudnævnt professor: Brobygger i klimaets tjeneste

Portræt af nyudnævnt professor: Brobygger i klimaets tjeneste

3. marts 2021

Steffen Dalsgaard er tiltrådt som professor på Institut for Business IT på IT-Universitetet. En af hans ambitioner er at skabe og udbrede viden om, hvordan teknologiske klimatiltag virker.

Fremtidens digitale udvikling stiller krav til ledere

Fremtidens digitale udvikling stiller krav til ledere

26. februar 2021

Den teknologiske udvikling skaber massive ændringer på arbejdsmarkedet. Derfor er det ikke længere muligt at lede en virksomhed – offentlig eller privat – uden af vide noget om it. Erik Møberg, som er senior direktør i Rambøll, fortæller her om de kompetencer, han mener er vigtige for fremtidens ledere.

IT-Universitetet i spidsen for forskningsprojekt om politiets brug af digitale teknologier

IT-Universitetet i spidsen for forskningsprojekt om politiets brug af digitale teknologier

9. februar 2021

Politiets brug af big data, ansigtsgenkendelse, overvågning og andre datadrevne værktøjer skal undersøges i det nye tre-årige forskningsprojekt, CUPP. Projektet er et samarbejde med fire europæiske universiteter, et forskningscenter og de it-professionelles fagforening, PROSA.

ITU-forsker vil udvikle metode til at sikre, at vores private data ikke bliver misbrugt

ITU-forsker vil udvikle metode til at sikre, at vores private data ikke bliver misbrugt

5. februar 2021

Hvis private oplysninger virkelig er private, kan det være en udfordring at opdage misbrug, datalæk og kriminelle aktiviteter. Danmarks Frie Forskningsfond har tildelt lektor ved IT-Universitetet, Bernardo David, en Sapere Aude-bevilling, så han kan finde ud af, hvordan man sikrer, at vores følsomme oplysninger ikke bliver misbrugt.

Datatilsynet: ITU har ageret korrekt ved brug af ProctorExam

Datatilsynet: ITU har ageret korrekt ved brug af ProctorExam

4. februar 2021

ITU brugte programmet ProctorExam, som er et monitoreringsværktøj, for at føre tilsyn ved skriftlig hjemmeeksamen i foråret 2020. Datatilsynet besluttede i den forbindelse at undersøge, om ITU havde efterlevet databeskyttelsesforordningens regler ved brug af ProctorExam.. Datatilsynet har nu afgjort sagen, og konkluderer, at ITU’s behandling af personoplysninger samt brugen af ProctorExam er sket indenfor rammerne af de databeskyttelsesretlige regler.

IT-Universitetet er medarrangør på de danske og europæiske cybermesterskaber

IT-Universitetet er medarrangør på de danske og europæiske cybermesterskaber

1. februar 2021

Sammen med Industriens Fond, Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) og tre andre universiteter, afholder IT-Universitetet for første gang de danske cybermesterskaber. Målgruppen er de 15-25 årige, og formålet er at sikre, at danske virksomheder og myndigheder i fremtiden har medarbejdere med gode digitale kompetencer.

IT-Universitetet henter to internationale forskerprofiler med startpakke fra Novo Nordisk Fonden

IT-Universitetet henter to internationale forskerprofiler med startpakke fra Novo Nordisk Fonden

27. januar 2021

To internationale og særdeles kompetente forskere har valgt at rykke teltpælene op for at forske på IT-Universitetet. Det sker ved hjælp af Novo Nordisk Fonden nye Start Package-program.

Roberta Sinatra bliver tildelt Villum-bevilling til kampen mod diskriminerende algoritmer

Roberta Sinatra bliver tildelt Villum-bevilling til kampen mod diskriminerende algoritmer

25. januar 2021

De algoritmer, som bruges til rangordne forskere på baggrund af deres videnskabelige udgivelser og citeringer, er langt fra retvisende. Villum Fonden har tildelt lektor på IT-Universitetet, Roberta Sinatra, en Young Investigators-bevilling, som hun skal bruge til skabe grundlag for en mere fair rangering.

ITU-forsker får to bevillinger til at udvikle bæredygtig software

ITU-forsker får to bevillinger til at udvikle bæredygtig software

18. januar 2021

Lektor ved IT-Universitetet i København, Pinar Tözün, er blevet tildelt to bevillinger, som hun skal bruge til forske i bæredygtig, teknologisk vækst.

Ny rapport: Cybersikkerhed er underprioriteret i danske virksomheder

Ny rapport: Cybersikkerhed er underprioriteret i danske virksomheder

12. januar 2021

Danske virksomheder ser cybersikkerhed som vigtigt, men prioriterer området lavt, viser en ny rapport udarbejdet af forskere fra IT-Universitetet og Syddansk Universitet. En del af forklaringen er, at topledere har for lidt viden om cybertruslen, mener forskerne bag rapporten.

IT-Universitetets blockchain-professor får topplaceringer på to internationale ranglister

IT-Universitetets blockchain-professor får topplaceringer på to internationale ranglister

22. december 2020

Ifølge to internationale ranglister er professor på IT-Universitetet, Roman Beck, blandt de mest betydningsfulde akademikere inden for sit felt.

”Hvis man vil lykkes med digitale løsninger, er det afgørende at tage kundens perspektiv.”

”Hvis man vil lykkes med digitale løsninger, er det afgørende at tage kundens perspektiv.”

18. december 2020

Digitalisering bliver ofte set som løsningen, hvis man både vil effektivisere og samtidig yde digital service for sine kunder. Men at lykkes med digitalisering kræver, at de digitale løsninger giver værdi for kunden. Ellers ringer kunder i stedet til kundeservice.

Meddelelse om sikkerhedsbrud

Meddelelse om sikkerhedsbrud

16. december 2020

En fil indeholdende personlige oplysninger om censorer og en række ansatte har ligget tilgængelig på et af ITU’s interne netværksdrev. Sikkerhedsbruddet er anmeldt til Datatilsynet, og de berørte personer er blevet underrettet.

It-studerende lærer unge at programmere på YouTube

It-studerende lærer unge at programmere på YouTube

11. december 2020

IT-Universitetet går i luften med en ny YouTube-kanal, hvor it-studerende inspirerer andre unge til at lære at programmere og se muligheder i teknologien. ’Tænk i Tech’-projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden og omfatter desuden undervisning på blandt andet ungdomsskoler.

It-fag i gymnasiet kan være nøglen til ligestilling i techbranchen

It-fag i gymnasiet kan være nøglen til ligestilling i techbranchen

9. december 2020

Debatindlæg bragt på Altinget.dk den 7. december 2020.

Coronakrisen gør os mere sårbare over for hackere

Coronakrisen gør os mere sårbare over for hackere

8. december 2020

It-sikkerheden er under pres, når vi arbejder hjemme og al vigtig kommunikation foregår over nettet. Hackere forsøger at udnytte vores psykologiske og tekniske sårbarheder i forbindelse med coronakrisen, fortæller Oksana Kulyk, som forsker i de menneskelige faktorer ved it-sikkerhed på ITU.

På hjemmekontoret er du din egen it-medarbejder – og det stresser

På hjemmekontoret er du din egen it-medarbejder – og det stresser

2. december 2020

Coronakrisen har bundet os til vores computere i endnu højere grad end tidligere. Det bør være en anledning til at tale åbent om, hvordan teknologien kan være en stressfaktor, mener Raluca Stana, som forsker i technostress på IT-Universitetet.

Studie: Kvindelige forskere er lige så produktive som mænd – men har kortere karrierer

Studie: Kvindelige forskere er lige så produktive som mænd – men har kortere karrierer

30. november 2020

Et omfattende studie af 1,5 millioner forskeres karrierer viser, at kvinder og mænd i gennemsnit producerer lige mange videnskabelige artikler årligt, men at kvinderne forlader forskerkarrieren tidligere. ITU-forsker Roberta Sinatra, som er medforfatter til studiet, mener at beslutningstagere bør kigge nærmere på årsagerne til, at kvinderne forlader den akademiske verden.

IT-Universitetet bliver en vigtig del af nyt nationalt forskningscenter for digitale teknologier

IT-Universitetet bliver en vigtig del af nyt nationalt forskningscenter for digitale teknologier

26. november 2020

Innovationsfonden har bevilliget 100 mio. kr. til et nationalt forskningscenter for digitale teknologier. Centerets konsortium består af syv danske universiteter, deriblandt IT-Universitetet, samt Alexandra Instituttet.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra http://212.97.130.100/