Rekordmange unge ville høre om it-uddannelser

It-uddannelser i softwareudvikling, data science, digitalt design og business står højt på ønskelisten blandt de unge – over 800 fik en smagsprøve på uddannelser, studieliv og projektarbejde på ITU til åbent hus tirsdag den 27. februar.

Om ITUUddannelseEvents

Flere end nogensinde kiggede forbi, da ITU åbnede dørene for potentielle kommende studerende den 27. februar. Samlet var der over 800 tilhørere til oplæggene om universitetets fire bacheloruddannelser, hvilket er hele 44 procent flere end sidste år.

”Det tyder på, at ITU’s uddannelser bliver mere og mere kendte, og at de unge har en stor interesse for de studieretninger, vi udbyder. Der var god stemning, og de besøgende virkede imponerede over både uddannelserne og studiemiljøet, så vi er meget tilfredse,” siger studie- og karrierevejleder Sophie Kongsbak.

Faglighed og hygge - stemningsvideo fra åbent hus:

Studieprojekter med virkelige udfordringer

Projektarbejde – ofte i samarbejde med virksomheder – fylder meget på alle ITU’s uddannelser, og som noget nyt kunne de besøgende i år høre oplæg fra studerende om konkrete studieprojekter.

Ingrid Maria Christensen og Melissa Høegh Marcher fra Softwareudvikling fortalte om et projekt, hvor de skulle udvikle digitale løsninger for Nationalmuseet, blandt andet til vejvisning.

”Fordi vi skulle fremlægge projektet for Nationalmuseet var vi meget motiverede for at lave noget, som rent faktisk kunne blive til et produkt,” sagde Melissa.

”Min gruppe arbejdede sammen med energivirksomheden Schneider Electric på første semester og blev faktisk tilbudt at arbejde videre med projektet, efter at det var afsluttet, fordi de var så tilfredse med det. Det er virkelige ting, man får lov til at arbejde med, og som virksomheden måske faktisk kan implementere,” supplerede Jonas Anker Rasmussen, som læser Softwareudvikling på andet år.

Studieprojekter på ITU.

Han fortalte desuden om et projekt, hvor han med sin studiegruppe udviklede et Danmarkskort i stil med Google Maps med ruteplanlægger og søgefunktion. I et andet projekt udviklede han, inspireret af sit frivillige arbejde som samarit, en app til at koordinere frivillige i katastrofesituationer.

”Softwareudvikling er lidt som en værktøjskasse, som man kan bruge til at udvikle løsninger der, hvor man ser et behov,” sagde han.

Åbent hus-voxpop:

Emilie Ingeholm.

Emilie Ingeholm, 19 år, Hillerød

Hvorfor er du kommet i dag?
"Jeg har altid godt kunnet lide teknologi og har altid været den som mine veninder gik til, når deres computere ikke virkede. I øjeblikket sidder jeg og prøver at lære mig selv at programmere i Python, det er sjovt at nørkle med. Jeg har tidligere overvejet at læse til dyrlæge og en masse andre ting, men så faldt jeg over ITU og har læst om uddannelserne på hjemmesiden og syntes især, at uddannelsen Digitalt Design og Interaktive Teknologier lød rigtig fed."

Er du blevet klogere?
"Indtil videre har jeg hørt et oplæg om Softwareudvikling – det lyder rigtig sjovt, men jeg hælder nok mere til designuddannelsen lige nu. Det fantastisk smukt her – så nyt og moderne. Og så er det rigtig rart at se, at her er mange piger, og at de er glade for at gå her. Jeg havde lidt den der fordom om, at det kun er fyre, der læser herude."

Lisa Kragh Pedersen.

Lisa Kragh Pedersen, 26, Herfølge

Hvorfor er du kommet i dag?
"Jeg har prøvet vidt forskellige ting før – jeg har læst tre år på en humanistisk-samfundsfaglig uddannelse på KU, det var mega spændende, men for uhåndgribeligt og abstrakt. Så jeg lavede en kovending og startede på anlægsgartneruddannelsen – der kunne man se produktet af ens arbejde hurtigere, men det var for fysisk opslidende, og jeg savnede teorien. Så jeg fandt ud af, at jeg nok skulle vælge en gylden middelvej mellem teori og praksis, og jeg har en fornemmelse af, at de to ting spiller sammen på Softwareudvikling. Man lærer teorier, som man med det samme prøver af i praksis, og som man hurtigt kan se resultatet af. Det tiltaler mig i høj grad."

Er du blevet klogere?
"Jeg må indrømme, at jeg synes, at oplæggene har været lidt overfladiske. Men jeg fik et godt fif om, at man kan prøve at være med til undervisningen som ’studerende for en dag’. Der vil jeg helt konkret kunne se, hvad man kommer til at arbejde med."

Abdi Sharif.

Abdi Sharif, 19 år, Brønshøj

Hvorfor er du kommet i dag?
"Jeg er interesseret i uddannelsen Global Business Informatics, så jeg ville høre mere om kurserne, og generelt se, hvordan studielivet er på ITU."

Hvad er dit indtryk?
"Det virker som et meget moderne og innovativt sted. Indtil videre kan jeg rigtig godt lide det."

Mere information

Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk