Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Åbent hus for bacheloruddannelser
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Åbent hus for kandidatuddannelser
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • Mød ITU
    • Spørg en studerende
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Åbent hus
    • For gymnasielærere
    • Gymnasiebesøg
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Master i it
    • Master i it-ledelse
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg og arrangementer
    • Kontakt
    • Enkeltfagskurser
    • Om enkeltfag
    • Enkeltfagskurser på masterniveau
    • Se alle enkeltfagskurser
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser

    • Om ITU Professional Courses
    • Kurser
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Kontakt
    • Nyhedsbrev
    • Online kurser
    • Kurser i cybersikkerhed
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Centre for Information Security and Trust
    • Danish Institute for IT Program Management
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup programme
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
ITU-kandidater bag ny Virtual Reality-startup
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  ITU-kandidater bag ny Virtual Reality-startup

ITU-kandidater bag ny Virtual Reality-startup

Med et nyt Virtual Reality-værktøj vil to iværksættere fra IT-Universitetet vil gøre det hurtigere og nemmere at lave 3D-animationer til blandt andet computerspil. Deres virksomhed Sidetracked har netop landet en millioninvestering, der skal bruges til at gøre produktet klar til at sende på markedet.

Iværksætteridesigncomputerspilstartups

Skrevet 28. januar 2019 08:06 af Vibeke Arildsen

3D-animationer uundværlige i moderne computerspil, hvor vi forventer realistisk udseende figurer med naturlige bevægelser. Animationerne er dog både komplicerede og tidskrævende at lave – og da opgaven som oftest kun løftes af kunstnerne, bliver 3D-indholdet ofte en flaskehals i udviklingsprocessen.

Nu vil startup’en Sidetracked gøre udvikling af 3D-indhold langt mere tilgængeligt ved hjælp af Virtual Reality.

»

Vi vil demokratisere 3D-produktionsflowet, fordi der ligger en stor arbejdsbyrde og et stort ansvar hos 3D-kunstnerne, som er dem, der skitserer, modellerer og animerer.

«
”Vi vil demokratisere 3D-produktionsflowet, fordi der ligger en stor arbejdsbyrde og et stort ansvar hos 3D-kunstnerne, som er dem, der skitserer, modellerer og animerer. De dele af udviklingsprocessen vil vi gøre tilgængelige for resten af produktionsholdet,” fortæller Mathias Dam Arvanaghi, som har grundlagt Sidetracked sammen med Jonas Hingeberg Ruge.

VR i stedet for mus og skærm

Helt konkret vil Sidetracked erstatte mus, tastatur og skærm – som sædvanligvis er 3D-animatorens foretrukne værktøj – med Virtual Reality.

»

[D]u kan tage et par VR-briller på og træde ind i en digital verden, hvor du har dit indhold lige ved hånden.

«
”Det betyder, at du kan tage et par VR-briller på og træde ind i en digital verden, hvor du har dit indhold lige ved hånden. Hvis du vil udvikle og forme en karakter, tager du bare fat i den. Trackeren gør, at du kan forme og flytte rundt på indholdet med dine hænder,” forklarer Mathias.

Konceptet blev til i et specialeprojekt fra ITU’s kandidatuddannelse i spil. Igennem uddannelsen havde Mathias og Jonas på første hånd erfaret, hvor besværligt 3D-arbejdet er, og de besluttede sig derfor at finde en måde at gøre denne del af den kreative proces tilgængeligt selv for folk uden erfaring med spiludvikling og animation.

VR-mediet sig at være særdeles velegnet til det formål.

”Vi testede vores koncept på 30 personer med forskellige kvalifikationer og erfaring, og kun en enkelt formåede ikke at lave en animation inden for 10 minutter,” fortæller Mathias.

Fra speciale til forretning

Da specialet var forsvaret, overbeviste specialevejlederen gruppen om, at konceptet havde forretningspotentiale, og kort tid efter blev de nyklækkede cand. IT’ere optaget i ITU’s Startup Programme, som hjælper studerende med at realisere deres forretningsidéer.

Om Sidetracked
  • Sidetracked har udviklet et værktøj til at udvikle 3D-animationer i Virtual Reality.

  • Virksomheden er grundlagt af Mathias Dam Arvanaghi og Jonas Hingeberg Ruge, begge cand.IT. i spilteknologi fra IT-Universitetet i 2018.

  • Idéen udspringer af et speciale, som de skrev sammen med to andre. Efter specialet valgte Mathias og Jonas at udvikle konceptet til en forretning med hjælp fra ITU's Startup Programme.

  • Læs mere på sidetracked.dk.
Hverken Mathias eller Jonas havde egentlig forestillet sig at skulle være iværksættere, men via forløbet fik de blod på tanden og hjælp med alle de ting, der er forbundet med at starte egen virksomhed – fra udvikling af en forretningsplan til CVR-registrering, budget og moms.

”I starten var det et skræmmende skridt at tage, fordi vi ikke havde nogen erfaring med at være iværksættere. Jeg tror ikke vi havde gjort det, hvis ikke vi havde fået et sikkerhedsnet og en masse vejledning igennem Startup Programme,” siger Mathias.

Millioninvestering fra Borean

De to iværksættere mener, at deres produktet har et potentiale, der rækker langt ud over spilbranchen, da man bruger 3D som skitserings- og produktionsværktøj mange steder, blandt andet inden for arkitektur, i bilbranchen og i reklameindustrien.

Og de er ikke alene om at se potentialet. Sidetracked har netop landet en investering på én million kroner, samt et investeringslån på yderligere to millioner, fra innovationsmiljøet Borean Innovation.

Investeringen gør det muligt at lave prototypen til et færdigt produkt. Første salgsklare version lanceres til juli.

»

Der er et rigtig stort marked, og det bliver kun større, fordi flere og flere producerer 3D-indhold.

«
”Der er et rigtig stort marked, og det bliver kun større, fordi flere og flere producerer 3D-indhold. Danmark og Norden er frontløbere, især inden for spil, men på sigt vil vi også udvide til andre markeder og brancher,” siger Jonas.

”Det er nu, vi skal levere et produkt, som folk har lyst til at bruge. Vi ved, at der er interesse for det, og fordi vi selv har oplevet problemet, ved vi, at der mangler en løsning. Og vi tror på, at Virtual Reality er løsningen, der kan gøre udvikling af 3D-indhold tilgængeligt for alle," afslutter Mathias.


Mere information

Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk

Nyheder

Forskere og eksperter viser vejen til en inkluderende digitalisering

Forskere og eksperter viser vejen til en inkluderende digitalisering

27. januar 2023

35 forskere, eksperter og repræsentanter for organisationer har underskrevet en vision, som skal understøtte en mere inkluderende digitalisering af den offentlige sektor. Visionen er et resultatet af konferencen, Welfare after Digitalization, som IT-Universitetets Center for Digital Velfærd var vært for.

Radu-Cristian Curticapean sikrer midler fra Villum Fonden til forskning i beregningsmæssige problemer

Radu-Cristian Curticapean sikrer midler fra Villum Fonden til forskning i beregningsmæssige problemer

24. januar 2023

I år får 22 forskertalenter inden for teknisk og naturvidenskabelig forskning tilsammen 126 mio. kr. fra Villum Fondens Young Investigator-program. En af dem, der i år er sluppet gennem nåleøjet, er lektor i datalogi på IT-Universitetet, Radu-Cristian Curticapean, som har sikret 3 millioner kroner til forskning inden for teoretisk datalogi.

Angående sag om identiske eksamenssæt

Angående sag om identiske eksamenssæt

13. januar 2023

Studerende, der i forbindelse med kurset Security 1 aflagde eksamen d. 22. december sidste år, blev præsenteret for et eksamenssæt identisk med det foregående års eksamenssæt. Universitetets ledelse undersøger pt. sagens omfang.

Studie: Mere transparens vil kunne formodentlig styrke smitteopsporingen

Studie: Mere transparens vil kunne formodentlig styrke smitteopsporingen

21. december 2022

Forskere fra IT-Universitetet har undersøgt brugen af smitteopsporings-applikationer i fire lande, og de kan konkludere, at mange har fravalgt at deltage i den digitale opsporing pga. bekymring over beskyttelsen af deres private data. Studiet, som er blevet offentliggjort i det anerkendte datalogiske medie, ACM, kan vise sig værdifuldt i bekæmpelsen af fremtidige pandemier.

ITU-forsker modtager bevilling til udvikling af kvante-inspirerede algoritmer

ITU-forsker modtager bevilling til udvikling af kvante-inspirerede algoritmer

19. december 2022

Lektor på IT-Universitetet i København, Michael Kastoryano, er blevet tildelt fem millioner kroner fra Carlsbergfonden til udvikling af kvante-inspirerede algoritmer.

ITU-datalog modtager bevilling til at optimere maskinlæringsmodeller på små enheder

ITU-datalog modtager bevilling til at optimere maskinlæringsmodeller på små enheder

16. december 2022

Lektor i datalogi på IT-Universitetet i København, Pınar Tözün, har modtaget 2,7 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden til at udvikle nye mekanismer, der kan optimere databehandling på små hardware-enheder.

ITU-forsker sikrer midler fra Det Europæiske Forskningsråd til at udvikle kreativ AI

ITU-forsker sikrer midler fra Det Europæiske Forskningsråd til at udvikle kreativ AI

14. december 2022

Professor Sebastian Risi fra IT-Universitetet i Københavns Institut for Digital Design har modtaget en bevilling på 14,8 millioner kroner til at udvikle kunstig intelligens, som er i stand til at tilpasse sig uforudsete omstændigheder. Målet er at forløse mere af automatiseringens enorme potentiale.

Spinout-virksomheden LAIKA hjælper forfattere over skriveblokaden

Spinout-virksomheden LAIKA hjælper forfattere over skriveblokaden

9. december 2022

Lektor på IT-Universitetet, Martin Pichlmair, står bag udviklingen af LAIKA – et redskab baseret på kunstig intelligens, der agerer skrivemakker for forfattere, der kæmper med at finde inspirationen. Projektet er i samarbejde med ITU Business Unit netop lanceret som spinoutvirksomhed.

Forskningsprojekt om internetvalg i Grønland skal give bedre beslutningsgrundlag

Forskningsprojekt om internetvalg i Grønland skal give bedre beslutningsgrundlag

7. december 2022

Et forskningsprojekt, som har til formål at undersøge, hvorvidt man kan skabe et tillidsvækkende internetvalg i Grønland, er nu blevet delt i to, således at IT-Universitetets forskere kan arbejde uafhængigt af kommercielle interesser.

Kan sikkerhedsproblemerne i Whatsapp løses?

Kan sikkerhedsproblemerne i Whatsapp løses?

29. november 2022

Verdens mest brugte beskedapplikation, Whatsapp, er blevet kritiseret for at have store sikkerhedsproblemer. Nu vil forskere fra IT-Universitetet udvikle en metode, som kan hjælpe tech-virksomhederne og deres udviklere med at sikre, at behandlingen af brugernes data sker som tilsigtet.

Engang var vi verdensmestre i demokratisk iværksætteri – hvordan bliver vi det igen?

Engang var vi verdensmestre i demokratisk iværksætteri – hvordan bliver vi det igen?

29. november 2022

Demokratisk iværksætteri kan være med til at tackle nogle af samfundets største udfordringer og hjælpe et arbejdsmarked i forandring. Selvom vi har tradition for medarbejderejede virksomheder i Danmark, er vi langt bagefter udviklingen i dag. Det vil ITU-forskningsgruppen Reflection and Action (Reflact) gøre noget ved.

Routledge udgiver længe ventet håndbog i kollektiv intelligens

Routledge udgiver længe ventet håndbog i kollektiv intelligens

23. november 2022

Håndbogen, som bl.a. er redigeret af adjunkt på IT-Universitetet, Carina Antonia Hallin, er et vigtigt fundament for forskere, der arbejder med kollektiv intelligens inden for en bred vifte af discipliner. Bogen er nu mulig at forudbestille.

ITU-forsker sikrer prestigiøs EU-bevilling til forskning i teoretisk datalogi

ITU-forsker sikrer prestigiøs EU-bevilling til forskning i teoretisk datalogi

22. november 2022

Lektor Radu-Cristian Curticapean fra IT-Universitetet i København har modtaget en bevilling på ca. 11 millioner kroner fra Det Europæiske Forskningsråd til at forske i teoretisk datalogi.

ITU-forskning i valgsikkerhed og grafmodifikation bevilget midler fra DFF

ITU-forskning i valgsikkerhed og grafmodifikation bevilget midler fra DFF

16. november 2022

To forskere fra Institut for Datalogi på IT-Universitetet i København, lektor Oksana Kulyk og adjunkt Paloma Thomé De Lima, har hver især modtaget 2,8 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond til deres respektive projekter.

Nyt forskningscenter stiller skarpt på IT-aspekterne af den grønne omstilling

Nyt forskningscenter stiller skarpt på IT-aspekterne af den grønne omstilling

11. november 2022

IT-Universitetet lancerer nyt Center for Climate IT, der stiller skarpt på det komplekse forhold mellem digitalisering og klimaforandringer. Centeret åbnes formelt ved en reception på ITU d. 7. december.

AI-spilmotor-udvikleren modl.ai sikrer investering på 63 millioner kroner

AI-spilmotor-udvikleren modl.ai sikrer investering på 63 millioner kroner

9. november 2022

Firmaet, der bl.a. er stiftet af professor ved IT-Universitetet, Sebastian Risi, tackler komplekse spiludviklingsproblemer ved hjælp af kunstig intelligens og en hær automatiserede spillere.

Forskningsprojekt giver vigtig viden om digital udsathed

Forskningsprojekt giver vigtig viden om digital udsathed

7. november 2022

I forskningsprojektet CAPE indsamles og analyseres erfaringer fra nogle af landets frivillige it-hjælpere, som hjælper digitalt udsatte borgere. Forskningsresultaterne kan blive værdifulde, når de nuværende offentlige it-systemer skal forbedres – og ikke mindst når fremtidens pendant til MitID skal designes.

Med filosofien som vejviser i en digital tid

Med filosofien som vejviser i en digital tid

3. november 2022

Filosofi kan være en indgang til at nytænke udviklingen af de teknologier, som får stadig større indflydelse på vores liv, samfund og verden. I IT-Universitetets AIRLab bruger lektor, Jonas Fritsch, den franske psykoanalytiker og filosof, Felix Guattaris essay, De tre økologier, til at perspektivere sin forskning for at skabe teknologisk grundlag for en holistisk og grøn udvikling.

ITU åbner Center for Digital Play

ITU åbner Center for Digital Play

24. oktober 2022

Det ny Center for Digital Play på IT-Universitetet i København skal fungere som ramme omkring forskning inden for computerspil, kreativ kunstig intelligens, design og digital kultur.

Folketingsvalg: ITU’s eksperter står klar med svar

Folketingsvalg: ITU’s eksperter står klar med svar

13. oktober 2022

Den digitale vinkel på det kommende folketingsvalg finder du på IT-Universitetet. Hvis du er journalist og har spørgsmål om fx misinformation på sociale medier, datavisualisering eller kandidattests, kan du kontakte en af IT-Universitetets eksperter.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra https://www.itu.dk/layouts/itu_responsive/General%20Browser.aspx?_id=9B63C2BAC09E4B9E8684332427EDCFE8&_z=z