Skip to main content ITU
ITU
  • Eng
  • Stillinger
  • Presse
  • ITU Alumni
  • Nyheder
  • Events
  • Kontakt
  • Om ITU
  • English
  • Om ITU
x
  • Uddannelser
    • Bachelor
      • BSc i Global Business Informatics
      • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
      • BSc i Softwareudvikling
      • BSc i Data Science
      • Sådan søger du ind
      • Gæstestuderende på bachelorniveau
      • ITU Summer University på bachelorniveau
      Kandidat
      • MSc i Data Science
      • MSc i Digital Innovation & Management
      • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
      • MSc i Datalogi
      • MSc i Softwaredesign
      • MSc i Spil
      • Sådan søger du ind
      • Gæstestuderende på kandidatniveau
      • ITU Summer University på kandidatniveau
      Studieliv
      • Hvordan er det at være studerende på ITU?
      • Kvinder i tech
      • Labs for studerende
      • Spørg en studerende
      • Studenterorganisationer
      • Studiestart
      • Studie- og karrierevejledning
      • #lifeatITU
      Besøg ITU
      • Studerende for en dag
      • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
      • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
      • Gymnasiebesøg
      • Studiepraktik i uge 43
      • Åbent Hus
      • Få besøg af ITU
        • Digital Dannelse
        • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Master i it
      • Master i it-ledelse (opstart 2021)
      • Master i it-ledelse (sidste optag 2020)
      • Studiestart
      • Besøg IT-Universitetet
      • Kontakt
      • Nyhedsbrev
      Enkeltfagskurser
      • Se alle kurser
      • Kontakt
      ITU Professional Courses
      • Om ITU Professional Courses
      • Alle kurser
      • Skræddersyede kurser
      • Kontakt
  • Forskning
    • Institutter
      • Institut for Business IT
      • Institut for Datalogi
      • Institut for Digital Design
      • Forskningsgrupper og labs
        • Forskningsgrupper
        • Labs
      Forskningscentre
      • Center for Computer Games Research
      • Center for Computing Education Research
      • Center for Digital Velfærd
      • European Blockchain Centre
      • Forskningscenter for offentlig it
      • Centre for Information Security and Trust
      • Forskningsetik og -integritet
        • God forskningspraksis
      Udvalgte forskningstemaer
      • Big data
      • Blockchain
      • Computerspil
      • It-sikkerhed
      • Kunstig intelligens
      • Digitalisering
      • Find en forsker
        • Faculty Search
      Ph.d.-skole
      • Ledige ph.d.-stillinger
      • Om ph.d.-uddannelsen
      • Ph.d.-kurser
      • Ph.d.-forsvar
      • Tekniske rapporter
        • Tekniske rapporter
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
      • Projektsamarbejde
      • Projektmarked
      • Studiejob
      • Projektopslag
      • Job- og projektbank
      • Kandidatportrætter
      Employer Branding
      • IT Match Making
      • Sådan ansætter du en ITU'er
      • Lav opslag i Jobbanken
      Samarbejde om forskning
      • Licenser teknologi
      • Samarbejde om forskning
      • ErhvervsPhD
        • Ansæt en ErhvervsPhD
      Innovation og iværksætteri
      • ITU Business Development
      • ITU Startup programme
      • Startup historier
      • CSSME
        • Introduktion til it-sikkerhed for virksomheder
        • It-sikkerhed i praksis for virksomheder
  • Uddannelser
    • Forside: Uddannelser
    • Besøg ITU
    • Studieliv
    • Bacheloruddannelser
    • Kandidatuddannelser
  • Efteruddannelser
    • Forside: Efteruddannelser
    • Kvalifikationsforloeb
    • Master i it
    • Enkeltfagskurser
    • ITU Professional Courses
  • Forskning
    • Forside: Forskning
    • Institutter
    • Forskningsgrupper og centre
    • Labs
    • Forskningsetik og -integritet
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skolen
  • Erhvervssamarbejde
    • Forside: Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med studerende
    • Employer Branding
    • Samarbejde om forskning
    • Erhvervs-ph.d.
    • Employer Branding
    • Innovation og iværksætteri
  • Genveje
    • Stillinger
    • Presse
    • ITU Alumni
    • Nyheder
    • Events
    • Kontakt
    • Om ITU
  • English
Metode: ti trin til personaer
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Metode: ti trin til personaer

Metode: ti trin til personaer

Her får du en metode til at udvikle og lancere personas af høj kvalitet, så du kan begynde at skabe produkter, der taler direkte ind i brugernes behov. Metoden er udviklet af Lene Nielsen, som forsker og underviser i personaer.

Uddannelsedesign

Skrevet 19. maj 2016 13:06 af Ninna Gandrup

Trin 1: Finde brugerne
Først skal du afdække, hvilke målgrupper der findes for dit produkt eller service. Det gør du ved at stille en række spørgsmål:

  • Hvem er brugerne?
  • Hvor mange er de?
  • Hvordan bruger de produktet?

Du kan bruge en kvantitativ metode til at indsamle data og afdække brugerne. Det vigtigste i denne fase er at få en god forståelse af målgruppen. Du kan også undersøge den viden, der i forvejen findes om målgruppen internt i virksomheden.

Kursus i Personas og målgrupper

Kurset ruster dig til at planlægge og udføre målgruppeanalyser, omdanne dem til personas og bruge dem i designprocessen. Du får blandt andet svar på, hvordan du finder du målgruppen for en ny hjemmeside, hvordan du bruger personaer og hvilke anbefalinger du kan give afsenderen, udgiveren eller producenten af et produkt. Du kommer til at arbejde med fokus på målgruppen fra problemafdækning over undersøgelsesdesign til analyse og slutter med at beskrive personas.

Læs mere om kurset og tilmeld dig her.

Trin 2: Udarbejde hypotese
Derefter skal du finde forskelle mellem brugerne. Det gør du ved at stille følgende spørgsmål:

  • Hvordan er brugerne forskellige?

Herefter arbejde du med datamaterialet og finder data for de forskellige grupper. Du navngiver grupperne med et passende navn, så du kan kende dem fra hinanden. Endelig laver du et udkast til en beskrivelse af de forskellige målgruppe. Det er din hypotese.

Trin 3: Verificere
Denne fase handler om at få bekræftet målgrupperne internt i virksomheden, så I har en fælles forståelse af, hvilke målgrupper I arbejder videre med. Det gør du ved at identificere de data, der karakteriserer fx personaer, situationer og scenarier:

  • Data til personaer
    • sympati/antipati
    • indre behov
    • værdier
  • Data til situationer
    • arbejds- og brugsområde
    • arbejds- og brugsbetingelser
  • Data til scenarier
    • arbejdsstrategier og mål
    • informationsstrategier og mål

Du kan bruge en kvalitativ metode til at indsamle data om de forskellige områder og dokumentere det i en rapport, hvis det er nødvendigt.

Formålet med trin tre er at forhindre, at du arbejder ud af en tangent, hvor resten af virksomheden ikke kan genkende målgruppen. Måske opdager du, at du mangler data til at understøtte en hypotese, eller måske stemmer noget data ikke overens med en intern fortælling om en målgruppe. Det er i bund og grund en forhandling, som gerne skulle ende med en fælles forståelse.

Trin 4: Finde mønstre
Fra den data du har nu, skal du så stille dig selv følgende spørgsmål: 

  • Er de første grupperinger rigtige?
  • Skal andre grupper inkluderes?
  • Er alle lige vigtige?

Du kan bruge metoden ”kategorisering” og beskrive kategorierne for at få et bedre overblik. Hvad gør folk forskellige? Hvordan kan man kategorisere det? Måske er det nogle specifikke begreber, der gør, at folk er forskellige.

»

Nu skal personaerne have liv i forhold til organisationen. Find 10-20 kernesituationer, hvor du fortæller, hvordan en persona interagerer med dit produkt og hvor henne. Hvad vil de opnå? Det er der, designprocessen starter.

«

Trin 5: Beskrive personaer
Nu er du klar til at beskrive dine personaer. Det gør du ved at svare på følgende spørgsmål i forhold til hver persona:

  • Hvem (navn, alder, billede, beskæftigelse, baggrund)?
  • Hvad er personaens holdning til det produkt/service, du arbejder med?
  • Hvad er personaens strategier til det produkt/service, du arbejder med?
  • Andre relevante informationer?

Du bruger en fortælleteknik til at beskrive personaerne, så de får liv og ikke kun bliver en opremsning af personlighedstræk. Når du er færdig, skulle du gerne have et antal personabeskrivelser med foto.

Trin 6: Definere situationer
Nu skal personaerne have liv i forhold til organisationen. Find 10-20 kernesituationer, hvor du fortæller, hvordan en persona interagerer med dit produkt og hvor henne. Hvad vil de opnå? Det er der, designprocessen starter. Det udløser designidéer, og det giver dig en forståelse for behovet for den enkelte persona. Stil dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvad er behovet for denne persona?
  • I hvilke situationer bruges produktet?

Du kan se efter situationer og behov i de data, du allerede har. Som et resultat ender du med et katalog over situationer og behov – og måske også ideer til nye produkter og design.

Trin 7: Validere og godkende
Nu skal personaerne valideres og bekræftes, så de får større gennemslagskraft. Det er meget sjældent, at personaer ikke bliver godkendt i denne fase. Men der kan være småting, der skal justeres, så organisationen kan genkende personaerne som målgrupper. Fx ”vores brugere drikker ikke rødvin, de går på ølbar”. Find ud af, om der findes personer, som ligner personaerne.

Du kan også indhente kommentarer fra eksperter til dine personasbeskrivelser. 

Trin 8: Udbrede viden
Nu skal resten af organisationen lære dine personaer at kende. Det er vigtigt, at alle der arbejder med målgrupperne har et godt kendskab til personaerne og bruger dem som et redskab i deres produktudvikling og kommunikation. Personaerne bliver nemlig først værdifulde, når resten af organisationen begynder at tænke på dem i udviklingsprocesserne. Hvad gør personaerne, hvor kommer de fra, hvor de går de bagefter, hvad er svært og nemt? Spørg dig selv:

  • Hvordan kan vi dele personaerne med hele virksomheden?

Der er mange måder at dele personaer på: plakater, møder, e-mails, kampagner, events. Det kommer an på, hvad der passer til jeres organisation.

Trin 9: Udarbejde scenarier
Ved at udarbejde scenarier kan du blive klogere på, hvad der sker, når en persona bruger dit produkt, service eller design. Prøv at stille dig selv dette spørgsmål på en række områder og med forskellige personaer som udgangspunkt:

  • Hvad sker der, når personaen bruger produktet i en given situation og med et givent mål?

Du bruger de forskellige personaer, situationer og en fortællende stil til at beskrive scenarierne. Informationerne fra scenarierne kan munde ud i mange forskellige resultater: scenarier, use cases, kravsspecifikationer m.m.

Trin 10: Løbende opdatering
Personaer skal være up to date med virkeligheden og skal opdateres, hvis der er nye situationer, målgrupper, produkter eller informationer. Spørg dig selv:

  • Vil nye informationer ændre på personasbeskrivelserne?

Det kan fx være ny viden fra marketing, brugervenlighedstests, fokusgrupper m.m. Det er en god ide at udnævne en person som ansvarlig for justeringer på det dokument, der samler alle data og alle personasbeskrivelser.

Sådan. Nu er det op til dig.

Interesseret i mere?
Læs om værdien af personas i denne artikel: Når personaer bliver magiske.

Nyheder

Ny rapport: Cybersikkerhed er underprioriteret i danske virksomheder

Ny rapport: Cybersikkerhed er underprioriteret i danske virksomheder

12. januar 2021

Danske virksomheder ser cybersikkerhed som vigtigt, men prioriterer området lavt, viser en ny rapport udarbejdet af forskere fra IT-Universitetet og Syddansk Universitet. En del af forklaringen er, at topledere har for lidt viden om cybertruslen, mener forskerne bag rapporten.

IT-Universitetets blockchain-professor får topplaceringer på to internationale ranglister

IT-Universitetets blockchain-professor får topplaceringer på to internationale ranglister

22. december 2020

Ifølge to internationale ranglister er professor på IT-Universitetet, Roman Beck, blandt de mest betydningsfulde akademikere inden for sit felt.

”Hvis man vil lykkes med digitale løsninger, er det afgørende at tage kundens perspektiv.”

”Hvis man vil lykkes med digitale løsninger, er det afgørende at tage kundens perspektiv.”

18. december 2020

Digitalisering bliver ofte set som løsningen, hvis man både vil effektivisere og samtidig yde digital service for sine kunder. Men at lykkes med digitalisering kræver, at de digitale løsninger giver værdi for kunden. Ellers ringer kunder i stedet til kundeservice.

Meddelelse om sikkerhedsbrud

Meddelelse om sikkerhedsbrud

16. december 2020

En fil indeholdende personlige oplysninger om censorer og en række ansatte har ligget tilgængelig på et af ITU’s interne netværksdrev. Sikkerhedsbruddet er anmeldt til Datatilsynet, og de berørte personer er blevet underrettet.

It-studerende lærer unge at programmere på YouTube

It-studerende lærer unge at programmere på YouTube

11. december 2020

IT-Universitetet går i luften med en ny YouTube-kanal, hvor it-studerende inspirerer andre unge til at lære at programmere og se muligheder i teknologien. ’Tænk i Tech’-projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden og omfatter desuden undervisning på blandt andet ungdomsskoler.

It-fag i gymnasiet kan være nøglen til ligestilling i techbranchen

It-fag i gymnasiet kan være nøglen til ligestilling i techbranchen

9. december 2020

Debatindlæg bragt på Altinget.dk den 7. december 2020.

Coronakrisen gør os mere sårbare over for hackere

Coronakrisen gør os mere sårbare over for hackere

8. december 2020

It-sikkerheden er under pres, når vi arbejder hjemme og al vigtig kommunikation foregår over nettet. Hackere forsøger at udnytte vores psykologiske og tekniske sårbarheder i forbindelse med coronakrisen, fortæller Oksana Kulyk, som forsker i de menneskelige faktorer ved it-sikkerhed på ITU.

På hjemmekontoret er du din egen it-medarbejder – og det stresser

På hjemmekontoret er du din egen it-medarbejder – og det stresser

2. december 2020

Coronakrisen har bundet os til vores computere i endnu højere grad end tidligere. Det bør være en anledning til at tale åbent om, hvordan teknologien kan være en stressfaktor, mener Raluca Stana, som forsker i technostress på IT-Universitetet.

Studie: Kvindelige forskere er lige så produktive som mænd – men har kortere karrierer

Studie: Kvindelige forskere er lige så produktive som mænd – men har kortere karrierer

30. november 2020

Et omfattende studie af 1,5 millioner forskeres karrierer viser, at kvinder og mænd i gennemsnit producerer lige mange videnskabelige artikler årligt, men at kvinderne forlader forskerkarrieren tidligere. ITU-forsker Roberta Sinatra, som er medforfatter til studiet, mener at beslutningstagere bør kigge nærmere på årsagerne til, at kvinderne forlader den akademiske verden.

IT-Universitetet bliver en vigtig del af nyt nationalt forskningscenter for digitale teknologier

IT-Universitetet bliver en vigtig del af nyt nationalt forskningscenter for digitale teknologier

26. november 2020

Innovationsfonden har bevilliget 100 mio. kr. til et nationalt forskningscenter for digitale teknologier. Centerets konsortium består af syv danske universiteter, deriblandt IT-Universitetet, samt Alexandra Instituttet.

Unge ITU-forskere har stor succes med Sapere Aude-bevillinger

Unge ITU-forskere har stor succes med Sapere Aude-bevillinger

25. november 2020

Selvom IT-Universitetets datalogi-forskere kun fylder 0,4 procent i det samlede danske universitetslandskab, har de fået mere end 8 procent af årets Sapere Aude-bevillinger fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Coronakrisen har fået ledere til at slippe tøjlerne og finde empatien frem

Coronakrisen har fået ledere til at slippe tøjlerne og finde empatien frem

23. november 2020

Da coronaen ramte og medarbejderne blev sendt hjem, måtte lederne slippe kontroltrangen og i stedet fokusere på den enkeltes unikke situation, siger Louise Harder Fischer, som forsker i ledelse og digital transformation på ITU. Her er første artikel i en ny serie, hvor forskere fra ITU sætter ord på coronaens aftryk på den digitale omstilling.

IT-Universitetet igangsætter arbejde for større kønsdiversitet blandt de ansatte

IT-Universitetet igangsætter arbejde for større kønsdiversitet blandt de ansatte

12. november 2020

Med en ny handlingsplan vil ITU arbejde systematisk og strategisk for at fremme kønsdiversiteten ved at sikre lige muligheder for alle ansatte.

Bliv klogere i kaffepausen: ITU lancerer samtalerække om digital transformation

Bliv klogere i kaffepausen: ITU lancerer samtalerække om digital transformation

12. november 2020

I en ny serie af livestreamede samtaler vil IT-Universitetet formidle indsigter fra it-forskningen til professionelle, der arbejder med digitalisering. Under overskriften ITU ESPRESSO vil serien forløbe som en række koncentrerede kaffepauser, der gør dig klogere på alt det, der rører sig på digitaliseringsagendaen. Første talk går i luften 26. november.

Software-studerende vinder pris for lærerigt spil om techmonopoler

Software-studerende vinder pris for lærerigt spil om techmonopoler

11. november 2020

Lily Li og Olivia Winkel afsluttede deres bachelorgrad i Softwareudvikling med et projekt om spilbaseret læring. Opgaven har netop modtaget FA’s bachelorpris – og med anerkendelsen følger en check på 30.000 kroner.

Ny uddannelseschef til ITU

Ny uddannelseschef til ITU

9. november 2020

IT-Universitetet har ansat Pernille Rydén som uddannelseschef per 1. januar 2021.

Forelæsning via liveradio: Corona baner vej for nye undervisningsformer

Forelæsning via liveradio: Corona baner vej for nye undervisningsformer

5. november 2020

De logistiske udfordringer, der følger med coronarestriktionerne, giver anledning til nytænkning blandt underviserne på ITU. Halvdelen af forelæsningerne på kurset ’Navigating Complexities’ er i dette semester forvandlet til et live-radioprogram med både nyheder, diskussioner og musikpauser. Radioformatet giver nye muligheder for at formidle kompleks viden til de studerende, mener underviserne.

Populært it-sikkerhedskursus for mindre virksomheder rykker online

Populært it-sikkerhedskursus for mindre virksomheder rykker online

3. november 2020

IT-Universitetets gratis it-sikkerhedskurser til små og mellemstore virksomheder går nu i luften på nettet og bliver dermed tilgængelige for virksomheder over hele Danmark.

Nyt center på IT-Universitetet skal give flere unge nøglen til digitale fagområder

Nyt center på IT-Universitetet skal give flere unge nøglen til digitale fagområder

27. oktober 2020

Mange mennesker bliver skræmte bare ved tanken om at lære om it, fx et programmeringssprog. Men sådan behøver det faktisk ikke at være. Deltag i åbningen af IT-Universitetets nye Center for Computing Education Research torsdag 5. november og få mere at vide om, hvordan vi sikrer, at dørene til it-fagene bliver åbnet for flere.

ITU skal uddanne eftertragtede Data Science-kandidater

ITU skal uddanne eftertragtede Data Science-kandidater

21. oktober 2020

Fra næste sommer bliver det muligt at tage en to-årig cand.scient. i Data Science på IT-Universitetet. De kommende kandidater bliver stærkt eftertragtede i erhvervslivet, som skriger på specialister, der kan trække værdifuld viden ud af store datamængder.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra http://212.97.130.100/