Formålet med kurset er at udvikle de studerendes teoretiske og praktiske evner til at lede et it-innovationsprojekt i en eksisterende organisation. Kurset har fokus på at analysere samspillet mellem it og sociale aktører i en organisatorisk kontekst og under udvikling af innovative it-designs.
Mange studerende inden for computervidenskab og andre it-relaterede uddannelser vil efter færdiggørelsen af deres uddannelse blive involveret i it-innovationsprocesser i eksisterende organisationer. Kurset vil forberede og træne de studerende til denne opgave. Kurset kan ses som forberedelse til senere projektarbejde i ens egen organisation.
Kurset følger to spor: et teoretisk og et praktisk.
På det praktiske spor vil fire-fem studerende udvikle et it-innovationsprojekt for en mindre virksomhed, en afdeling i en større virksomhed, en non-profit organisation eller lignende. De studerende opfordres til at tage kontakt til en potentiel virksomhed forud for kurset. De studerende vil undersøge problemer og udfordringer ved virksomhedens nuværende produktion og service. Baseret på dette arbejde vil de studerende foreslå sammenhængende visioner for it-baseret forandring i virksomheden.
Projekterne vil blive udarbejdet i tæt samarbejde med ledelse, medarbejder og andre interessentgrupper. Gennem hele kurset vil de studerende blive introduceret til metoder til it-innovation og modtage vejledning, som vil understøtte projektarbejdet.
Det teoretiske spor består af lektioner og præsentation af de studerende. Her vil de studerende udvikle evner til at argumentere og lære at reflektere over og kombinere viden opsamlet både via projektarbejdet, de anvendte metoder og fra arbejdet i deres egen organisation.
Kurset forudsætter aktiv deltagelse fra alle studerende. Det forventes at de studerende udvikler et it-designprojekt med en organisation. Det forventes desuden at de studerende vil præsentere dele af kursets litteratur og engagere sig i diskussioner.
Du lærer:
- Teknikker til at analysere virksomhedens nuværende udfordringer og muligheder
- Metoder til aktiv involvering af brugere – inklusiv participatory design
- Teknikker til at skabe og forankre visioner for it-baseret forandring såsom prototyping og workshops
- Planlægge implementering af visioner til it-baseret forandring
- Reflektere over valg af metode og teknikker i eget projekt
- Præsentere resultater af et designprojekt i en rapport
- Arbejde i grupper om et designprojekt
- Kommunikere effektivt med folk, der ikke er en del af designprojektet såsom brugere og projektejere
- Finde måder hvorpå participatory design kan blive en integreret del af praksis i din egen organisation
Litteratur
- K. Bødker, F. Kensing and J. Simonsen: Participatory IT Design. Designing for Business and Workplace Realities. MIT Press 2004.
- Et kompendium med tekster, der supplerer og perspektiverer kursusbogen
Læs mere om læringsmål, kursusaktiviteter m.m.
Udbydes af Københavns Universitet
Kurset udbydes på Master i Software Engineering af DIKU (Københavns Universitet). IT-Universitetet, Københavns Universitet og Copenhagen Business School udbyder i samarbejde masteruddannelsen i software engineering. Læs mere om samarbejdet her.