Social Media Management

Om kurset

Sociale medier som er udsprunget af en participatorisk drejning af internettet faciliteret af udviklingen af social computing har skabt nye muligheder for interaktion og innovation inden for og på tværs af forskellige interessentgrupper i både den offentlige og private sektor. Den stigende tilpasning og brug af sociale medier i organisationer har resulteret i en ny form for organisatorisk paradigme kaldet ”social business”.

En ”social business” er en virksomhed, der strategisk engagerer, analyserer og styrer sociale medier for at strukturere organisatoriske processer og understøtte organisatoriske funktioner for at opnå funktionel effektivitet, generere konkurrencemæssige fordele og skabe værdi for kunder, interessenter og andre af samfundets interessenter.

Der er tre kritiske facetter af social business: social media engagement, social media analytics og ledelse af sociale medier. Kurset vil fokusere på ledelse af social medier og adressere strategiske aspekter, operationelle problemer og ledelsesmæssige udfordringer med respekt for sociale medier.

Formål
Kurset vil give den studerende viden og evner til strategisk brug, analyse og styring af sociale medier til erhvervsmæssigt formål.

De studerende vil få viden om begreber, teorier, teknologier og etiske problemer relateret til sociale medier. De vil også oparbejde praktiske evner inden for design, implementering og evaluering af en strategi for sociale medier i en organisation.

Viden

  • Forklare nøglebegreber og teorier inden for styring af sociale medier
  • Beskrive opstart og brug af sociale medier for erhvervsmæssige formål såsom marketing, kunderelationer, dynamiske generation af viden, produktudvikling, HR-ledelse
  • Demonstrere kritisk opmærksomhed på etiske problemer ved brug af teknologier til sociale medier

Evner

  • Beskrive nøgleproblemer og muligheder for en strategi for sociale medier i en organisation
  • Designe, planlægge og implementere et mindre projekt på sociale medier fx en mindre markedsføringskampagne eller analyse, netværksanalyse, HRM søgning eller videnseksperiment
  • Evaluere resultaterne og forretningsværdien af et projekt på sociale medier

Kompetencer

  • Udvikle, implementere og evaluere en strategi for sociale medier i en organisation

Litteratur
Kurset følger denne bog og vil desuden anvende en række artikler.

Læs mere om læringsmål, kursusaktiviteter m.m.

Udbydes af Copenhagen Business School
Kurset udbydes på Master i Software Engineering af Copenhagen Business School. IT-Universitetet, Københavns Universitet og Copenhagen Business School udbyder i samarbejde masteruddannelsen i software engineering. Læs mere om samarbejdet her.

Copenhagen Business School logo

 

 

Undervisning

Kurset er struktureret, så den første uge har fokus på teoretiske, strategiske og etiske emner, mens den anden uge vil blive brugt på at udvikle praktiske evner inden for teknologier relateret til sociale medier. De to sidste uger bruges på gruppeopgave.

Eksamen
Deltagerne skal aflevere en individuel rapport, som bedømmes bestået eller ikke-bestået.

Kontakt os, hvis du har brug for hjælp til at sammensætte et efteruddannelsesforløb, der passer til dine særlige ønsker og behov. Du kan også få indblik i de forskellige uddannelsers faglige indhold og regler på området.

ITU Efteruddannelse
Rued Langgaards Vej 7
DK-2300 København S

Tlf: +45 7218 5450

Email: efteruddannelse@itu.dk