The IT Manager as a Business Leader

Om kurset

Kurset bruger IVK Case Series til at undersøge vigtige spørgsmål relateret til it-ledelse gennem Jim Bartons øjne. Jim Barton er en talentfuld leder, som er kastet ud i rollen som Chief Information Officer (CIO) i en finansiel servicevirksomhed med udfordringer. Kurset følger Barton gennem udfordringer, fejltagelser, kvaler og sejre. Vi tager med Jim Barton på denne rejse og kommenterer på og debattere hans valg og beslutninger.

I løbet af hans første år som CIO, bliver Barton konfronteret med udfordringer relateret til ledelse af ressourcer og talenter; it-omkostninger, budgetter, værdi og tilbageførselssystemer; prioritering og finansiel retfærdiggørelse af it-investeringer; projektledelse; løbske projekter og ineffektive leverandører; sikkerhedsrisici og kriser; Web 2.0 principper; kommunikation med andre ledende medarbejdere; leverandørstyring; standardisering af infrastruktur; støtte til innovation og risikostyring. Som Barton møder udfordringerne, vil vi adressere dem gennem associeret læsning.

Efterhånden som vi undersøger og kritiserer både forskning og konventionel viden om ledelse inden for disse emner, vil vi udlede et framework for ledelse af it som forretningsleder.

Efter kurset vil du være i stand til at:

  • Identificere og karakterisere udfordringer og muligheder relateret til it-ledelse
  • Beskrive og anvende it-ledelsesværktøjer og metoder præsenteret i kursets litteratur
  • Analysere problemer for it-ledere i den virkelige verden og argumentere for løsninger til at adressere dem
  • Reflektere over begrænsninger i værktøjer og metoder fra kursets litteratur

Kurset formål er at træne deltagerne til at håndtere de udfordringer og muligheder, som man konfronteres med som Chief Information Officer (CIO) i en moderne virksomhed. Deltagerne vil få indblik i et antal realistiske problemstillinger og vil blive forsynet med værktøjer og metoder til at adressere disse.

Litteratur

Bøger:

  • Robert D Austin, Richard L Nolan, and Shannon O’Donnell (2016) “The Adventures of an IT Leader”, Harvard Business School Press.
  • Niels Bjørn-Andersen (ed.) (2016) “Cases in IT Leadership: CIO Challenges for Innovation and Keeping the Lights on”, Samfundslitteratur.

Artikler og cases:

  • “A Note on Case Learning,” HBS 899-105
  • “Understanding Financial Statements” HBS 5238BC
  • “Zara: IT for Fast Fashion” HBS 604-081 (download/purchase from HBSP website)
  • “IT Doesn’t Matter” HBS 0306B (download/purchase from HBSP website)
  • “Successfully Navigating the Turbulent Skies of a Large-Scale ERP Implementation” HEC035-PDF-ENG (download/purchase from HBSP website)
  • “Volkswagen of America: Managing IT Priorities” HBS 605-003 (download/purchase from HBSP website)

Læs mere om læringsmål, kursusaktiviteter m.m.

Udbydes af Copenhagen Business School
Kurset udbydes på Master i Software Engineering af Copenhagen Business School. IT-Universitetet, Københavns Universitet og Copenhagen Business School udbyder i samarbejde masteruddannelsen i software engineering. Læs mere om samarbejdet her.

Copenhagen Business School logo 


 

Undervisning

Undervisningen
Kurset er bygget på casebaseret pædagogik ifølge Harvard-metoden i kombination med (sjældne) forelæsninger, gæsteforelæsninger, workshops og projektarbejde i grupper. Undervisningen foregår på engelsk.

Deltagerne skal forberede diskussion af cases/præsentation ved at læse IVK-kapitler såvel som andre cases. Selvstudie og klassediskussioner vil hjælpe deltagerne til at identificere og karakterisere udfordringer og muligheder i forhold til it-strategi, til at beskrive af værktøjer og metoder og til at argumentere for relevans og løsninger.

Under kursets øvelser vil deltagerne i grupper analysere problemer med it-strategi og anvende værktøjer og metoder fra kursets litteratur. Det vil hjælpe deltagerne til at reflektere over begrænsninger af værktøjer og metoder.

Eksamen
Deltagerne skal have afleveret to obligatoriske opgaver for at kunne gå til eksamen. Selve eksamen er en individuel skriftlig caseanalyse i form af en 72-timers hjemmeopgave, som vurdere bestået eller ikke-bestået. Eksamen ligger i november.

Kontakt os, hvis du har brug for hjælp til at sammensætte et efteruddannelsesforløb, der passer til dine særlige ønsker og behov. Du kan også få indblik i de forskellige uddannelsers faglige indhold og regler på området.

ITU Efteruddannelse
Rued Langgaards Vej 7
DK-2300 København S

Tlf: +45 7218 5450

Email: efteruddannelse@itu.dk