Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Åbent Hus 2022
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Spørg en studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • Besøg ITU
    • Studerende for en dag
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Gymnasiebesøg
    • Studiepraktik i uge 43
    • Åbent Hus
    • Få besøg af ITU
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Master i it
    • Master i it-ledelse
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg IT-Universitetet
    • Kontakt
    • Enkeltfagskurser
    • Se alle kurser
    • Kontakt
    • ITU Professional Courses
    • Om ITU Professional Courses
    • Kommende kurser
    • Tidligere kurser og forløb
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Mød vores undervisere
    • Finansiering
    • Kontakt
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Computer Games Research
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Forskningscenter for offentlig it
    • Centre for Information Security and Trust
    • Research Institutes
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Udvalgte forskningstemaer
    • Big data
    • Blockchain
    • Computerspil
    • Klima IT
    • It-sikkerhed
    • Kunstig intelligens
    • Digitalisering
    • Find en forsker
    • Faculty Search
    • Ph.d.-skole
    • Ledige ph.d.-stillinger
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Kandidatportrætter
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup programme
    • Startup historier
  • Om ITU
    • Stillinger
    • Presse
    • ITU Alumni
    • Nyheder
    • Events
    • Kontakt
    • Om ITU
  • ENG
Deep learning-algoritme skal slå mennesket i StarCraft
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Deep learning-algoritme skal slå mennesket i StarCraft

Deep learning-algoritme skal slå mennesket i StarCraft

Computere har allerede tævet mennesket i skak, Go og poker. Nu er forskere på IT-Universitetet i gang med at træne en algoritme til at slå de bedste menneskelige spillere i computerspillet StarCraft. Lykkes missionen, vil det skyde forskningen i kunstig intelligens et kvantespring fremad.

Institut for DatalogiForskningalgoritmercomputerspilkunstig intelligens

Skrevet 4. oktober 2017 06:49 af Vibeke Arildsen

Jo mere komplekst et spil er, jo mere ligner det virkeligheden med alle dens uforudsigeligheder og ubekendte. Det er forklaringen på, at forskere i kunstig intelligens nu bevæger sig videre fra brætspil som skak og Go til computerspil som StarCraft, hvor der anslås at findes 101685 mulige kombinationsmuligheder i hvert spil.

Niels Justesen er et år inde i sit ph.d.-projekt på IT-Universitetet, hvor han arbejder henimod at udvikle en selvlærende algoritme, som kan slå selv professionelle StarCraft-spillere.

Hvad er StarCraft?

StarCraft er et strategispil, der går ud på at opbygge en hær og ødelægge modstanderens base i det ydre rum. Spillet er særligt populært i Sydkorea, hvor professionelle StarCraft-spillere er store stjerner.

”Det man har gjort med computerspil og deep learning-algoritmer indtil videre er at prøve at lære spillet ende-til-ende, men den tilgang ville være meget vanskelig i et spil som StarCraft, fordi det er så komplekst. I StarCraft er der usikkerhed om, hvordan modstanderen handler, akkurat som der er i den virkelige verden. Samtidig skal spilleren styre en hel hær og uddelegere opgaver til forskellige enheder af tropper. Det at kunne lære en algoritme at træffe de rigtige handlinger i så komplekst et system er en meget generel udfordring inden for kunstig intelligens som, hvis den bliver løst, kan få betydning på en masse andre områder,” fortæller han.

Se Niels Justesen teste StarCraft-algoritmen i flere spil på én gang i videoen nedenfor.

www.youtube.com/embed/3i_AIutr8V4


Træning på 2.000 spil
Foreløbig har Niels Justesen sammen med sin vejleder Sebastian Risi trænet algoritmen på 2.000 fuldførte spil med nogle af verdens bedste StarCraft-spillere. Ud fra det datasæt har algoritmen gradvist lært, hvordan menneskelige spillere har handlet i næsten 800.000 forskellige spilsituationer. Til en vis grad kan algoritmen generalisere den viden til at træffe beslutninger i situationer, den ikke har oplevet før. Træningen har indtil videre bragt algoritmen op på niveau med middelmådige menneskelige StarCraft-spillere.

Næste skridt bliver at få algoritmen at træffe bedre strategiske beslutninger end selv de professionelle StarCraft-spillere ved hjælp af en metode kaldet ’deep reinforcement learning’.

»

En deep reinforcement learning-algoritme lærer selv at udvikle gode strategier ved at eksperimentere i et miljø. Den prøver forskellige ting af og lærer derved at gøre mere af det, den får gevinster af, og mindre af det, den bliver straffet af.

Niels Justesen, ph.d.-studerende på ITU

«
“En deep reinforcement learning-algoritme lærer selv at udvikle gode strategier ved at eksperimentere i et miljø. Den prøver forskellige ting af og lærer derved at gøre mere af det, den får gevinster af, og mindre af det, den bliver straffet af. Det kan sammenlignes med måden, hvorpå et barn lærer at begå sig i verden ved at prøve sig frem,” forklarer Niels Justesen.

En milepæl for kunstig intelligens

ITU-forskeren er ikke den eneste, der arbejder på at udvikle en StarCraft-algoritme. Blandt andre Facebook og den Google-ejede virksomhed DeepMind interesserer sig for andre aspekter af StarCraft-problemet, og når man finder en algoritme, der kan slå mennesket i spillet, vil den sandsynligvis være resultat af et samarbejde mellem et større antal forskere og virksomheder, mener Niels Justesen.

”Vores tankegang er at dele spillet op i mindre dele og løse problemerne ét ad gangen i stedet for at prøve at løse det store komplekse problem. På den måde forsøger vi gradvist at løse den overordnede strategi i spillet, mens Facebook for eksempel arbejder med at få algoritmen til at styre en masse tropper på én gang,” siger han.

Ultimativt er formålet ikke at ydmyge mennesket i endnu et spil, men at drive forskningen inden for kunstig intelligens endnu et nøk fremad. En række af verdens førende forskere i kunstig intelligens anslog for nylig, at StarCraft-spillet vil blive løst inden for de næste fem år. Det vil være et stort fremskridt, som kan få betydning i sammenhænge langt fra spilverdenen, fortæller Niels Justesen.

»

Google har allerede anvendt algoritmer, som oprindeligt var udviklet til at spille i spil, til at nedsætte strømforbruget i deres enorme datacentre med 40 procent.

Niels Justesen, ph.d.-studerende på ITU

«
”Google har allerede anvendt algoritmer, som oprindeligt var udviklet til at spille i spil, til at nedsætte strømforbruget i deres enorme datacentre med 40 procent. Man forsker også i at bruge deep learning-algoritmer til at optimere styring af smart grids, altså store el-netværk. I den medicinske verden vil fremskridt inden for deep learning kunne hjælpe lægerne med at bestemme diagnoser på baggrund af data om tusindvis af patienters historik,” siger han og fortsætter:

”At løse StarCraft ville være en milepæl lidt ligesom månelandingen. Man får måske ikke så meget ud af at komme til månen, men teknologien, man har fundet frem til undervejs, kan bruges på alle mulige andre områder.”

De der har lyst til at tage et spil StarCraft mod ITU-forskernes algoritme, kan gøre det til Kulturnatten på IT-Universitetet fredag den 13. oktober 2017. 

Mere information

Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk

Nyheder

Digital genskabelse af lydbilledet fra 1600-tallets Helsingør

Digital genskabelse af lydbilledet fra 1600-tallets Helsingør

24. maj 2022

Forskere fra IT-Universitetet har været med til at udvikle tre digitale installationer, som forbinder fortid og nutid i Helsingør by. Formålet er at undersøge nye og mere kropslige former for historiefortælling, fortæller lektor Jonas Fristch.

Konference: Hvordan sikrer vi etisk forsvarlig kunstig intelligens?

Konference: Hvordan sikrer vi etisk forsvarlig kunstig intelligens?

10. maj 2022

D. 20. maj inviterer ITU og Nationalt Center for Etik til konferencen "Etik som vejviser i AI-landskabet", hvor der stilles skarpt på etisk anvendelse af kunstig intelligens. Professor på IT-Universitetet, Brit Ross Winthereik forklarer, hvorfor det er nødvendigt at tale om etik og kunstig intelligens ved konferencen, hvor også EU-Kommissær Margrethe Vestager præsenterer et oplæg.

Rasmus Ejlers Møgelberg og Jonas Fritsch modtager bevillinger fra DFF

Rasmus Ejlers Møgelberg og Jonas Fritsch modtager bevillinger fra DFF

10. maj 2022

De to forskere fra hhv. Datalogi og Digital Design på IT-Universitetet, har hver sikret en bevilling på godt 2,8 millioner kroner til deres respektive forskningsprojekter.

Margrethe Vestager vil tale om etik og kunstig intelligens ved konference på ITU

Margrethe Vestager vil tale om etik og kunstig intelligens ved konference på ITU

4. maj 2022

Den 20. maj løber konferencen "Etik som vejviser i AI-landskabet" af stablen på IT-Universitetet i København. Den teknologiske udvikling udfordrer samfundet. Hvordan løses nye problemstillinger på etisk vis? Oplev bl.a. EU-Kommissær Margrethe Vestager give sit perspektiv på kunstig intelligens i fremtidens Europa.

European Blockchain Center annoncerer nyt partnerskab

European Blockchain Center annoncerer nyt partnerskab

28. april 2022

IT-Universitetet i Københavns European Blockchain Center starter nyt partnerskab med SupraOracles. Ambitionen er at udforske samarbejdets muligheder for at skabe værdi for blockchain-industrien på verdensplan.

Nyt samarbejde gør det lettere at finde efteruddannelsestilbud

Nyt samarbejde gør det lettere at finde efteruddannelsestilbud

22. april 2022

Danske virksomheder har et stort behov for efteruddannelse af akademisk uddannede medarbejdere inden for it og digitalisering. Nu skal et nyt samarbejde mellem Dansk Industri og en række danske universiteter – herunder IT-Universitetet – gøre det lettere for virksomheder at finde det rette efteruddannelsestilbud.

Professor Sebastian Risi modtager bevilling til at udvikle neurale netværk

Professor Sebastian Risi modtager bevilling til at udvikle neurale netværk

20. april 2022

Professor i Digital Design på IT-Universitet Sebastian Risi har modtaget en bevilling på ca. 550.000 kroner fra GoodAI Grants Program til at udvikle komplekse neurale netværk.

Studiestart: ”Man skal ikke være bange for at disrupte hyggen”

Studiestart: ”Man skal ikke være bange for at disrupte hyggen”

19. april 2022

Hvordan skaber man en inkluderende studiestart på et universitet? IT-Universitetets tutorgruppe deltager i et workshopforløb, der skal hjælpe dem med at skabe gode rammer omkring opstart for nye bachelorstuderende.

IT-Universitetet lancerer gratis onlinekursus i it-sikkerhed for små og mellemstore virksomheder

IT-Universitetet lancerer gratis onlinekursus i it-sikkerhed for små og mellemstore virksomheder

19. april 2022

Uanset om du er selvstændig frisør eller maler, eller arbejder med it til dagligt i en mellemstor virksomhed, er det vigtigt at overveje, hvilken værdifuld data din virksomhed lagrer, og hvordan du beskytter det mod hackerangreb. IT-Universitetet lancerer nu et gratis læringsforløb om it-sikkerhed, der hjælper dig i gang med at ruste din virksomhed mod angreb.

Kan robotter forebygge angstanfald hos børn?

Kan robotter forebygge angstanfald hos børn?

6. april 2022

Morten Roed Frederiksen fra Computer Science på IT-Universitetet har modtaget 1,6 millioner kroner fra DFF til et forskningsprojekt, der skal gøre robotter i stand til at aflæse menneskers følelser. Målet er at skabe teknologi, der kan hjælpe bl.a. børn med angst.

Nye forskningsresultater kan bruges til at forbedre Københavns cykelinfrastruktur

Nye forskningsresultater kan bruges til at forbedre Københavns cykelinfrastruktur

28. marts 2022

En netop offentliggjort forskningsartikel viser, hvordan analyser af netværk kan bruges som et billigt og effektivt værktøj til at gøre byer mere cykelvenlige. Forskningen tager udgangspunkt i København, som bl.a. er blevet analyseret med data fra OpenStreetMap.

Professor: ”Velfærd skal ikke være betinget af, at man har en lang uddannelse”

Professor: ”Velfærd skal ikke være betinget af, at man har en lang uddannelse”

21. marts 2022

Danmark har den mest digitaliserede offentlige sektor i verden, men selvom der er fokus på digital inklusion, har mange borgere svært ved at navigere i den digitale verden. I en ny podcast taler leder af Center for Digital Velfærd på IT-Universitetet Brit Ross Winthereik om løsninger på problemet.

Professor Steffen Dalsgaard vinder stort legat til forskningsprojekt om grøn it

Professor Steffen Dalsgaard vinder stort legat til forskningsprojekt om grøn it

17. marts 2022

Professor ved Business IT på IT-Universitetet i København Steffen Dalsgaard har netop modtaget det Europæiske Forskningsråds Consolidator Grant på næsten 15 millioner kroner til et femårigt, globalt forskningsprojekt, der går kritisk til grønne it-løsninger.

Professor efterlyser mod til at skabe et bølgeeventyr: ”Det her virker tosset, men vi går all in!”

Professor efterlyser mod til at skabe et bølgeeventyr: ”Det her virker tosset, men vi går all in!”

3. marts 2022

Der mangler hverken bølger eller pionerer indenfor bølgeenergi i Danmark. Professor ved IT-Universitetet, Brit Ross Winthereik, stod i spidsen for en undersøgelse af bølgeenergikulturen og giver sit bud på, hvorfor vi stadig venter på det store bølgeeventyr.

IT-Universitetet indstiller samarbejde med Rusland og Belarus

IT-Universitetet indstiller samarbejde med Rusland og Belarus

2. marts 2022

Sammen med landets øvrige universiteter indstiller ITU fremadrettet bilaterale, institutionelle samarbejder med statslige aktører i Rusland og Belarus. Nuværende udvekslingsstuderende og -forskere påvirkes ikke af beslutningen.

Ny blockchain governance-standard skaber tillid og troværdighed i markedet

Ny blockchain governance-standard skaber tillid og troværdighed i markedet

1. marts 2022

Den nye standard, der er udviklet af professor ved IT-Universitetet Roman Beck og Dansk Standard, sætter internationalt anerkendte retningslinjer for bl.a. ansvarlig og transparent anvendelse af blockchain og DLT-systemer. Roman Beck har for nyligt modtaget AIS’s Impact Award for sit arbejde på området.

Kan Minecraft bruges til klimaundervisning i folkeskolen?

Kan Minecraft bruges til klimaundervisning i folkeskolen?

8. februar 2022

I mange af de populære computerspil færdes de unge spillere i en virtuel verden, hvor den fysiske verdens problemer, fx klimaforandringerne, hverken spiller en stor eller realistisk rolle. Man kan imidlertid også bruge nogle af de mere populære spil til at undervise om klimaproblemerne, mener lektor ved IT-Universitetet, Hans-Joachim Backe, som er i gang med at udvikle nogle værktøjer til folkeskolelærere, som bruges til klimadiskussioner i klassen på baggrund af fx Minecraft.

Digitaliseringen i Amazonas: Hvordan kan vi bruge regnskoven uden at ødelægge den?

Digitaliseringen i Amazonas: Hvordan kan vi bruge regnskoven uden at ødelægge den?

8. februar 2022

Der er håb om, at Den fjerde industrielle revolutions digitale, fysiske og biologiske opfindelser vil kunne bruges til at skabe en bæredygtig bioøkonomi i Amazonas. Forskere fra IT-Universitetet skal undersøge effekten af Amazônia 4.0.

Kan man sikre kritisk nødvendig teknologi ved at sende den i kredsløb om jorden?

Kan man sikre kritisk nødvendig teknologi ved at sende den i kredsløb om jorden?

20. januar 2022

På IT-Universitetet i København arbejder lektor Bernardo David på et projekt, der ved hjælp af satellitter i kredsløb om jorden skal sikre kryptografi- og blockchain-baserede teknologier mod hackerangreb.

Dansk forsker skal undersøge amerikanernes tillid til beskyttelsen af deres sundhedsdata

Dansk forsker skal undersøge amerikanernes tillid til beskyttelsen af deres sundhedsdata

14. januar 2022

Professor på IT-Universitetet, Louise Barkhuus, skal sammen med en forsker på Columbia University undersøge dårligt stillede amerikaneres tillid til beskyttelsen af deres sundhedsdata. Forskningsprojektet er netop blevet tildelt støtte af Danmarks Frie Forskningsfond.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra https://en.itu.dk/research/portalplaceholder?layoutfraction=top&langRef=https://pure.itu.dk/portal/da/clippings/nu-faar-danmark-ny-digital-post-800000-privatansatte-faar-loenseddel-et-nyt-sted(43731c68-eb5c-4d81-be58-0876ac4c734f).html