Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Åbent Hus 2022
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Spørg en studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • For gymnasielærere
    • Gymnasiebesøg
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
    • For gymnasieelever
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Åbent Hus
  • Efteruddannelser
    • Master i it
    • Master i it-ledelse
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg IT-Universitetet
    • Kontakt
    • Enkeltfagskurser
    • Se alle kurser
    • Kontakt
    • Korte kurser:
      ITU Professional Courses

    • Om ITU Professional Courses
    • Kommende kurser
    • Tidligere kurser og forløb
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Mød vores undervisere
    • Finansiering
    • Kontakt
    • Nyhedsbrev
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Centre for Information Security and Trust
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Find en forsker
    • Faculty Search
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup programme
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Man skal ikke være ekspert for at lære programmering – man skal bare være nysgerrig
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Man skal ikke være ekspert for at lære programmering – man skal bare være nysgerrig

Man skal ikke være ekspert for at lære programmering – man skal bare være nysgerrig

IT-Universitetets brobygningsinitiativ Coding Classes har til formål at introducere gymnasieelever for programmering, aflive myter om it-uddannelse og fungere som karrierelæring. Vi var med, da ITU’s Coding Class-undervisere rykkede ud på Sukkertoppen Gymnasium i København for at lære eleverne at kode deres egne hjemmesider.

UddannelseOm ITUprogrammeringssprogkarriere

Skrevet 30. september 2021 11:49 af Theis Duelund Jensen

”Hvordan er det nu…?” mumler en af drengene fra lambda-klassen på Sukkertoppen Gymnasium. Han sidder lænet ind over sin bærbare computer, blikket stift rettet mod det, der foregår på skærmen, mens han forsigtigt afprøver forskellige varianter af koden, han er i gang med at skrive. Til sidst toner en grøn baggrund frem i hans browser med overskriften ”Velkommen til Lambda” i blå versaler.

Hvad er Coding Classes?
  • Coding Classes er et gratis tilbud til gymnasieklasser. To studerende fra IT-Universitetet underviser i 1½ time i en kombination af oplæg og konkrete øvelser.

  • Eleverne får selv lov til at programmere, og når undervisningen er omme, har de lavet deres egen lille hjemmeside.

  • Læs mere og book en Coding Class til din skole.
”Der var den!” siger han og smiler til sin sidemand, der kæmper med samme udfordring.

Eleverne i lambda, der går på første år på Sukkertoppen Gymnasium, er i gang med et Coding Class-forløb, hvor de på halvanden time lærer at bygge en hjemmeside fra bunden. Forløbet er et blandt flere gymnasierettede undervisningstilbud arrangeret af IT-Universitetet i København. Formålet er at give de unge mennesker indsigt i teknologiens verden, aflive myter om programmering og gøre eleverne interesserede i at læse et it-fag på universitetsniveau.

Unge underviser unge
Dagens Coding Class afholdes på gymnasiets tredje sal, hvor man gennem store vinduespartier har udsigt over det solbeskinnede banelegeme ved Ny Ellebjerg St. Lambdas klasselokale er tætpakket med rækker af borde og stole, forlængerledninger til stikdåser slynger sig op af bordbenene, og eleverne sludrer, hakker løs på tasterne, griner af hinandens hjemmesider og rækker hænder i vejret, når de har brug for hjælp.

Helle Friis, der står foran tavlen, finder et nyt slide frem på computeren. Hun og Ellen-Sofie Christensen, der også er med i dag, er del af holdet af ITU-studerende, som underviser i programmering til Coding Class. De læser begge to softwareudvikling på femte semester, og de har begge fundet vej til programmering og en it-uddannelse via IT-Universitetets brobygningsarrangementer.

”Nu skal vi til at style vores hjemmesider. Det gør vi ved at kode med CSS. Det er dét, der får en hjemmeside til at se sej ud,” siger Helle Friis, mens Ellen Sofie Christensen skifter slide på lærredet, så eleverne har nogle enkelte programmeringsparametre at gå ud fra.

Elever i klassen

Midt i lokalet sidder Victoria og Sille. De har indtil videre haft held med at konstruere deres hjemmesider via HTML-sprogets fundamentale byggeklodser, men nu driller CSS-kodningen.

”Jeg blev overrasket over, hvor sjovt det er. Jeg troede egentlig ikke, det var noget for mig,” siger Victoria. Sille stemmer i og tilføjer, at det især er tilfredsstillende at se resultatet af sit arbejde tone frem på skærmen, så snart man opdaterer browseren. Hun er interesseret i hjemmeside-design, men har kun erfaring fra skolen med blokprogrammering, hvor man som navnet antyder programmerer med forkodede elementer.

”Lige den her del med CSS og design kunne jeg godt finde på at bruge tid på derhjemme,” siger hun.

Ellen Sofie Christensen når frem til pigernes bord, kaster et blik på skærmen og finder problemet. CSS-filen har fået en forkert endelse. Fejlen rettes, og Victorias hjemmeside prydet af cupcakes dukker atter op i browservinduet.

Gør op med fordomme
Ifølge Ellen Sofie Christensen er det vigtigt at komme fordommene og myterne om programmering og it-uddannelse til livs. ”Jeg gik selv på stx og var interesseret i samfundsfag. Jeg brød mig ikke særligt meget om matematik. Så deltog jeg i et Coding Café-arrangement på ITU sammen med en masse andre piger, hvor jeg indså, at man hverken behøver at være matematik- eller programmeringsekspert for at søge ind på en it-uddannelse,” siger hun og tilføjer, at der altså er masser af unge kvinder, der studerer på ITU.

»

Coding Class sætter elevernes digitale skaberkompetencer i spil, fordi de får indblik i og konkret erfaring med it.

Anders Thesbjerg, lektor

«
Ved siden af Victoria og Sille sidder Omar og Matthias. De er begge interesserede i at læse Computer Science, når de om kort tid skal vælge studieretning for resten af deres gymnasieuddannelse. Matthias ved allerede, at han vil være spiludvikler, mens Omar i første omgang gerne vil lære mere om programmering generelt:

”Det er rigtig spændende at prøve kræfter med at kode,” siger han. ”Jeg har kun prøvet blokprogrammering, og når jeg ser videoer af folk, der koder, ser det altid kompliceret ud. Koden ligner volapyk, men nu kan jeg godt se, at det egentlig er simpelt og logisk bygget op.”

”Det er et spændende forløb,” tilføjer Matthias. ”Det foregår på et niveau, hvor alle kan være med.”

Et frisk pust
Spørger man adjunkt Anders Thesbjerg, der underviser i Informatik og Digitalt Design og Udvikling på Sukkertoppen Gymnasium, er der god grund til at benytte sig af Coding Class-tilbuddet ude på gymnasierne. Han har inviteret ITU’s Coding Class-undervisere ud til forløb med klasser på Sukkertoppen før, fordi Coding Class kan noget andet end den traditionelle undervisning:

”Det er et frisk pust for eleverne, fordi underviserne er tættere på dem aldersmæssigt og mere i øjenhøjde. Samtidigt er kurset designet til at give dem en succesoplevelse på 90 minutter i kraft af lynintroduktionen til programmering og den efterfølgende hjemmesideudarbejdelse,” siger Anders Thesbjerg.

Han fremhæver også, at Coding Class-formatets kompakthed gør det let at hive ind i undervisningen – enten som selvstændig komponent, der opfylder kravet om it på skemaet, eller som et led i et større tema om teknologi og it – og at det med fordel kan afvikles, inden eleverne skal vælge studieretning.

Elev viser hjemmeside på sin skærm

”Coding Class sætter elevernes digitale skaberkompetencer i spil, fordi de får indblik i og konkret erfaring med it. I undervisningen vil vi gerne italesætte it som noget, der bor i alle fag – ikke bare i it-faget. De af eleverne, der ikke har erfaring med programmering, får en positiv førstegangsoplevelse, der kan åbne deres øjne for værdien af at have it-egenskaber – også selvom man måske ikke vil være datalog.”

Da dagens lektion er nået til vejs ende og Helle Friis og Ellen Sofie Christensen har quizzet eleverne i det, de har lært om programmering, bryder klassen op til frikvarter. Der snakkes om planer for ugen, der grines højt, og der findes mad og drikkevarer frem fra tasker og poser. Nogle forsvinder ned i kantinen, mens andre bliver siddende i lokalet foran deres åbne computere og koder videre på de hjemmesider, de lige har fået værktøjerne til at skabe.

Mere information

Dorthe Roslev Bukh, projektleder, +45 72 18 51 46, dobu@itu.dk 

Theis Duelund Jensen, presseansvarlig, +45 25 55 04 47, thej@itu.dk

Nyheder

Tiltrædelsesforelæsning: Hvordan undgår man IT-skandaler?

Tiltrædelsesforelæsning: Hvordan undgår man IT-skandaler?

8. august 2022

Villum Kann Rasmussen-professor Bent Flyvbjerg har dedikeret sin karriere til at kortlægge megaprojekters anatomi. Ved sin tiltrædelsesforelæsning på IT-Universitetet d. 9. september vil han forklare, hvorfor IT-projekter slår fejl, og hvordan vi kan undgå det.

Flere kvinder end nogensinde før optaget på IT-Universitetets uddannelser

Flere kvinder end nogensinde før optaget på IT-Universitetets uddannelser

27. juli 2022

I dag udsender IT-Universitetet pladstilbud til håbefulde ansøgere, og i år er universitetet endnu en gang med til at udjævne kønskløften på it-området.

Stor søgning til færre pladser på IT-Universitetet

Stor søgning til færre pladser på IT-Universitetet

5. juli 2022

Igen i år er der stor interesse for IT-Universitetets uddannelser. Ansøgerne kommer dog i år til at kæmpe om endnu færre pladser end sidste år.

Forskning fra IT-Universitetet skal fremme demokratiske virksomheder

Forskning fra IT-Universitetet skal fremme demokratiske virksomheder

23. juni 2022

Kendskabet til demokratiske virksomheder halter blandt iværksættere, når de skal vælge virksomhedsform. En ekspertgruppe under Erhvervsministeriet har netop udgivet nye anbefalinger, der bl.a. er baseret på analyser af iværksætteri foretaget af ITU-forskere.

Per Bruun Brockhoff bliver ny rektor på IT-Universitetet i København

Per Bruun Brockhoff bliver ny rektor på IT-Universitetet i København

20. juni 2022

Per Bruun Brockhoff, institutdirektør på DTU Compute, bliver IT-Universitetets nye rektor. Han tiltræder stillingen den 1. september 2022.

Innovationsprojekter omsætter viden til praksis – og giver nye perspektiver på forskningen

Innovationsprojekter omsætter viden til praksis – og giver nye perspektiver på forskningen

16. juni 2022

ITU-forskerne Cancan Wang og Bernardo David har begge sikret midler fra Copenhagen Fintech til at realisere deres respektive forskning i erhvervslivet. Der er mulighed for at afprøve forskningsresultater i praksis, når man søger et innovationsprojekt gennem universitetet.

Forskningsgruppen NERDS vinder Årets Forskningsmiljø 2022

Forskningsgruppen NERDS vinder Årets Forskningsmiljø 2022

2. juni 2022

IT-Universitetet i Københavns forskningsgruppe Networks, Data, and Society (NERDS) vinder Det Unge Akademis pris for Årets Forskningsmiljø. Det er første gang nogensinde, at prisen uddeles.

Bevillinger: ITU-forskere ser nærmere på kulturdynamikker i digitaliseringens tidsalder

Bevillinger: ITU-forskere ser nærmere på kulturdynamikker i digitaliseringens tidsalder

1. juni 2022

Lektor på Digital Design Luca Rossi og Postdoc på Business IT Vasilieos-Spyridon Vlassis har sikret 4,6 millioner kroner fra det europæiske CHANSE-program til deres respektive forskningsprojekter i digital innovation og kulturdynamikker.

Projektledelse: Elon Musk er bedre til at afvikle rummissioner end NASA

Projektledelse: Elon Musk er bedre til at afvikle rummissioner end NASA

30. maj 2022

Ny opsigtsvækkende forskning fra den internationalt anerkendte projektledelsesekspert og Villum Kann Rasmussen-professor på IT-Universitetet Bent Flyvbjerg viser, at SpaceX med sin skalerbare strategi er mere effektiv i afviklingen af rummissioner end NASA.

Digital genskabelse af lydbilledet fra 1600-tallets Helsingør

Digital genskabelse af lydbilledet fra 1600-tallets Helsingør

24. maj 2022

Forskere fra IT-Universitetet har været med til at udvikle tre digitale installationer, som forbinder fortid og nutid i Helsingør by. Formålet er at undersøge nye og mere kropslige former for historiefortælling, fortæller lektor Jonas Fristch.

Konference: Hvordan sikrer vi etisk forsvarlig kunstig intelligens?

Konference: Hvordan sikrer vi etisk forsvarlig kunstig intelligens?

10. maj 2022

D. 20. maj inviterer ITU og Nationalt Center for Etik til konferencen "Etik som vejviser i AI-landskabet", hvor der stilles skarpt på etisk anvendelse af kunstig intelligens. Professor på IT-Universitetet, Brit Ross Winthereik forklarer, hvorfor det er nødvendigt at tale om etik og kunstig intelligens ved konferencen, hvor også EU-Kommissær Margrethe Vestager præsenterer et oplæg.

Rasmus Ejlers Møgelberg og Jonas Fritsch modtager bevillinger fra DFF

Rasmus Ejlers Møgelberg og Jonas Fritsch modtager bevillinger fra DFF

10. maj 2022

De to forskere fra hhv. Datalogi og Digital Design på IT-Universitetet, har hver sikret en bevilling på godt 2,8 millioner kroner til deres respektive forskningsprojekter.

Margrethe Vestager vil tale om etik og kunstig intelligens ved konference på ITU

Margrethe Vestager vil tale om etik og kunstig intelligens ved konference på ITU

4. maj 2022

Den 20. maj løber konferencen "Etik som vejviser i AI-landskabet" af stablen på IT-Universitetet i København. Den teknologiske udvikling udfordrer samfundet. Hvordan løses nye problemstillinger på etisk vis? Oplev bl.a. EU-Kommissær Margrethe Vestager give sit perspektiv på kunstig intelligens i fremtidens Europa.

European Blockchain Center annoncerer nyt partnerskab

European Blockchain Center annoncerer nyt partnerskab

28. april 2022

IT-Universitetet i Københavns European Blockchain Center starter nyt partnerskab med SupraOracles. Ambitionen er at udforske samarbejdets muligheder for at skabe værdi for blockchain-industrien på verdensplan.

Nyt samarbejde gør det lettere at finde efteruddannelsestilbud

Nyt samarbejde gør det lettere at finde efteruddannelsestilbud

22. april 2022

Danske virksomheder har et stort behov for efteruddannelse af akademisk uddannede medarbejdere inden for it og digitalisering. Nu skal et nyt samarbejde mellem Dansk Industri og en række danske universiteter – herunder IT-Universitetet – gøre det lettere for virksomheder at finde det rette efteruddannelsestilbud.

Professor Sebastian Risi modtager bevilling til at udvikle neurale netværk

Professor Sebastian Risi modtager bevilling til at udvikle neurale netværk

20. april 2022

Professor i Digital Design på IT-Universitet Sebastian Risi har modtaget en bevilling på ca. 550.000 kroner fra GoodAI Grants Program til at udvikle komplekse neurale netværk.

Studiestart: ”Man skal ikke være bange for at disrupte hyggen”

Studiestart: ”Man skal ikke være bange for at disrupte hyggen”

19. april 2022

Hvordan skaber man en inkluderende studiestart på et universitet? IT-Universitetets tutorgruppe deltager i et workshopforløb, der skal hjælpe dem med at skabe gode rammer omkring opstart for nye bachelorstuderende.

IT-Universitetet lancerer gratis onlinekursus i it-sikkerhed for små og mellemstore virksomheder

IT-Universitetet lancerer gratis onlinekursus i it-sikkerhed for små og mellemstore virksomheder

19. april 2022

Uanset om du er selvstændig frisør eller maler, eller arbejder med it til dagligt i en mellemstor virksomhed, er det vigtigt at overveje, hvilken værdifuld data din virksomhed lagrer, og hvordan du beskytter det mod hackerangreb. IT-Universitetet lancerer nu et gratis læringsforløb om it-sikkerhed, der hjælper dig i gang med at ruste din virksomhed mod angreb.

Kan robotter forebygge angstanfald hos børn?

Kan robotter forebygge angstanfald hos børn?

6. april 2022

Morten Roed Frederiksen fra Computer Science på IT-Universitetet har modtaget 1,6 millioner kroner fra DFF til et forskningsprojekt, der skal gøre robotter i stand til at aflæse menneskers følelser. Målet er at skabe teknologi, der kan hjælpe bl.a. børn med angst.

Nye forskningsresultater kan bruges til at forbedre Københavns cykelinfrastruktur

Nye forskningsresultater kan bruges til at forbedre Københavns cykelinfrastruktur

28. marts 2022

En netop offentliggjort forskningsartikel viser, hvordan analyser af netværk kan bruges som et billigt og effektivt værktøj til at gøre byer mere cykelvenlige. Forskningen tager udgangspunkt i København, som bl.a. er blevet analyseret med data fra OpenStreetMap.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra https://en.itu.dk/research/portalplaceholder?layoutfraction=top&langRef=https://pure.itu.dk/portal/da/publishers/peter-lang(ea4960c1-9375-4b71-afd9-8edbf3cf4278)/publications.html?ordering=researchOutputOrderByTitle&descending=true