Skip to main content ITU
ITU
  • Eng
  • Stillinger
  • Presse
  • ITU Alumni
  • Nyheder
  • Events
  • Kontakt
  • Om ITU
  • English
  • Om ITU
x
  • Uddannelser
    • Bachelor
      • BSc i Global Business Informatics
      • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
      • BSc i Softwareudvikling
      • BSc i Data Science
      • Sådan søger du ind
      • Gæstestuderende på bachelorniveau
      • ITU Summer University på bachelorniveau
      Kandidat
      • MSc i Data Science
      • MSc i Digital Innovation & Management
      • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
      • MSc i Datalogi
      • MSc i Softwaredesign
      • MSc i Spil
      • Sådan søger du ind
      • Gæstestuderende på kandidatniveau
      • ITU Summer University på kandidatniveau
      Studieliv
      • Hvordan er det at være studerende på ITU?
      • Kvinder i tech
      • Labs for studerende
      • Spørg en studerende
      • Studenterorganisationer
      • Studiestart
      • Studie- og karrierevejledning
      • #lifeatITU
      Besøg ITU
      • Studerende for en dag
      • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
      • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
      • Gymnasiebesøg
      • Studiepraktik i uge 43
      • Åbent Hus
      • Få besøg af ITU
        • Digital Dannelse
        • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Master i it
      • Master i it-ledelse (opstart 2021)
      • Master i it-ledelse (sidste optag 2020)
      • Studiestart
      • Besøg IT-Universitetet
      • Kontakt
      • Nyhedsbrev
      Enkeltfagskurser
      • Se alle kurser
      • Kontakt
      ITU Professional Courses
      • Om ITU Professional Courses
      • Alle kurser
      • Skræddersyede kurser
      • Kontakt
  • Forskning
    • Institutter
      • Institut for Business IT
      • Institut for Datalogi
      • Institut for Digital Design
      • Forskningsgrupper og labs
        • Forskningsgrupper
        • Labs
      Forskningscentre
      • Center for Computer Games Research
      • Center for Computing Education Research
      • Center for Digital Velfærd
      • European Blockchain Centre
      • Forskningscenter for offentlig it
      • Centre for Information Security and Trust
      • Forskningsetik og -integritet
        • God forskningspraksis
      Udvalgte forskningstemaer
      • Big data
      • Blockchain
      • Computerspil
      • It-sikkerhed
      • Kunstig intelligens
      • Digitalisering
      • Find en forsker
        • Faculty Search
      Ph.d.-skole
      • Ledige ph.d.-stillinger
      • Om ph.d.-uddannelsen
      • Ph.d.-kurser
      • Ph.d.-forsvar
      • Tekniske rapporter
        • Tekniske rapporter
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
      • Projektsamarbejde
      • Projektmarked
      • Studiejob
      • Projektopslag
      • Job- og projektbank
      • Kandidatportrætter
      Employer Branding
      • IT Match Making
      • Sådan ansætter du en ITU'er
      • Lav opslag i Jobbanken
      Samarbejde om forskning
      • Licenser teknologi
      • Samarbejde om forskning
      • ErhvervsPhD
        • Ansæt en ErhvervsPhD
      Innovation og iværksætteri
      • ITU Business Development
      • ITU Startup programme
      • Startup historier
      • CSSME
        • Introduktion til it-sikkerhed for virksomheder
        • It-sikkerhed i praksis for virksomheder
  • Uddannelser
    • Forside: Uddannelser
    • Besøg ITU
    • Studieliv
    • Bacheloruddannelser
    • Kandidatuddannelser
  • Efteruddannelser
    • Forside: Efteruddannelser
    • Kvalifikationsforloeb
    • Master i it
    • Enkeltfagskurser
    • ITU Professional Courses
  • Forskning
    • Forside: Forskning
    • Institutter
    • Forskningsgrupper og centre
    • Labs
    • Forskningsetik og -integritet
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skolen
  • Erhvervssamarbejde
    • Forside: Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med studerende
    • Employer Branding
    • Samarbejde om forskning
    • Erhvervs-ph.d.
    • Employer Branding
    • Innovation og iværksætteri
  • Genveje
    • Stillinger
    • Presse
    • ITU Alumni
    • Nyheder
    • Events
    • Kontakt
    • Om ITU
  • English
Bliv en dygtig guldgraver i din virksomheds data
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Bliv en dygtig guldgraver i din virksomheds data

Bliv en dygtig guldgraver i din virksomheds data

Mange ved, at der kan være store forretningsmæssige gevinster gemt i virksomhedens store mængder data. Men dataanalyse er kompliceret, og der er store faldgruber forbundet med at gå fra data til beslutningsgrundlag. Læs her, hvordan du kommer i gang.

Efteruddannelsebig dataforretningledelseRune Møller JensenPhilippe BonnetInstitut for Datalogi

Skrevet 13. september 2016 15:16 af Ninna Gandrup

- Udfordringen er, at mange virksomheder er gået fra at outsource dataanalyse til at hive dataanalyser hjem igen. De har fået øjnene op for, at data er blevet kernen i deres forretning, men har svært ved at gennemskue, hvilke data der er behov for, og hvilke kompetencer man skal bruge for at få de fornødne data omsat til beslutningsgrundlag, og derfor ender det ofte i ufokuserede investeringer, fortæller Rune Møller Jensen, som er underviser på kurset Data Analytics Insights og forsker på IT-Universitetet i København.

»

Den største fejl er, at man overvurderer, hvad teknologien kan og tror, at teknologien alene løser vidensspørgsmålet. Dermed undervurderer man analysearbejdet og betydningen af at forstå, hvilke data man arbejder med.

Rune Møller Jensen

«

Opfordringen fra Rune Møller Jensen til toplederne lyder, at de skal tage skeen i egen hånd og få indsigt i mulighederne for deres egen industri. Det er ikke nok bare at indsamle data og anvende avanceret teknologi. Data skal også behandles og analyseres korrekt for at skabe værdi, og her skal toplederen kunne gennemskue, hvilke teknologier og medarbejdere, der er behov for.  

- Den største fejl er, at man overvurderer, hvad teknologien kan og tror, at teknologien alene løser vidensspørgsmålet. Dermed undervurderer man analysearbejdet og betydningen af at forstå, hvilke data man arbejder med. Det handler derfor om at få toplederne til at forstå, hvordan man arbejder med data, fortæller han.

Philippe Bonnet, som også underviser på kurset Data Analytics og forsker i Big Data på IT-Universitetet, understreger, at man tidligere havde al data samlet ét sted og kunne lave én samlet analyse for at få et fornuftigt beslutningsgrundlag. I dag derimod er dataanalyser ikke noget, man gør én gang for alle.

- For at få værdi ud af data, skal man jo gå fra rå ubehandlede kilder med fejl, anormaliteter og forskellige abstraktionsniveauer til data, der er klar til at blive analyseret. De færreste er klar over, hvor mange steder den proces kan gå galt. Særligt når data spredt udover forskellige dele af forretningen og forskellige personer, som tænker forskelligt. Dertil kommer, at databehandling er en kontinuerlig proces, som konstant er under udvikling. Man ved ikke på forhånd, hvilke spørgsmål man skal have svar på, forklarer Philippe Bonnet.

Kursus: Data Analytics Insight

Rune Møller Jensen og Philippe Bonnet underviser begge på kurset Data Analytics Insight, som henvender sig til ledende beslutningstagere. Kurset giver kompetencerne til at stille de rigtige spørgsmål og i sidste ende vælge de løsninger, der passer bedst til virksomheden. Efter kurset vil deltagerne kunne vurdere, hvordan de bedst udnytter potentialet i Big Data, Business Analytics, Data Mining, Data Warehousing, og Machine Learning.

Læs mere om kurset her.

To perspektiver på dataanalyse
De to eksperter repræsenterer hver deres tilgang til dataanalyse. Det ene perspektiv kaldes top-down, hvor topledelsen stiller spørgsmål til data og får svar fra dataanalyser. Det andet perspektiv kaldes bottom-up, hvor man har masser af data, som kan give ny indsigt, men hvor man skal vurdere, hvordan det kan understøtte beslutninger og handlinger. Ingen af de to perspektiver kan stå alene.

»

Hvis man kun laver top-down analyse, så ender man med customized løsninger hver gang, som er alt for dyrt i længden. Bruger man kun bottom-up, får man ikke den rigtige indsigt, fordi den ikke er styret af organisatoriske behov.

Philippe Bonnet

«

- Hvis man kun laver top-down analyse, så ender man med customized løsninger hver gang, som er alt for dyrt i længden. Bruger man kun bottom-up, får man ikke den rigtige indsigt, fordi den ikke er styret af organisatoriske behov. Det handler derfor om at kombinere top-down med bottom-up, så man arbejder i en iterativ proces, siger Philippe Bonnet.

Siloer bremser ofte dataanalyser
Philippe Bonnet peger også på, at virksomheder med siloopdelte informationer har de største udfordringer. Her er nogle siloer bygget til at besvare visse spørgsmål, og medarbejderne er hverken trænet i at tænke på tværs af siloer eller vælge de rigtige værktøjer og analyser.

- Hvis man gerne vil lave analyser på tværs af siloer, så skal man gøre data tilgængelig på tværs. Det handler om format, model og integration mellem siloer. En ting er de tekniske formaliteter, noget andet er, at medarbejderne ofte kun har forståelse for den enkelte silo og ikke på tværs. Det handler om ledelse, og om at finde en infrastruktur, som gør det muligt at tænke data på tværs, forklarer Philippe Bonnet.

Philippe Bonnet taler derfor for, at man ikke bygger systemer, som man tror, kan besvare alle spørgsmål relateret til data. Det er stort set umuligt. I stedet skal man hele tiden kunne udvide systemet og tilpasse til nye datakilder, datatyper og formater.

- Det kræver tekniske systemer, som kan integrere nye former for data. Hvad gør man fx, hvis man pludselig får data fra GPS eller video? Det kan have stor betydning for hele processen omkring databehandling, fordi det giver mulighed for nogle helt nye data og informationer, som skal indarbejdes i processerne, siger han.

3 trin til dataanalyse

Som leder skal man derfor kunne afklare, hvad der er vigtigt, og hvad der er svært i forhold til dataanalyse. Ellers ved man ikke, hvor man skal indsætte ressourcer, og hvilke folk man skal bruge. Rune Møller Jensen og Philippe Bonnet giver her en metode til en proces for dataanalyse, som giver den nødvendige indsigt.

1. Undersøgelse

Som leder vil man gerne undersøge en organisatorisk udfordring, fx hvorfor man mister kunder. Det svar kan man ikke umiddelbart få ud af sine data. I stedet skal man lave et mindmap og en brainstorm, hvor formålet er at finde de indikatorer, der viser, at en kunde er ved at afvikle sit engagement.

- Indikatorerne kan for en dagligvarebutik fx være frekvensen af brugen af kundekort, som fortæller, hvor meget de handler og hvor tit. Det kan også have betydning, hvilke varer kunderne køber. Det kræver indsigt i fx hvilke varegrupper, der dominerer et indkøb. Det er alt sammen predictors, som forudsiger en potentiel adfærd hos kunderne, fortæller Rune Møller Jensen.

2. Afklaring
Derefter spørger man sig selv, hvilke data man skal bruge for at få den viden. Man skal finde ud af, om man har den data og i hvilke databaser. Det er også her, man typisk opdager, at man ikke har en bestemt type data. Fx inddeler man ikke i varegrupper og har ikke data på det. Det kan også være data, som man slet ikke kan få adgang til.

- Et eksempel er, at mange containerrederier ikke gemmer, hvad der historisk set er booket til et skib. Man overskriver bare de eksisterende data. Når man mangler de data, kan man ikke lave et stærkt forecasting system, som optimerer processen for at laste skibene. Hvis man på den anden side skal logge den information, så skal man måske gemme tyve gange så meget data. Så man skal vurdere, om investeringen er det værd, fortæller Rune Møller Jensen.

3. Behandling
Når man har indsamlet data, skal det igennem en række processer, hvor data aggregeres og abstraheres. Det er her, man bliver teknisk og indsamler og renser data. Man undersøger, om man har data i den form, man ønsker fx varegrupper. Der kan være flere fejlkilder forbundet med fx kategorisering, som kan give fejl i de informationer, som senere skal udgøre beslutningsgrundlaget. Det kan også være, at data stammer fra én kontekst og skal bruges i en anden sammenhæng end den blevet lavet i, og derfor kan være mangelfuld.

- Når man har data på en passende form, kan man anvende algoritmer indenfor fx klassifikation og forecast. Her er man nødt til at lave analyser på, hvilke teknikker der passer bedst. Hvad karakteriserer de forskellige algoritmer? Tager det for lang tid at udvikle i forhold til, at man performancemæssigt ønsker et hurtigt svar, forklarer Philippe Bonnet.

Men processen stopper ikke ved valg af algoritme. Når man har integreret og implementeret en algoritme fra fx en producent, så skal outputtet også integreres i en arbejdsproces og forstås af organisationen.

- Det output, man får, skal også integreres i organisationen. Fx går det galt, hvis beregningerne ikke er transparente, men bare giver et forsimplet ”ja” eller ”nej”. Hvis man skal bruge resultaterne, er man også nødt til at forstå, hvad der ligger bag outputtet. Dernæst skal outputtet også integreres i arbejdsprocesserne, hvilket handler om forandringsledelse. Det kan være, at man går fra en type proces til en anden, når man integrerer en ny type data, hvilket betyder, at tingene skal gøres anderledes. Hvis du gør, som du hele tiden har gjort og ikke stiller nye spørgsmål, så får du heller ikke integreret ny viden, forklarer Rune Møller Jensen.

Philippe Bonnet

Philippe er professor på IT-Universitetet og Marie Curie fellow. Han eksperimenterer med at bygge og tune data systemer på nye hardware platforms. Philippes forskning fokuserer på softwaredefinerede storage, databasesystemer på non-volatile memories og sikker håndtering af persondata. Philippe samarbejder med verdens førende storage firmaer.

Rune Møller Jensen

Rune Møller Jensen er lektor på IT-Universitetet. Han har forsket i data analytics i samarbejde med virksomheder og organisationer indenfor logistik, sundhed og detailhandlen. Han er grundlægger af virksomheden Optivation, der blandt andet udvikler optimeringsmodulet i StowMan[S], som er et ledende softwareværktøj til stuvning af containerskibe.

Nyheder

Ny rapport: Cybersikkerhed er underprioriteret i danske virksomheder

Ny rapport: Cybersikkerhed er underprioriteret i danske virksomheder

12. januar 2021

Danske virksomheder ser cybersikkerhed som vigtigt, men prioriterer området lavt, viser en ny rapport udarbejdet af forskere fra IT-Universitetet og Syddansk Universitet. En del af forklaringen er, at topledere har for lidt viden om cybertruslen, mener forskerne bag rapporten.

IT-Universitetets blockchain-professor får topplaceringer på to internationale ranglister

IT-Universitetets blockchain-professor får topplaceringer på to internationale ranglister

22. december 2020

Ifølge to internationale ranglister er professor på IT-Universitetet, Roman Beck, blandt de mest betydningsfulde akademikere inden for sit felt.

”Hvis man vil lykkes med digitale løsninger, er det afgørende at tage kundens perspektiv.”

”Hvis man vil lykkes med digitale løsninger, er det afgørende at tage kundens perspektiv.”

18. december 2020

Digitalisering bliver ofte set som løsningen, hvis man både vil effektivisere og samtidig yde digital service for sine kunder. Men at lykkes med digitalisering kræver, at de digitale løsninger giver værdi for kunden. Ellers ringer kunder i stedet til kundeservice.

Meddelelse om sikkerhedsbrud

Meddelelse om sikkerhedsbrud

16. december 2020

En fil indeholdende personlige oplysninger om censorer og en række ansatte har ligget tilgængelig på et af ITU’s interne netværksdrev. Sikkerhedsbruddet er anmeldt til Datatilsynet, og de berørte personer er blevet underrettet.

It-studerende lærer unge at programmere på YouTube

It-studerende lærer unge at programmere på YouTube

11. december 2020

IT-Universitetet går i luften med en ny YouTube-kanal, hvor it-studerende inspirerer andre unge til at lære at programmere og se muligheder i teknologien. ’Tænk i Tech’-projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden og omfatter desuden undervisning på blandt andet ungdomsskoler.

It-fag i gymnasiet kan være nøglen til ligestilling i techbranchen

It-fag i gymnasiet kan være nøglen til ligestilling i techbranchen

9. december 2020

Debatindlæg bragt på Altinget.dk den 7. december 2020.

Coronakrisen gør os mere sårbare over for hackere

Coronakrisen gør os mere sårbare over for hackere

8. december 2020

It-sikkerheden er under pres, når vi arbejder hjemme og al vigtig kommunikation foregår over nettet. Hackere forsøger at udnytte vores psykologiske og tekniske sårbarheder i forbindelse med coronakrisen, fortæller Oksana Kulyk, som forsker i de menneskelige faktorer ved it-sikkerhed på ITU.

På hjemmekontoret er du din egen it-medarbejder – og det stresser

På hjemmekontoret er du din egen it-medarbejder – og det stresser

2. december 2020

Coronakrisen har bundet os til vores computere i endnu højere grad end tidligere. Det bør være en anledning til at tale åbent om, hvordan teknologien kan være en stressfaktor, mener Raluca Stana, som forsker i technostress på IT-Universitetet.

Studie: Kvindelige forskere er lige så produktive som mænd – men har kortere karrierer

Studie: Kvindelige forskere er lige så produktive som mænd – men har kortere karrierer

30. november 2020

Et omfattende studie af 1,5 millioner forskeres karrierer viser, at kvinder og mænd i gennemsnit producerer lige mange videnskabelige artikler årligt, men at kvinderne forlader forskerkarrieren tidligere. ITU-forsker Roberta Sinatra, som er medforfatter til studiet, mener at beslutningstagere bør kigge nærmere på årsagerne til, at kvinderne forlader den akademiske verden.

IT-Universitetet bliver en vigtig del af nyt nationalt forskningscenter for digitale teknologier

IT-Universitetet bliver en vigtig del af nyt nationalt forskningscenter for digitale teknologier

26. november 2020

Innovationsfonden har bevilliget 100 mio. kr. til et nationalt forskningscenter for digitale teknologier. Centerets konsortium består af syv danske universiteter, deriblandt IT-Universitetet, samt Alexandra Instituttet.

Unge ITU-forskere har stor succes med Sapere Aude-bevillinger

Unge ITU-forskere har stor succes med Sapere Aude-bevillinger

25. november 2020

Selvom IT-Universitetets datalogi-forskere kun fylder 0,4 procent i det samlede danske universitetslandskab, har de fået mere end 8 procent af årets Sapere Aude-bevillinger fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Coronakrisen har fået ledere til at slippe tøjlerne og finde empatien frem

Coronakrisen har fået ledere til at slippe tøjlerne og finde empatien frem

23. november 2020

Da coronaen ramte og medarbejderne blev sendt hjem, måtte lederne slippe kontroltrangen og i stedet fokusere på den enkeltes unikke situation, siger Louise Harder Fischer, som forsker i ledelse og digital transformation på ITU. Her er første artikel i en ny serie, hvor forskere fra ITU sætter ord på coronaens aftryk på den digitale omstilling.

IT-Universitetet igangsætter arbejde for større kønsdiversitet blandt de ansatte

IT-Universitetet igangsætter arbejde for større kønsdiversitet blandt de ansatte

12. november 2020

Med en ny handlingsplan vil ITU arbejde systematisk og strategisk for at fremme kønsdiversiteten ved at sikre lige muligheder for alle ansatte.

Bliv klogere i kaffepausen: ITU lancerer samtalerække om digital transformation

Bliv klogere i kaffepausen: ITU lancerer samtalerække om digital transformation

12. november 2020

I en ny serie af livestreamede samtaler vil IT-Universitetet formidle indsigter fra it-forskningen til professionelle, der arbejder med digitalisering. Under overskriften ITU ESPRESSO vil serien forløbe som en række koncentrerede kaffepauser, der gør dig klogere på alt det, der rører sig på digitaliseringsagendaen. Første talk går i luften 26. november.

Software-studerende vinder pris for lærerigt spil om techmonopoler

Software-studerende vinder pris for lærerigt spil om techmonopoler

11. november 2020

Lily Li og Olivia Winkel afsluttede deres bachelorgrad i Softwareudvikling med et projekt om spilbaseret læring. Opgaven har netop modtaget FA’s bachelorpris – og med anerkendelsen følger en check på 30.000 kroner.

Ny uddannelseschef til ITU

Ny uddannelseschef til ITU

9. november 2020

IT-Universitetet har ansat Pernille Rydén som uddannelseschef per 1. januar 2021.

Forelæsning via liveradio: Corona baner vej for nye undervisningsformer

Forelæsning via liveradio: Corona baner vej for nye undervisningsformer

5. november 2020

De logistiske udfordringer, der følger med coronarestriktionerne, giver anledning til nytænkning blandt underviserne på ITU. Halvdelen af forelæsningerne på kurset ’Navigating Complexities’ er i dette semester forvandlet til et live-radioprogram med både nyheder, diskussioner og musikpauser. Radioformatet giver nye muligheder for at formidle kompleks viden til de studerende, mener underviserne.

Populært it-sikkerhedskursus for mindre virksomheder rykker online

Populært it-sikkerhedskursus for mindre virksomheder rykker online

3. november 2020

IT-Universitetets gratis it-sikkerhedskurser til små og mellemstore virksomheder går nu i luften på nettet og bliver dermed tilgængelige for virksomheder over hele Danmark.

Nyt center på IT-Universitetet skal give flere unge nøglen til digitale fagområder

Nyt center på IT-Universitetet skal give flere unge nøglen til digitale fagområder

27. oktober 2020

Mange mennesker bliver skræmte bare ved tanken om at lære om it, fx et programmeringssprog. Men sådan behøver det faktisk ikke at være. Deltag i åbningen af IT-Universitetets nye Center for Computing Education Research torsdag 5. november og få mere at vide om, hvordan vi sikrer, at dørene til it-fagene bliver åbnet for flere.

ITU skal uddanne eftertragtede Data Science-kandidater

ITU skal uddanne eftertragtede Data Science-kandidater

21. oktober 2020

Fra næste sommer bliver det muligt at tage en to-årig cand.scient. i Data Science på IT-Universitetet. De kommende kandidater bliver stærkt eftertragtede i erhvervslivet, som skriger på specialister, der kan trække værdifuld viden ud af store datamængder.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra http://212.97.130.100/