Gymnasieelever blev ITU’ere for en dag

21 gymnasieelever fra Ørestad Gymnasium fik en forsmag på universitetslivet, da de besøgte IT-Universitetet og blev udfordret på kreativiteten.

Uddannelsekarriere

Hvad med en skraldespand, der spiller musik, når man smider en bananskræl eller dåsecola i den? En drone, der samler skrald op fra jorden? Eller interaktive skærme, der viser vej til nærmeste affaldsspand? Inspirationen flyder og vilde ideer bliver skriblet ned på de udleverede post-its i lyntempo.

Eleverne fra 3.O på Ørestad Gymnasium er på besøg på IT-Universitetet og er netop gået i krig med deres livs første universitetsopgave. På bare én time skal de i grupper udarbejde digitale koncepter, der både nedbringer mængden af affald på Strøget og motiverer folk til at sortere deres affald i byrummet.

- Det er lidt overvældende at blive kastet ud i det, men rigtig spændende, siger Oliver Lundt, der ligesom sine klassekammerater er fuld af tanker om, hvad næste skridt efter gymnasiet skal være.

Undersvejs får han og klassekammeraterne hjælp til ideudviklingen af de tre studieambassadører Julie Leisner Ejlertsen, Cecilie Strunge Jensen og Marie Theill Warming, alle bachelorstuderende på ITU. De har sat eleverne i sving efter en kort introduktion og rundvisning i ITU’s lyse, glasbelagte bygning.

Lysende skraldespand tog prisen

Dagens digitale udfordring om affald er tænkt som en forsmag på den type projekter, der venter, hvis de vælger at søge ind på en af ITU’s tre bacheloruddannelser, når studentereksamen er overstået til sommer, fortæller studie- og karrierevejleder Sophie Kongsbak.

-  Vi laver gymnasiebesøgene på denne måde, fordi vi synes det er vigtigt, at vores ansøgere ved, hvad de går ind til. Det handler om fagligheden og studielivet, men også om arbejdsformen. Her på ITU arbejder de studerende ofte case-orienteret og tværfagligt med problemstillinger fra den virkelige verden. Man skal hele tiden have blik for både det tekniske, forretningsdelen og de sociale aspekter af it, siger hun.

Uanset hvor geniale ideer, man finder på, kommer man dog ikke langt uden at kunne sælge sine ideer til andre. Derfor er sidste del af formiddagens program en pitch-runde, hvor grupperne skal præsentere deres affaldskoncepter til hinanden på tre korte minutter.

De tre studieambassadører giver feedback på alles ideer og kårer dagens bedste løsning, som både er original, teknisk mulig og dygtigt præsenteret. Æren går til gruppe 5, der har udtænkt en skraldespand med lys og farver, der får strøm fra solceller. Ud over lidt uddannelsesinspiration tager de hjem med en lille præmie.  

Sætter tanker i gang

Ifølge 3.O’s lærer Claus Witfeldt giver det god mening at lade eleverne prøve studielivet af.

- Det er vigtigt, at vi introducerer eleverne til uddannelserne. Nogle gange tænker de ikke så meget længere end til sabbatåret, men et besøg som dette sætter helt klart nogle tanker i gang. Her får de en fornemmelse af stemningen og miljøet på ITU, og det er god inspiration, siger han.

Thea Westh Jensen fra 3.O kunne godt finde på at søge ind på ITU efter sabbatåret. For hende er det vigtigste, at undervisningen er inspirerende.

- Jeg kan rigtig godt lide stedet. Det mest afgørende for mig er, hvordan undervisningen foregår. Jeg kan godt lide at arbejde med virkelighedens problemer, så det har været fedt at prøve det af i dag.